Selasa, Mac 21, 2006

skema tu cmana??

Baru tadi ade sorang budak hantar message kat aku, “best la kawan ngan budak2 skema..macam ko”. Aku tanye budak ni balik, amende yang dimaksudkan dengan skema? Dia tak balas lagi. Tapi menariknya, aku pon nak tau amende yg dimaksudkan dengan skema nih? Budak yg lurus bendul ke? Atau seseorang yg tidak menarik peribadi dia? Yang asyik hidup tanpa exitemend? Atau cmana? Tahla..mungkin lain orang..lain pendapatnya. Aku nak cari dalam kamus pon..tah ade ke tidak. Ade ke? Skema yang bererti panduan tu adela kot, skema jawapan exam? Hurm. Ade skali tu, sornag pensyarah kat UPM citer kat aku, ”Baru semalam saya balik dari trip dengan student2 saya. Saya dengar diaorg nih asyik cakap skema..skema..” Pastu dia kuarkan 1 cerita yang aku terasa nak taip dalam blog nih. Kisahnya berlaku time zaman dulu2 kala la..nak kata zaman Rasulullah..aku pon tak pasti..tapi around2 waktu tu kot. Tak zaman Rasul..lepas Rasulullah wafat kot. Tapi citer dia tentang sorang budak kecik ni..nak bagi nama ape ek sebagai nama samaran? Erm..Sidiq la nama dia kan. Sidiq ni budak lagi la..belum remaja lagi aku rasa. Tapi tak kisah la. Yang aku nak ceritanya, sidiq ni akan ikut kabilah pedagang untuk ke satu tmpat yang dia nak tuju..tah nak buat ape kat sana..tak penting pon. Hehe. Maka sblm dia btolak, mak dia bagila duit saku. Banyak tuh. Nak jalan jauh ni..di perantauan kan. Oleh kerana mak dia khuatir duit tuh hilang ke..tercicir ke..so, mak dia pon jahit kantung duit tuh kat dalam jubah sidiq nih. So..tergantung la duit yg banyak dalam jubahnya..tanpa terzahir oleh orang luar. Sblm sidiq nak berangkat nih..dia cium la mak dia..abis ucap i love u mom sume tuh..pehtu mak dia yg tabah ni pesan kat anak dia.. ”berkatalah benar wahai anakku setiap masa”. Sidiq ni sememangnya anak yg taat pada mak. Maka dia menjawab ”orait mother..i will”..lebih kurang camtu lah. Maka kabilah ni pon bertolaklah bersama sorang budak kecik nih. Sesampainya di satu kawasan, kabilah pedagang yg penuh barangan2 berharga nih dikejutkan oleh perompak2 yang tah dari mana tah datang. Tetibe kene sergah ngan sekumpulan perompak plak. Perompak ni ade ketua perompaknya yg ganas. Maka kumpulan perompak nih rompakla segala barang yg berharga yg ade. Tapi perompak tu tak brapa nak heran ngan budak yg nama sidiq ni..diaorg takla bajet budak ni bawak duit banyak..ala..budak je kan..buang masa check ade duit ke tak. Tapi ade sorang perompak ni saje nak test..mana tau dia dapat rezeki ke..kan. So dia tanya la ”oit budak..ko ade duit tak?”. Sidiq yg ingat pesan maknya tu kata ”ade je”. Perompak tuh sure tekejut sakan dengar jawapan sidiq ni. So dia kata la ”weh..ko jangan nak main2 ngan aku..aku ni perompak la..tak takut ke?”. Sidiq ngan slumbernya jawab ”la..betul la pakcik...saya ade duit ni..cuba tengok ni (sambil tunjuk duit blakang jubahnya)”. Perompak tu punya tekejot berok..banyak gile duit! So perompak ni bawak le kat ketua perompak dia nih sebab budak nih cam pelik je. Dah nak kene rompak..bleh btau lagi ade duit. So..sidiq dibawa mengadap ketua perompak tuh. Then ketua perompak ni tanya la sidiq ”budak..asal ko btau yg ko ade duit hah? Tak cuak ke ngan kitoarg?”. Then sidiq jawab la ”sebab mak saya suruh saya cakap benar setiap masa”. Perh..ketua perompak ni cam terasa gakla. Budak ni taat sungguh pada mak dia. Yang aku nih derhaka je..keje meompak la plak tuh. Then ketua perompak nih dengan izin Allah insaf akan perbuatannya..so..dikembalikan la sume barangan yg dirompak tuh pada kabilah yg ade. Tamat citer. So..kisah ni ade sikit sbnyk la kait ngan skema2 nih. Bayangkan la kalo kita jadi salah sorang pedagang2 dalam kabilah tuh..mesti kita dah kata ”apesal la budak nih pegi btau dia ade duit? Asal la skema sangat budak nih..nak kene rompak pon boleh cakap ade duit ke? Skema gile!”. Tapi itulah hakikat yg terjadi. Skemanya budak tuh menyebabkan ade perompak boleh insaf. Bukanla aku nak kata jadi skema ni bagus...tapi skema ni kadang2 disalah tafsir. Ade orang kata cakap benar ni skema. Hurm..memangla kalo dalam situasi sidiq tadi tuh, kita ade alasan la utk menipu time nak kene rompak..tapi sidiq nih lebih patuh pada ibunya dan taat pada perintah Allah untuk tidak menipu sesama manusia. Dan akhirnya tanpa sidiq sangka, ketua perompak leh insaf plak. So..skema bukanlah menjadi 1 masalah pon. Kalau orang panggil kita skema..tah2 dia pon tatau ape maksud skema..main cakap je. Atau maybe la dia tahu..tapi saje dengki dengan cara hidup kita..pastu nak label sesuka hati skema. Kalau tanak pegi movies, sbb gelap..or..mak tak bagi..”skema la ko”. Atau tanak kuar malam bersama kumpulan2 pompuan dan laki.. ”skema la ko”. Hmm..korang rasa cmana?

0 komentar:

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP