Khamis, Mei 29, 2008

Quran Saintifik..nice book

Bismillah.

Salam.


Just updating to make sure blog is updated.


Cuti ni sangat best sebab dapat abiskan buku2 yang dah tertangguh sekian lama utk membaca. Salah 1 daripadanya adalah buku Quran Saintifik by Dr Danial. Nice book.


Seriously.

Tapi bagi sesapa yg minat membaca dan minat science jela sebab banyak science terminology n takde langsung pictures.


Baru habis separuh buku snanye. Baru abis tentang Permulaan Alam Semesta n Kejadian
Manusia. Menariknye buku ini adalah dia akan bincang sesuatu isu tu menggunakan ayat Quraan, then dia akan amik rujukan2 dari sumbe saintifik, dari prof2, dari universiti2 yang menunjukkan kajian yg dilakukan adalah selari dengan ape yg Al-Quraan terangkan.

Menariknye lagi bile baca buku camni, ia akan reflect bahawa sebenarnya ilmu sains ni masih boleh berubah dan dikaji. Maknanya ape yg ade skarang ni walaupun kita jmpe ade berkaitan ngan Quraan, tapi maybe 100 years akan datang, akan lebih jelas lagi ape yg Quraan terangkan pada manusia. Buat masa nih maybe dapat rough idea jela.

Macam mufassirin dulu la kan, diaorg tafsir ikut kefahaman dan kapasiti pemahaman masa dahulu jela kan serta ilmu yg mereka ada.
Tapi bila dah masuk dunia moden ni, kadang2 kita baca ayat tuh, baru nampak ape yg ayat tu nak kata..tapi dalam masa yg sama kita kne sedar bahawa tak smua ilmu snanye kita dah jmpe dan ia selari ngan alQuraan. Sebab ilmu saintifik bleh berubah2, tapi AlQuraan itu sangat genuine dan tidak ade tokok tambah akn berlaku.

Then kita akan rasa bahawa literature dalam Quraan ni memang powerful. Semua tahu kot bende nih. Cuma bile dapat pencerahan yg lebih tentang ayat2 Quraan yg bersifat saintifik, maka kita akan lebih berpuas hati bila berjumpa dengan ayat tu next time.

Another best part of this book, ia betul2 buat kita insaf la bile membaca tentang kejadian alam dan diri sendiri.
Kita akan sedar bahawa Allah ni Maha Besar. Sbb cube kita bayangkan, (ni mungkin disentuh dalam memana program, ESQ ke..tataulah..mungkin korang pn pnah dengar). Bayangkan jela kita ni manusia..hidup di bumi Malaysia..pastu kita bayangkan dunia yg kita duduk, muka bumi yg saiznye dengan matahari besa mane la sangat kan.







So..okla..from the picture pun kita tahu apekah size kita dibandingkan dengan matahari.

Tapi Dr Danial dalam buku ni dia cakap:

"Penguasaan ilmu-ilmu mengenai alam dan kosmos menyedarkan kita mengenai keagungan Allah. Bayangkan 1 kosmos yang mempunyai 7x10^22 bintang-bintang (matahari=bintang yg terdekat). Angka ini adalah menyamai 10 kali ganda jumlah pasir yg terdapat di pantai dan gurun di dunia ini. Sebahagian bintang adalah lebih besar daripada matahari. Malah bintang-bintang yang bernama KW Sagitarii, V354 Cephei dan KY Cygni adalah 1,500 kali lebih besar daripada matahari seperti yang dinyatakan oleh Universe Today pada 11 Januari 2005".

So..imagine kita ni dimana..size kita ni besar mana kalau dibandingkan dengan objek milik Allah yang 1500 kali ganda lebih besar dari matahari??

"Katakanlah: "Kepunyaan siapakah apa yang ada di langit dan di bumi?" Katakanlah: "Kepunyaan Allah". Dia telah menetapkan atas diri-Nya kasih sayang." Al-An'am ayat 12

Agaknye la..layak ke kita sbg manusia ni nak ingkar pada suruhan Allah dan bongkak ngan hukum Allah..sedangkan kita ni besar mana sangatla kalau nak dibandingkan dengan alam semesta dan makhluk ciptaan Allah yg bernama KW Sagitarii itu.

Yet..manusia sering angkuh tanak ikut suruhan Allah...solat buat sambil lewa, dosa pahala tak dipeduli, maksiat terus berleluasa, buat dosa seolah2 Allah tak nampak. "Sesungguhnya penciptaan langit dan bumi lebih besar daripada penciptaan manusia akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui" Surah Ghafir (40) ayat 57.
Allah dah sebut bahawa manusia ni memang lalai. Manusia ni malas nak fikir penciptaan Allah yg lain2..itu yg manusia tak tahu tuh. Agaknye kalau manusia sedar tentang penciptaan diri dan alam, tak ramai rasanya akan ingkar pada Allah SWT.

Bile diri sendiri fikirkan bende ni..memang bleh rasa kerdil dan hina lantas menginsafkan diri setiap manusia yg menggunakan akal fikiran. Memang sangat benar firman Allah, "Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal" Ali-Imraan ayat 190.

You judge yourselves la..

Kalau kita manusia yg rasa 'besa' & hebat sangat..silekan berbuat dosa pada Allah..

p/s: ade separuh lagi buku tak abis baca..can't wait to finish it..

3 komentar:

Tanpa Nama 9:42 PG  

Macam-macam ade...ilmu yg Allah ajarkan dlm Quran mmg sgt luas...best perkongsian psal buku tuh...

di mana pun kita menghadap, di situlah wajah Allah...(ade dlm Quran ayat nih..huhu..tp bkn cenggitu ayatnye..sbb kata2 Allah..kalo jumpe leh la btau ek..)..kat mane lg kita berpaling utk mbolehkan kita lakukan dosa2 tanpa dilihat Allah? huhh...sume nih org yg berakal mampu utk berfikir...(antara lautan pun ade sempadan...igtkan daratan jek ade sempadan...Allah Maha Hebat..)

Allah Maha Penyayang, MAha Pengasih..Moga kita memperoleh rahmat Allah dunia dan di akhirat...

wassalam

HambaAllah Yang Memakmurkan 10:12 PG  

Dan kepunyaan Allah-lah timur dan barat, maka ke mana pun kamu menghadap di situlah wajah Allah. Sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmat-Nya) lagi Maha Mengetahui. Al-Baqarah 115

=)

Tanpa Nama 2:58 PTG  

haa...xiexie...memang ayat tuh la yg dimaksudkan... :)

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP