Isnin, Oktober 06, 2014

South Island New Zealand (3): Roadtrip to Dunedin & Lalu Moeraki Boulders

(kalau agak-agak kecil tulisan, mohon zoom menggunakan browser anda)

Bismillah,

It's been a while since tak menulis kat sini. Who reads blogs now a days? Tapi takpelah, recently ni dapat inspirasi bila baca bloggers2 yang tulis tentang travel trip mereka. Apa yg saya dapati, ramai org Malaysia ni menulis travelogue mereka ke area berikut:

1. Southeast Asia
2. Australia/New Zealand
3. Europe

Memang fav destination rakyat Malaysia kot..dan faktor tiket2 murah.

Oklah, sambung cerita trip ke South Island New Zealand Part 3. Utk makluman, trip ini telah berlangsung bermula 15th March (depart Malaysia) dan berakhir pada 25th March (arrive Malaysia).

So on 18th March, kami telah memulakan roadtrip ke Dunedin menggunakan kereta yang disewa. Kami keluar rumah agak lewat juga. Dalam 10.00 pagi baru semua naik kereta. Jam 11.00 baru keluar Christchurch sebab ada singgah lagi supermarket untuk shopping barang basah untuk dimasak di Dunedin nanti.


Sepanjang perjalanan, adik ipar yang drive kereta. So saya duduk belakang sekali (row ke-3) kereta menyebabkan ada masanya tertidur. Camera saya serahkan kepada adik saya selaku co-driver, jadi beliau menangkap gambar sepanjang perjalanan. Hehe. Antara pemandangan sepanjang perjalanan Christchurch-Timaru.

Sepanjang perjalanan akan ternampak sama ada biri-biri atau lembu

Statistik lembu tenusu di NZ pada akhir tahun 2013 mencecah 6.6 juta ekor! (penduduk NZ pada 2013 baru 4.47 juta org)

Lembu lagi..maklumlah lebih ramai drpd manusia

Tasik yang cantik

Peta perjalanan kami Christchurc - Timaru. Credit to Google Map


Drpd Christhurch, bandar utama pertama yang kami lalu adalah Timaru. Perjalanan mengambil masa dalam 2 jam lebih (jarak: 165km). Tapi kami sampai sini dalam 1.50 tengah hari. So drive campur berhenti dalam 2 jam 50 minit.

Signboard menunjukkan dah sampai Timaru

Timaru ni salah satu bandar pelabuhan utama di selatan Wilayah Canterbury (utk makluman, New Zealand terbahagi kepada 16 wilayah-wilayah - mcm negeri la kat Malaysia). Selepas bandar Christhcurch, Timaru ni bandar ke-2 terbesar.

Kami takde berhenti buat apa-apa di Timaru, hanya pass by dan meneruskan perjalanan.

Meneruskan perjalanan ke bandar seterusnya..

Pemandangan biri-biri lagi..

Lalu sungai kecil semasa perjalanan kami
Timaru - Oamaru

Bandar seterusnya yang kami lalu adalah Oamaru (ni nama-nama lebih kurang je, daripada perkataan orang2 Maori sebenarnya). Perjalanan daripada Timaru ke Oamaru sekitar 1 jam lebih. Kami tiba Oamaru sekitar 3.14 petang. Time ni kami tak makan tengah hari lagi sebab target makan di Moeraki Boulder (lokasi scenery batu-batu bulat besar di pantai). Oamaru ni bandar dalam wilayah lain iaitu Otago. Ia bandar ke-3 terbesar di Wilayah Otago selepas Dunedin & Queenstown. Dibanding dengan Timaru, Oamaru ini lebih banyak tourist attraction.

Signboard menandakan dah sampai Oamaru

Salah satu bangunan yang tertulis Oamaru

Gallery seni sub-genre 'Steampunk'. Pelik gak..salah satu cabang Punk ke ape?

Pemandangan ke laut di Oamaru

Antara yg terfemes di Oamaru adalah melihat Penguin. Ada dua species di Oamaru ni, satu blue penguin & satu lagi Yellow-eyed penguin. Yellow-eyed penguin ni antara spesis penguin yang terancam juga dan ia hanya ada di kawasan New Zealand. Saya tak sempat nak tengok spesis penguin ini daripada dekat. Tambahan pula kami tak pilih destinasi ini untuk melihat penguin sebab masa yang terhad dan kami target sampai Dunedin sebelum malam.

So kalau ada byk masa di Oamaru, boleh baca apa attraction di sini. Siap disenaraikan 30 perkara yang boleh dibuat di Oamaru: http://www.newzealand.com/my/article/30-must-dos-in-oamaru-and-waitaki/

Signboard Moeraki Boulders lagi 1.5km
Perjalanan Oamaru ke Moeraki Boulders

Selepas melepasi Oamaru, dalam 30 minit, tibalah kami di Moeraki Boulders.

Signboard ini bermakna anda dah tiba di Moeraki Boulders

Bangunan cafe makan & souvenir shop Moeraki Boulders. Design bumbung pun nak buat ala-ala batu jugak..

Kami tiba tu tepat-tepat jam 4.00 petang (dan belum lunch lagi!). Jadi kami terus meluru ke tempat makan & order Seafood Platter (kos: NZD 36.50) dan kami makan 7 orang.

Menu tergantung besar-besar senang nak baca..

Sementara menanti makanan siap dimasak, saya ambil peluang untuk menangkap gambar pemandangan daripada atas. Subhanallah memang terbaik!


Pemandangan daripada anjung tempat makan, cantik pemandangannya! Nampak bebola batu macam guli kat pantai.

Dalam 10 minit kemudian, makanan pun siap utk diserang. Seafood dia memang sangat osem dan fresh.

Sebelum makan..

Selepas licin makan..tengoklah pinggan takde tinggal ape2 langsung.

Alhamdulillah, selepas menikmati hidangan tengah hari pada jam 4.16pm itu, kami tengok-tengok kedai souvenirs Moeraki Boulders yang terletak bersebelahan dengan kedai makannya. Saya beli bookmark jelah di sini sebab itu je yg berkenan di hati.

Sementara menanti kaum ibu yang berkenan nak beli beberapa item souvenir di sini, saya, 2 org adik & adik ipar ambil peluang untuk bagi makan rusa & alpaca. Rusa ni kita dah tahu la kot. Alpaca ni sebenarnya spesis yg sama dengan Llama. Alpaca biasanya digunakan untuk ambil bulunya yang akan digunakan untuk buat pelbagai produk pakaian. Dikatakan kualiti bulu alpaca lebih baik daripada bulu kambing biri-biri (lebih lembut, lebih ringan dan lebih kuat).

Aunty ni tak kurang excited nya menangkap gambar. Yang coklat di atas adalah alpaca.

Inilah alpaca 2 warna

Bagi makan alpaca ni senang, dia ambil daripada tangan kita. Ada rasa geli-geli sket tapi masih okey..

Kalau rusa pulak..nak bagi makan melalui tangan tu rasa macam tak mampu..dengan lidahnya yg basah..jadi letak bawah ajelah..

Ini kawasan beri makan rusa & alpaca

Selepas 10 minit bagi makan haiwan-haiwan ni (kami beli 2 beg kecik makanan - tapi cepat je haiwan ni telan semua..kelaparan agaknya..), kami pun mula bergerak turun ke kawasan pantai untuk tengok lebih dekat batu-batuan bulat besar yang terjadi secara semula jadi dengan izin Allah ini.

Kena turun ke bawah untuk melihat batu-batu bola dengan lebih dekat

Dah makin nampak jelas..


Air agak pasang..jadi boleh tengok mana-mana bebola yang dekat shj. Ada ramai pelancong juga datang tengok.


Biasanya kalau datang waktu air surut, boleh ke batu ini dan masukkan diri anda ke celah-celah lubang ini.


Moeraki Boulders dikatakan telah terbentuk sekitar 60 juta tahun dahulu (Wallahu'alam). Kajian barat mengatakan bumi ini umurnya 4.5 billion tahun. Wallahu'alam, dunia ini milik Allah, hanya Dia sahaja tahu bagaimana kejadian Moeraki Boulders ini terjadi dan bilakah ia wujud. Bebola ini mengikut kajian mengatakan ia terhasil daripada  proses pemendakan mineral daripada bawah tanah. Ia sprt disemen. Jadi faktanya, permukaan luar bebola ini lebih kukuh & kuat berbanding struktur dalamnya.

Antara serpihan dalaman batu Moeraki Boulders


Hebat ciptaan Allah ni..


Sekarang ini ada sekitar 50 biji bebola ini dan zaman dahulu ada lebih banyak. Ada kecil, ada besar. Yang kecil telah diambil untuk buat haisan di rumah. Yang besar tak larat nak angkut. Bola terbesar seberat 7 tan (dlm 6,350 kg!!)..sape larat nak angkat.

Lebih besar daripada saiz manusia..


Pada masa ini juga, bebola batu ini mendapat perlindungan undang-undang daripada dirosakkan, diconteng atau mengalihkannya. So sape yg cuba merosakkan bebola ini boleh didakwa.

Tak berniat nak basahkan diri, jadi tak pergi ke bebola di tengah-tengah. 


Kami meluangkan masa dalam 30 minit melihat & menangkap gambar bebola batu ciptaan Allah yang unik ini. Subhanallah. Menambahkan lagi keimanan kita bila melihat kekuasaan Allah.
Pemandangan yg lebih kurang sama..tapi indah ciptaan Allah ni..

Habis tengok Moeraki Boulders, tandas restaurant dah tutup, jadi kami terpaksa singgah tandas awam dalam perjalanan. Not badla. Taklah selesa sangat tapi kalau terdesak, terpaksalah kan.

Seterusnya kami meneruskan perjalanan, melalui satu pekan kecil namanya Palmerston. Palmerston ni ada satu bukit yang di atasnya ada monumen sempena Sir John McKenzie (seorang ahli politik New Zealand pada abad ke-19 - pernah memegang jawatan Menteri Pertanian & Tanah New Zealand. Takpelah, cerita panjang2 pun buat apa..kami hanya lalu sahaja kawasan ni.

Bukit Puketapu yang ada monumen Sir Johd McKenzie di atasnya..

Ini pula patung Zealandia (mcm personification sebuah negara) yang diletakkan di pekan Palmerston

Perjalanan Moeraki Boulders - Palmerston - Dunedin

Selepas melalui Palmertson, drive dalam 30-40 minit, tiba lah kami di Dunedin. Waktu masuk bandar Dunedin tu, jam menunjukkan 7.10 malam. On the way ke rumah penginapan, lalu area University of Otago.

Universiti di Dunedin ialah University of Otago. Universiti tertua di New Zealand. Dibuka pada 1869 (145 tahun dahulu). Bulan Sept 2014 haritu mereka block website-website pornografi daripada network mereka.

Kami terus ke rumah yang kami sewa untuk 2 hari di Dunedin ini tanpa singgah ke mana-mana. Lepas masuk rumah, kami prepare untuk solat dan kemudian memasak. Jom tengok beberapa gambar rumah yg telah disewa ni:

Rumah kami daripada luar. Cute gakla..

Ruang tamu rumah. Rumah ni provide wifi sekali.
Bilik pertama

Bilik ke-2 (diaorg bagi extra bed)

Bilik ke-3


Menu dinner adalah nasi dengan lauk ayam & sayu mushroom. Simple tapi sangat enak. Alhamdulillah. Terima kasih tukang masak.

Menu ayam, kentang & carrot

Mushroom, cauliflower & capsicum

Malam tu makan agak lewat jugakla. Dalam 10.20pm baru siap semua masakan & mula makan. Sambil makan, sambil pasang gambar-gambar yang telah diambil sepanjang berada di NZ di flatscreen TV yg disediakan rumah ini.

Connect HDMI daripada laptop ke TV untuk menonton gambar-gambar yg telah ditangkap sepanjang perjalanan

Lepas makan, bersiap untuk tidur ajelah. Banyak masa pada hari ke-2 di New Zealand ini dalam kenderaan. Sekitar 9 jam juga perjalanan campur berhenti.

7 komentar:

Unknown 1:40 PTG  

Cantik gila kat tebing tu!

Tanpa Nama 12:13 PG  

dun wurry. ada pembaca tegar :D

Unknown 12:04 PTG  

Entry yg amaaaat menarik...tak sabar nak tunggu dan bc semo episod sampai ke tamat kembara! Keep a good work!

Unknown 2:56 PG  

boleh sharekan contact email rumah sewa di christchurch tu? aspenfarid@gmail.com

Unknown 2:58 PG  

ada trip ke sana bulan hadapan..tapi lodging belum tau lagi

Tanpa Nama 5:21 PTG  

SAYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA SEMUA ORANG BAHWA
MUNKIN AKU ADALAH ORANG YANG PALING MISKIN DIDUNIA
DAN SAYA HIDUP BERSAMA SUAMI YANG SAKIT-SAKITAN DAN 3 BUAH
HATI SAYA SELAMA 10 TAHUN DAN 10 TAHUN ITU KAMI TIDAK
PERNAH MERASAKAN YANG NAMANYA KEMEWAHAN,,
SETIAP HARI SAYA SELALU MEMBANTIN TULANG
UNTUK KELUARGA SAYA NAMUN ITU SEMUA TIDAK PERNAH
CUKUP UNTUK KEBUTUHAN HIDUP KELUARGA SAYA..
AKHIRNYA AKU PILIH JALAN TOGEL INI DAN SUDAH BANYAK
PARA NORMAL YANG SAYA HUBUNGI NAMUN ITU SEMUA TIDAK
PERNAH MEMBAWAKAN HASIL DAN DISITULAH AKU SEMPAT
PUTUS ASAH AKHIRNYA ADA SEORANG TEMAN YANG
MEMBERIKAN NOMOR AKI KORO,,SAYA PIKIR TIDAK
ADA SALAHNYA JUGA SAYA COBA LAGI
MENGHUBUNGI KI KORO DAN AKHIRNYA AKI KORO MEMBERIKAN
ANKA GHOIBNYA DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..
KINI SAYA SANGAT BERSYUKUR MELIHAT KEHIDUPAN
KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,
DAN TANDA TERIMAH KASIH SAYA KEPADA AKI KORO SETIAP
SAYA DAPAT RUANGAN PASTI SAYA BERKOMENTAR TENTAN
BELIAU BAGI ANDA YANG INGIN SEPERTI SAYA SILAHKAN CALL | +6285222846347 <>HBG | 085222846347 SAYA SUDAH BUKTIKAN SENDIRI ANGKA GHOIBNYA DEMIH ALLAH DEMI TUHAN...INI KISAH NYATA DARI SAYA,terima kasih........!!!
KUNJUNGI BLOG AKI KORO SILAKAN

KLIK RAMALAN TOGEL 4D 5D 6D

TERSEDIA: +6285222846347
JUAL TUYUL PESUGIHAN
PESUGIHAN UANG GAIB
























SAYA INGIN BERBAGI CERITA KEPADA SEMUA ORANG BAHWA
MUNKIN AKU ADALAH ORANG YANG PALING MISKIN DIDUNIA
DAN SAYA HIDUP BERSAMA SUAMI YANG SAKIT-SAKITAN DAN 3 BUAH
HATI SAYA SELAMA 10 TAHUN DAN 10 TAHUN ITU KAMI TIDAK
PERNAH MERASAKAN YANG NAMANYA KEMEWAHAN,,
SETIAP HARI SAYA SELALU MEMBANTIN TULANG
UNTUK KELUARGA SAYA NAMUN ITU SEMUA TIDAK PERNAH
CUKUP UNTUK KEBUTUHAN HIDUP KELUARGA SAYA..
AKHIRNYA AKU PILIH JALAN TOGEL INI DAN SUDAH BANYAK
PARA NORMAL YANG SAYA HUBUNGI NAMUN ITU SEMUA TIDAK
PERNAH MEMBAWAKAN HASIL DAN DISITULAH AKU SEMPAT
PUTUS ASAH AKHIRNYA ADA SEORANG TEMAN YANG
MEMBERIKAN NOMOR AKI KORO,,SAYA PIKIR TIDAK
ADA SALAHNYA JUGA SAYA COBA LAGI
MENGHUBUNGI KI KORO DAN AKHIRNYA AKI KORO MEMBERIKAN
ANKA GHOIBNYA DAN ALHAMDULILLAH BERHASIL..
KINI SAYA SANGAT BERSYUKUR MELIHAT KEHIDUPAN
KELUARGA SAYA SUDAH JAUH LEBIH BAIK DARI SEBELUMNYA,
DAN TANDA TERIMAH KASIH SAYA KEPADA AKI KORO SETIAP
SAYA DAPAT RUANGAN PASTI SAYA BERKOMENTAR TENTAN
BELIAU BAGI ANDA YANG INGIN SEPERTI SAYA SILAHKAN CALL | +6285222846347 <>HBG | 085222846347 SAYA SUDAH BUKTIKAN SENDIRI ANGKA GHOIBNYA DEMIH ALLAH DEMI TUHAN...INI KISAH NYATA DARI SAYA,terima kasih........!!!
KUNJUNGI BLOG AKI KORO SILAKAN

KLIK RAMALAN TOGEL 4D 5D 6D

TERSEDIA: +6285222846347
JUAL TUYUL PESUGIHAN
PESUGIHAN UANG GAIB

Shahidah 4:01 PTG  

Assalam

Boleh share contact info rumah d Dunedin tu?

TQ in adv.

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP