Jumaat, Mei 09, 2008

Status of the..week?

"don't focus on finding the right guy, but focus on being the right gurl!"

Status di atas diambil daripada seseorang dalam gtalk nih. She knows who she is and others pun may have read the same status. Utk berlaku adil, let's quote the same status in vice versa:

"don't focus on finding the right gurl, but focus on being the right guy"

Status yg simple tapi memberikan 1000 pengajaran buat smua. Terutama yg dok menggatal tak tentu pasal tu kan. Boleh la hafal quote nih.

Saya tak pasti ape yg dimaksudkan oleh tuan status yang asal ini, tapi biarah dalam entry ni diterangkan mengikut kefahamn yg sedia ada sbg tuan pada blog.

Sprt yg kita tahu, setiap manusia ade fitrah utk menyukai dan disukai. Lantas fitrah tu bertukar kepada perbuatan. Sbg contoh....ok..kita amik dari konteks laki la kan (sebab penulis seorang lelaki) mengejar perempuan, mencari perempuan yg sempurna, mencari perempuan yg ade rupa paras yg cantik, cari pompuan yg pandai masak, cari pompuan yg baik akhlak, kalo boleh pakai tudung labuh lagi (sesetengah orang la), and so on..the list won't finish i guess. Ini bagi konteks lelaki yg nak seorang pasangan yg ideal la kan. Ade jugak jenis yg "takpelah..asalkan sedap mata memandang dahla"..dan pelbagai lagi ragam manusia nih kalo nak ditulis kat sini memang tak abis.

But let's view in detail into the majority guys..atau..'perangai majority'. Sudah semestinya semua manusia mengidamkan pasangan yg sempurna. Lebih2 lagi sempurna akhlak. Yet..in the same time..diri sendiri tak disemak. Ni yg paling slack dalam dunia kita rasanya. Mengharapkan pasangan kita seperti malaikat...okela..if not malaikat pun..seperti seorang yg 90% sempurna segalanya..tapi diri sendiri tanak menyempurnakan diri.


Walhal sebenarnya kalau kita berusaha memperbaiki diri, Allah akan bagi dengan mudah someone yang juga bagus akhlaknya. Sprt firman Allah dalam surah An-Nur:

Perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. [Surah An-Nur: 26]

Adakah kita manusia yang mempercayai Al-Quraan atau tidak?? Kalau kita seorang yg beriman dgn rukun Iman, sudah semestinya kita akan percaya pada janji Allah tanpa kita ragu sedikit pun.

So why worry and nak sibuk2 mengejar perempuan yg paling sempurna sebab it all starts from yourself. Kalau diri sendiri tak sibuk menjadi sempurna dan memperbaiki diri....ok..mungkin akan jumpa yg baik..tapi baik dipandangan mata diri sendiri jela kan? bukan baik pada pandangan Allah.

Let's talk about marriage la. Since nak cari pasangan tujuan dia utk kawin kan? Sbb couple haram ye. Diulangi. Couple..dating...berdua-duaan tanpa ikatan yg sah adalah haram di sisi Islam. Sorry to be clear, but that is the rule. As a Muslim, we have to obey the rules.

Kahwin. Ape matlamat akhirnya? Adekah utk keseronokan? Kebahagiaan? Kelengkapan (baca: saling melengkapi antara 1 sama lain)? Ape lagi la reason yg diberikan...it's fine with me. Tapi penah kita terfikir, adekah reason kita hanya sekadar itu sahaja? Especially as a Muslim. What makes us different from non-Muslim in marriage? Ok..fikir2.

Lepas fikir..oke..antara salah 1 ciri yg membezakan seorang pasangan Muslim dengan pasangan yg tak Muslim adalah niat dan tujuan berkahwin tuh. Sampai tahap, dia perlu memikirkan "aku berkahwin bukan kawin dengan dia ni sorang je..tapi the whole family". Dan.."ape yg aku nak didik anak aku supaya dia menjadi seorang yg soleh & solehah?". Itu antara yg perlu terlintas dalam hati sebagai bakal ibu-ayah yg Muslim.

That is why matlamat/tujuan perkahwinan tu harus datang dahulu...sblm keseronokan dan lain2. Tapi bukan nak kata, "kne tunggu baik sampai jadi malaikat, pastu ade niat yg baik, matlamat yg baik..baru la kita kawin...kalau sblm kita jadi malaikat tu kita buat dosa sbb tak tersampai2 matlamat yg jelas lagi..takpe la kan?". Oh. Tidak sama skali. Sebab tanggungjawab menjadi individu Muslim yg sempurna itu jugak dituntut. Kita ade 10 sifat peribadi muslim yg unggul sbg persediaan utk mencari pasangan kita yg juga hebat. So ape 10 sifat peribadi Muslim tuh? Hehe. Kene berusaha la utk cari dan tahu..

Maka menjadi Muslim yg hebat, mencari pasangan yg hebat, membina keluarga Muslim yg hebat. mesti bergerak dengan selari jika tidak bergerak mengikut urutan. Ia sangat penting utk menjamin masa depan masyarakat Islam yg lebih baik.



Think before you act! Act wisely~

0 komentar:

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP