Sabtu, Mac 12, 2011

Bumi Urdun (5): Sana sini di Amman


Bismillah,

Assalamualaikum. Apa khabar rakan2 sekalian? Moga kalian sihat2 sahaja. Berikut dikongsikan lagi beberapa gambar di sekitar Amman dan beberapa acara yg telah berlangsung beberapa minggu/1 bulan yg lepas.


Pemandangan Pasar Jumaat di 'Abdali. Barang2 bundle dijual di sini. Mcm2 ada. Kasut, baju, jaket, seluar, dan entah apa lagi. Barang keperluan rumah pun ada..

Lagi pemandangan pasar Jumaat. Pasar ni dibuka setiap hari Jumaat sebagai tempat shopping yg murah. Sepanjang ddk Jordan, baru pegi tempat ini sekali.


Di kawasan Abdali juga terdapat kedai2 buku yg menjual pelbagai kitab. Tapi tidaklah semurah dan sebanyak di Pusat Bandar. Saya pun tak turun lagi pusat bandar (wastul balad) sejak sebulan ddk sini. Masa dan keadaan tak dpt disesuaikan utk ke sana. Tapi tangkap gambar kedai2 di Abdali pun dah okey..

Buku2 di Jordan..murah. Rasanya kat Malaysia je antara yg mahal. Tak tahulah apehal. Saya tidak membeli banyak buku lg buat masa ini memandangkan sekiranya beli banyak buku, confirm nak kena bawa balik dengan shipping sebab beg dah tak boleh tampung berat. Sebelum nak sampai Jordan pun ada bawa 2 buku tetapi terpaksa ditinggalkan di Malaysia kerana melebihi had berat yang dibenarkan.

Ini adalah ex-masjid negara jordan. Nama masjid ini adalah Masjid Raja Abdullah 1. Ia terletak dalam kawasan 'Abdali juga. Ia telah dibina pada tahun 1982 dan siap sepenuhnya pada tahun 1986. Boleh memuatkan 3000 orang jemaah.


Mustashfa Islami (Hospital Islam) Amman yg suatu ketika dahulu kami biasa ke sini dan tempat kelahiran adik lelaki saya bernama Ahmad Yasin (sempena nama As-Syahid Syeikh Ahmad Yasin yg dipenjara oleh Israel ketika kami di Jordan & doc yg membantu namanya Yasin juga)


Masa pegi ni haritu tak tahu nk cari siapa, jadi tangkap gambar daripada luar sahaja. Mungkin next time akan mencari doktor yang suatu masa dahulu pernah dikenali oleh Abati.

Ini adalah Masjid Negara baru Jordan sejak dirasmikan pada 11 April 2006. Namanya: Masjid Raja Hussein bin Talal (takdela baru pun..mungkin baru bg yg dah tinggalkan jordan lama). Ianya terletak di kawasan Dabouq. Boleh tgk gambar2 lain yg ditangkap oleh org lain di SINI. Memang cantik. Ia telah dibina mengikut seni bina zaman Khilafah Umayyah.

Masjid ni boleh memuatkan sebanyak 5500 manusia dalam 1 masa. 2500 dalam ruang berbumbung dan 2500 di ruang luar masjid. Bahan binaan dan perabot dalam masjid ini adalah daripada Jordan kecuali karpet & chandelier daripada Turki.

Masjid ni terletak dalam ruang Al Hussein Public Parks. Taman ni antara yang akan menjadi mercu tanda Amman la kot sebab ia akan memuatkan Desa Kebudayaan yang akan menjual kraftangan Jordan. Pusat Sukan yg memuatkan ruang futsal, bola keranjang, tenis dan bola tampar. Juga ada bangunan bersejarah, ruang laluan masa sejarah (mural yang dibina 448 meter menceritakan sejarah Jordan). Dengar kata ada Ampitheatre, Musium Kereta Antik & Museum Kanak2. Entah tak tahu. Tapi ruangan paling besar adalah Taman Berhias dengan keluasan 70 ekar.

Belum pernah masuk pun tempat2 ni di waktu siang. Jadi tiada gambar dapat diambil. Gambar di atas tu ambil sebab kebetulan singgah solat maghrib jap kat masjid ni semasa nak ke Sweifeh.

Masjid ni tidak sama dengan Masjid Al Husseini (nama nk dkat2 sama) yang dibina oleh Raja Abdullah 1 pada tahun 1924


Ini pemandangan Sweileh. Nk tangkap bas kecik tu je sebenarnya. Itu adalah transport yang digunakan oleh pelajar di sini utk ke universiti daripada rumah. Sekali naik nak ke Uni, dalam 30 qurusy (RM1.30). Pegi balik dah 60 qurusy (RM2.60). Bas juga digunakan utk ke tempat2 lain di Amman bahkan boleh keluar daripada Amman juga.

Ini adalah mercu tanda di Sweileh utk pelajar2 Malaysia yg bujang2 ni berhenti & mengambil bas. Namanya adalah جسر مشاة (bc: Jisr Musyah)

Ini pula adalah jalan menuju ke rumah pelajar2 lelaki bujang di Sweileh Syar*qiy. Kelihatan yg berjalan sambil memegang beg di dalam gambar adalah Al-Fadhil Ustaz Wan Abd Baith atau lebih pendeknya roomate di Amman ni. (promo sket blog dia)

Ni pula adalah strawberry di Jordan. Atau dalam bhs arabnya: فراولة (baca Farawlah) Amacam? Merah daripada Cameron tak? Cepat jugak tengok strawberry ni habis di kedai. Dalam 2-3 hari, dalam 40 kotak tu rasanya dah habis dah. Cepatla juga berbanding buah lain. Mungkin sbb buah lain banyak sgt kot. Tak nampak significant habis cpt. 1 pinggan ni dalam 1 JD (RM4.30)

BEBERAPA EVENT DI AMMAN:

Pada 15hb Feb yang lepas, pelajar2 Malaysia telah dijemput utk bersama memeriahkan sebuah majlis sambutan maulid anjuran جمعية صفد الخيريه الختام. Ni antara orang2 Amman yg mai.

Pelajar Malaysia juga dijemput utk membuat persembahan nasyid. Memandangkan pelajar2 Amman suaranya semua terlampau sedap, maka kami mengambil keputusan utk bagi ruang pada pelajar Irbid sahaja bernasyid (padahal xde yg nk bnasyid). Sememangnya pelajar2 drpd Irbid telah memberikan persembahan yg lebih 'kontemporari' & 'suara yg lebih harmony' berbanding persembahan nsyid pak arab. Tapi takpala. Skurang2nya kita dijemput utk memperkenalkan nasyid malaysia ni mcm mana. Selepas nasyid, ada tazkirah & cabutan bertuah. Lepastu balekk...

Suasana semasa akh Shahrul, ukht Marwah Saari, Abu Urwah & makcik Aliza nk pulang ke Malaysia pada 26 Feb lepas. Semua telah berkumpul kecuali pelajar2 bujang (hanya beberapa org shj termasuk diri ini) di Amman ni pasal depa pergi PERTAMA (mesyuarat agung persatuan pelajar malaysia jordan)
Lagi gambar masa nak balik. Abu Urwah & makcik Aliza ke umrah & pulang bersama keluarga Akh Shahrul.

Ni adalah gambar Hanin. Anak sulung akh Shahrul & ukht Marwah. Pegang credit card nak beli mainan mungkin..(susah nk tngkp gmbr dia n..aktif sgt)

Pada..hari ape tak ingat pulak. Sebuah reunion telah diadakan bersama dgn 'Ammu Khalid (kanan) & 'Ammu Miqdad (kiri). 2 jejaka di belakang pula adalah Mus'ab (kiri) & Taufiq (kanan). Ayah Mus'ab & Taufiq ni brasal drpd Palestine yg telah berpindah ke Jordan. Mak mereka adalah orang Malaysia (ye..mereka adik beradik)

Ammu Khalid pula merupakan cikgu Quraan saya satu ketika dahulu. Ingat lagi dia ajar surah Al-Fiil di Masjid Al-Lawzi, Jubeiha. Kami pun dulu biasa jalan sama2. Ammu Khalid pn biasa datang rumah memasak, tolong sini sana. Ect. Ni cth gambar masa muda2 dulu:


Muna & Maryam kata Ammu Khalid dh lain..yelah mmgla dah lain. Kita pn dah lain.


Sekian sahaja catatan utk kali ini. T.kasih kerana setia membaca. Semoga kita semua sentiasa dilindungi Allah, diikhlaskan niat dan amalan kita dalam setiap tindak tanduk. Ameen Ya Rabb~

Wassalam

5 komentar:

syaukah wardah 11:46 PTG  

Salam ziarah. Suka gambar yg kt kedai kitab2 tu. (sekadar tengok gmbar je..)

intan.maisarah 8:22 PG  

:) wah. sedapnya strawberry.

hanin comel =D

semoga abg a.o bawa ilmu, bekalan cukup cukup dari sana.

HambaAllah Yang Memakmurkan 11:29 PG  

to syaukahwardah: em..tulah kalau boleh baca semuanya alangkah baik~

to intan: insyaAllah. T.kasih ats doanya ya. Baru link kan intan dalam blog. Tkasih drop by.

ABU LUQMAN 3:31 PG  

Assalamualaikum,
Ammu dah baca coretan Abdullah- sungguh menarik sekali dan terasa rindu untuk kembali berada di Jordan

Izzati Hashim 12:48 PG  

Salam alaik.

teringin utk ke bumi Jordan.

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP