Selasa, Julai 14, 2009

Kisah sebenar berkenaan orang-orang Uyghur

Salam,

Alhamdulillah, Allah telah beri saya kesempatan utk mendengar situasi yang berlaku di TURKESTAN TIMUR (Xinjiang) oleh seorang yang berketurunan Uyghur. Segala butiran tidak dapat disebut di sini tetapi saya akan cuba menulis apa yang sempat saya dengar dan catit agar rakyat Malaysia, khususnya yang membaca blog ini dapat memahami bagaimana penderitaan dan kea daan sebenar di wilayah tersebut.
Sebelum meneruskan penulisan, beberapa perka ra yang harus ditekankan disini iaitu:

  • Orang Uyghur pantang skali (tak suke) memanggil kawasan mereka sebagai Xinjiang. Ini kerana Xinjiang bermakna "tanah jajahan baru". Nama Xinjiang ni pun diberi oleh kerajaan China dan bukanlah nama asal tempat tuh. Maka mereka tak suke dengan nama penjajah nih. Mereka lebih suka memanggil kawasan mereka itu sebagai TURKESTAN TIMUR. Sebabnya dari segi sejarah, wilayah yg didiami oleh orang Uyghur nih termasuk dalam wilayah Turkestan (tanah orang Turk). Jadi lokasi mereka adalah di kawasan turkestan timur.
  • Orang Uyghur bukan orang cine. Rupa diaorg lebih kepada orang2 yg berada di turki. Dikatakan orang2 turki banyak berasa dari kawasan wilayah yg didiami oleh orang Uyghur.
  • Orang cine yg sebenar di kawasan Turkestan Timur adalah orang2 keturunan Han. Mereka ini dihantar oleh kerajaan utk duduk di Turkestan Timur tu supaya dapat hapuskan secara halus orang2 Uyghur
Sedikit info orang2 Uyghur:
  1. Pada kurun ke-17, Rusia & China melakukan penjajahan di kawasan sekitarnya, maka Turkestan terbahagi kepada Turkestan Barat & Turke stan Timur.
  2. Turkestan Barat dijajah oleh Rusia semenjak 1865 dan telah dibahagi kpd 5 wilayah republik pada 1922 iaitu dinamakan Uzbekistan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Turkmenistan dan Tajikistan (sila rujuk peta).
  3. Turkestan Timur plak dijajah oleh China dan diberi nama Xinjiang sprt yg saya sebut tadi. Diaorg hilang kemerdekaan pada tahun 1949 kepada rejim komunis cine.
  4. Populasi di kawasan Turkestan Timur mengikut statistik rasmi kerajaan cine pada tahun 1990, populasi orang Muslim Uyghur adalah 10 juta. Tapi ikut sebuah badan bebas yang buat bancian, ada 25 juta Muslim Uyghur (sama macam populasi Malaysia!!). Ingat..ini tahun 1990 ye. Kenapa ada perbezaan yang sangat ketara antara populasi rasmi dan tak rasmi? Sebabnya, kerajaan cine hanya benarkan org Uyghur lahirkan 2 anak sahaja 1 keluarga. Tapi diaorg secara snyap lahirkan lebih. Diceritakan pakcik pada yg menceritakan kepada saya itu, ank2nya ade 12 orang tapi yg daftar ngan kerajaan hanya 2. Ini jelas menunjukkan populasi orang2 Muslim Uyghur lebih dari 10 juta sbnrnya
  5. Muslim Uyghur menghadapi pembersihan etnik, budaya, bahasa, dan paling penting agama. Kalau bulan puasa tu, kene tutup lampu bila nak bukak puasa n sahur. Sbb nnt nampak beramal dgn ajaran Islam.
  6. Yang keje dgn kerajaan tak bleh solat, puasa, pakai tudung. Ade kemungkinan boleh ditembak mati kalau amalkan ajaran Islam
  7. Diaorg belajar Quraan bawah tanah. Guru2 merisikokan diri utk ajar Quraan
  8. Kerajaan cine berusaha hapuskan sistem pendidikan masyarakat Uyghur, tak bagi ajar dalam bhs mereka.
  9. Kalau bukak website2 Uyghur, kebanyakkan bahasa mereka ditulis dalam huruf2 arab.
  10. Dulu, kaum Han di Turkestan Timur ada 4%. Skarang dah jadi 41%.
  11. Kerajaan cine amik semua passport orang uyghur. tak bagi diaorg kuar dari negara cine
  12. Ade 5% masyarakat Hui di wilayah Turkestan Timur ni. Diaorg ni orang cine, so kerajaan bagi diaorg peluang utk amalkan Islam, tapi dengan keadaan terhad jugakla kot.
Oklah..ckup tu je kot pasal fakta2 dan latar belakang. Kalau nak tahu lebih banyak, google je. Memang termuntah nak baca semua

Berkenaan dengan rusuhan yg berlaku masa 5 Julai hari itu:
  1. Rusuhan berlaku sebab tekanan yg telah sekian lama dialami oleh masyarakat Uyghur. Kalau rajin baca ni: http://www.scribd.com/doc/12309541/Harun-Yahya-Zaman-Kegelapan-Islam (search Turkestan Timur) <--sebuah penulisan Harun Yahya tentang masrayakat di Turkestan Timur
  2. Antara pencetus rusuhan yg berlaku adalah disebabkan ade sebuah kilang di Guangdong, kat situ ade beberapa ratus masyarakat Uyghur bekerja. Tapi 1 malam tu, ade orang cine datang bantai2 dan bunuh tanpa apa2 tujuan. Bile diminta utk siasat, pihak pengurusan tak ambil tindakan. Polis pulak kata "ini salah faham kecil je". So yg terbunuh tak dapat pembelaan. Bahkan dikatakan orang cine lagi support pembunuhan orang uyghur.
  3. Yg turun protes hampir 90% orang uyghur
  4. Tektik yang digunakan kerajaan cine adalah memutuskan semua komunikasi di sekitar wilayah turkestan timur. Telefon & internet telah diputuskan sebab diaorg tahu kekuatan komunikasi ni boleh bantu orang2 di turkestan timur tu utk sebarkan lagi maklumat dan mungkin daripada sebaran maklumat tu akan bangkit lagi orang2 di wilayah tuh.
  5. Dikatakan mereka lebih teruk dari situasi di Palestin atas sebab berikut:
  • Media tak dibenarkan masuk buat liputan sangat selama ni di kawasan masyarakat Uyghur. Baru2 ni mungkin baru mereka benarkan kot memandangkan tetibe je meletus bende nih
  • Takde pihak yg membela mereka. Diaorg takde persatuan/pertubuhan yg dapat bela kebajikan dan kewangan diaorg
  • Diaorg dicengkam oleh kuasa yg besar dan mereka berada di dalam negara yg nak sangat jajah kawasan turkestan timur tuh. Nak tahu kenapa cine nak sangat kawasan tuh? Baca kat Harian Metro: http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Tuesday/Setempat/20090714063209/Article/index_html
Akhirnya, yg menceritakan kpd kami situasi di sana kata "kami bergantung harap pada Allah SWT je..susah nak nampak jalan2 lain yg mudah".

Sbnrnya ade je usaha boleh dibuat, tapi yela...negara kita ni pun nk kekalkan hubungan diplomatik dengan cine yg nak jadi next kuasa besar dunia. So tataulah.

Selama ni kita tahu tentang Islam di cine ni, takde kaitan dengan Uyghur. Orang2 Uyghur tak declare diaorg ni cine sangat. Diaorg ni orang Turk.

Oklah..rasanya ckup la kot. Dah banyak dah bahan bacaan boleh dibaca esp reference2 yg diberikan di atas. Sangat membantu utk kita fahami situasi di wilayah Turkestan Timur.

Kita kadang2 rasa seronok dan tidak ade ape2 nak dirisaukan sebab duduk dalam zon selesa di Malaysia yg aman makmur, takde orang nak tindas. Tapi sejuah mana kita prihatin terhadap kawan2 seakidah kita di tempat lain. Seharusnya kita insaf!

Wassalam

Related website: http://www.uygur.org/

Info sampingan: Ade 1 padang pasir di wilayah Turkestan Timur dinamakan Taklamakan Dessert. Ape yg menariknya, nama tu sebenarnya diambil dari nama arab iaitu:

Tark - meninggalkan (sprt tarkul ma'asiy - meninggalkan maksiat)
Makan - tempat

So bile gabung, jadi Tarkulmakan. Tapi lama2, jadi Taklamakan.

7 komentar:

kahfi8 3:18 PTG  

Assalaamu'alaikum.

ada kesilapan kot di sini.

Turkestan Barat dijajah oleh Rusia semenjak 1865 dan telah dibahagi kpd 5 wilayah republik pada 1922 iaitu dinamakan Uzbekistan, Kazakhstan, Kyrgyzstan, Turkmenistan, Tajikistan, and Kazakhstan (sila rujuk peta).

anta tulis kazakhstan dua kali.

btw, banyak info yg didapati. jazaakallaahu kk!

[ Nazihah ] 4:39 PTG  

Kena tembak kalau pakai tudung, solat & baca quran !!

Orang malaysia, kalau kamuu tak nak tutup aurat betul2 saya hantar kamu g sana[baca nada geram!!]

HambaAllah Yang Memakmurkan 4:44 PTG  

hantar gi sane, lagila diaorg bebas sbb sana kalau tutup aurat yg kene belasahnye..

Moderator 1:45 PTG  

mohon copy artikel ini tuan...

www.roqs2009.co.cc

salam dari bumi syam

HambaAllah Yang Memakmurkan 2:05 PTG  

al-akh moderator, dipersilakan ambil apa sahaja yg baik

HURULAIN SAKINAH 2:04 PG  

salam...

selepas membaca posting ini, baru saya sedar betapa banyak isu umat Islam yang saya terlepas pandang.

mohon izin untuk mengeluarkan kembali artikel ini..

ainunl.muaiyanah 11:37 PG  

Oh baru saya tahu. AO terima kasih kerana upload maklumat ini ya

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP