Sabtu, Februari 26, 2011

Bumi Urdun (4): الجامعة الأردنية


Bergambar depan Bab Syimali University of Jordan (UJ) semasa hari pertama sampai


Bismillah.

InsyaAllah entry kali ini nak cerita pasal University of Jordan (UJ), tempat saya sedang menuntut sekarang. Buat masa ini, ranking universiti2 di Jordan adalah seperti berikut:
  1. University of Jordan, Amman (ada pelajar Malaysia)
  2. Yarmouk University, Irbid (ada pelajar Malaysia)
  3. Jordan University of Science and Technology (JUST), Irbid (ada pelajar Malaysia)
  4. University of Petra, Amman
  5. The Hashemite University, Zarqa
  6. Al-Balqa Applied University, Al-Salt and other locations
  7. Philadelphia University, Amman
  8. Al al-Bayt University, Mafraq (ada pelajar Malaysia)
  9. Mutah university, Al Karak (ada pelajar Malaysia)
  10. Applied Science University, Amman
UJ disebut sebagai universiti terbesar & tertua di Jordan (ditubuhkan pada 1962, sama tahun dengan zaman University Malaya mula beroperasi sebagai universiti di Malaysia setelah dipisahkan menjadi 2 - Malaysia/Singapura). Jadi boleh dikatakan UJ ni macam UM di Malaysia la.

Peta & bentuk University of Jordan.


Universiti ini juga menjadi tempat menuntut ayah saya dahulu semasa beliau mengambil B.A Syariah di sini. Jadi sebenarnya saya dah pernah masuk universiti ini semasa kecil..cuma memang tak ingat sangatlah detailsnya.

Entrance uni. Kawasan ini dinamakan باب رئيسي (Pintu Utama).

Di atas ni gambar lama rasanya. Ambil daripada internet sebab tak sempat nak amek gambar main gate ini lagi. Kalau anda tengok gambar di atas betul2, selepas masuk gate, anda akan temui bangunan sprt warna coklat gelap di sebelah kanan. Itu adalah perpustakaan universiti. Ada gambarnya di bawah. Kemudian bila anda terus ke hujung jalan, ada sprt tiang. Itu adalah mercu tanda tengah Uni yg meletakkan jam. Gambarnya juga ada di bawah.

Bezanya UJ ni, nak masuk ke dalam memang boleh tahan susah kalau anda bukan pelajar. Bukanla takleh masuk langsung, tapi ada guard jaga pintunya la. Sekarang kena guna pas electronic. Kiranya pada kad metrik pelajar tu adalah access utk pelajar masuk kampus di gate. Kalau takde kad metrik tu, ade je pakcik2 guard akan bukakkan pintu, tapi mungkin dia akan tanya banyak sket. Kalau pelajar baru okey je. Mungkin tengok mood pak arab tu kot.

Well..at least bermanfaat jugakla metric card tu...drpd UTP yg hanya berfungsi utk pinjam buku di library sahaja rasanya. Tapi di UJ (tak tahulah di Uni2 lain kat Jordan ni mcm mana), mempamerkan kad metrik itu adalah suatu kepelikkan. Memang takde sorang pelajar langsung mempamerkan kad metrik mereka. Semua simpan dalam wallet/purse sahaja. Guna utk access masuk keluar je kot. Kat UTP ni kang siap kene saman tak pakai kad metrik. Haih~


Ini close up sikit di kawasan pintu. Cuma ini pintu2 sisi yg tak digunakan sangat kecuali bila dah sesak atau maybe event2 lain yg tak tidak tahu lagi (maklumlah baru masuk Uni sebulan).

Biasanya kawasan ni ramai manusia. Tak tahulah bila pula pengambil gambar ni ambil gambar hanya ada 2 manusia sahaja dalam gambar. Mungkin waktu cuti kot.

Ini adalah مكتبة الجامعة (Perpustakaan Universiti).

Masa hari kedua di kelas, ada lawatan ke seluruh kawasan universiti. Staf universiti mendakwa ini adalah perpustakaan yg terbesar..tapi tak ingat terbesar di mana. Mungkin terbesar di Amman kot. Buat masa ini, di JUST sedang dalam proses pembinaan perpustakaan terbesar di Timur Tengah.

Personally, I'd say perpustakaan ini tidak 'pelajar friendly'. Ni komen ikhlas jela. UTP pnya library is way better. Ada one american ni kata library UJ ni macam semata-mata tempat bubuh buku je kot..tempat nak belajar mcm tak banyak. Entahlah. Saya pun tak explore seluruh bangunan perpustakaan ini. Mungkin saya perlu melakukannya.

Perpustakaan UTP..setuju tak cantik? =D Ceh..promo pula..


Tapi stakat ni jumpa pelajar2 Malaysia di tempat yg sama je. Takde pula mereka ajak saya ke tempat2 lain.

Tapi takpela. Sekurang2nya ada perpustakaan kan.

مصلى perpustakaan di UJ.

Biasanya ini lah tempat pelajar2 solat sekiranya tidak berupaya ke masjid disebabkan masjid tu jauh. Tapi antara perpustakaan UTP dengan masjid UTP, rasanya lebih jauh daripada perpustakaan UJ ke masjidnya. Disamping itu musolla boleh dijadikan tempat yg sesuai utk berjumpa dengan pelajar2 lain yg mementingkan solat..

Ini pula gambar tiang jam yg telah saya sebut di atas.

Kebetulan semasa saya menangkap gambar ini, sedang ada perhimpunan menyatakan sokongan terhadap rakyat Libya.

Ini pemandangan lebih dekat. Perhatikan ada orang sedang memberikan ucapan menggunakan heller.

Ni kalau di UJ ni biasa je depa buat perhimpunan di kawasan sini..dan kawasan2 lain dalam universiti. Semasa mereka berhimpun ni, saya dengar daripada kelas mereka melaungkan Allahu Akbar..boleh tahan juga kuatnya sampai saya boleh dengar dalam kelas yg ditutup rapat oleh cermin & jauhnya mungkin dalam 300 meter. Di Malaysia, mungkin boleh buat, tapi jangan harap lama2 sangat..nnt pak gad mesti halau pnye.

Inilah masjid jami'ah. Saya ada tunjuk sebelum ini. Masjidnya tidak berubah sprt dahulu dari segi warnanya.


Inilah bangunan Markaz Lughah UJ.

Setiap pagi Ahad sehingga Khamis, saya akan ke bangunan ini jam 9pagi untuk belajar bahasa arab. Bangunan ini menempatkan pelajar2 yang ingin belajar bahasa arab daripada luar negara. Juga membuka kelas-kelas bahasa asing utk pelajar2 UJ yang ingin belajar bahasa asing seperti bahasa inggeris, sepanyol, perancis dll. Jadi macam2 jenis manusia dari pelbagai negara akan ada di bangunan ini.

Close up sikit. Ini main entrance Markaz Lughah. Apa yg tertulis di atas itu adalah International Institute for Teaching Arabic to Speakers of Other Languages (II-TASOL)

Anda boleh lihat dengan sendiri betapa kepelbagaian jenis manusia yg menuntut di sini utk belajar bahasa arab. Ada daripada UK, America, Poland, Italy, Puerto Rico, Korea, Turkey, Bulgaria, China, Taiwan, Chechnya, Thailand, Canada, South Africa, Germany, Rusia, Spain & tak lupa Malaysia. Yang asli berketurunan Malaysia di sini hanyalah saya seorang. Ada 2 lagi pelajar yang lahir Malaysia tetapi ayah mereka orang Jordan. Jadi kalau nak kira2, ada la 3 orang yg boleh bercakap melayu di pusat ini. Selebihnya perlu bertutur sama ada dalam bahasa arab atau bahasa inggeris.

Pintu utama ini dijadikan tempat bersosial (bersembang2, bertemu dengan kawan) serta tempat melepak isap rokok & minum kopi semasa rehat. Penat gak nak lalu kawasan ini semasa waktu rehat disebabkan asap rokok sana sini. Tak kira lelaki atau perempuan, merokok 2x5 sahaja.

Pelik di UJ ni, atau di universiti di jordan ini, pelajar boleh merokok sesuka hati. Perempuan ke..lelaki ke..rokok jela kau suka hati. Putung2 rokok itu boleh dibuang sesuka hati sahaja di mana2 jua sehingga baru2 ini ada tong sampah plastik terbakar sehingga mencair (tong plastik) berkemungkinan ada yg membuang putung rokok.

Tak tahulah undang2 pasal merokok ni mcm mana kat universiti di sini.

Inilah bilik kuliah di Markaz Lughah di UJ.

Macam2 budaya manusia ada. Kebanyakkanya bukan muslim. Macam2 latar belakang ada. Kalau di Markaz Lughah di UJ ni, tahun ini ada 8 mustawa (peringkat) kelas (mengikut penguasaan seseorang dalam bahasa arab). Ini adalah bilik kuliah Mustawa 7 (peringkat 7). Ramai dikalangan mereka boleh bercakap arab. Dalam kelas ini ada daripada China, America, England, Bulgaria, Turkey, Korea & Italy. Mereka ini ada yg dah belajar bahasa arab di universiti mereka, ada yang belajar subjek yg memerlukan bahasa arab utk mereka maju ke hadapan. Ada yg nak belajar fushah, ada yang lain2 sebab masing2.

Ada yg kata suasana di sini sosial tinggi. Ada yg mungkin tidak berminat dengan suasana begini dsb. Terpulang pada masing-masing. Ayah saya pesan, gunakan peluang ini utk mengenali lebih ramai manusia dari pelbagai latar belakang, agama, budaya, ect. Gunakan peluang juga utk menunjukkan bagaimana sikap seorang yg bergama Islam. InsyaAllah saya akan ingat pesanan ini.

Bagi saya, ini adalah suasana biasa di universiti, termasuk di Malaysia pun sekiranya universiti yg kita pergi itu adalah universiti yang membuka peluang utk pelajar2 luar negara datang belajar dalamnya seperti UTP. Jadi saya tidaklah terlampau culture shock dengan keadaan ini. Mereka datang ke sini utk belajar bahasa arab. Saya datang ke sini juga utk belajar bahasa arab. Batas2 yg ditentukan syara' perlu dijaga. Prinsip diri berpaksikan islam perlu dipegang dengan kuat. Jadi saya merasakan tiada isunya utk dibincang panjang lebar mengenai perkara ini.


Kelas إستماع (mendengar).

Dalam seminggu, ada 1 slot utk mendengar. Setakat ni dah 2 kali slot mendengar. Dua2 slot ini diisi dengan mendengar syair arab. Hem. Mustawa lebih daripada 6 ni biasanya melibatkan sastera dah. Seperti dalam kelas saya, kami membincangkan tentang novel & syair. Juga perbincangan2 mengenai pelbagai topik seperti kebebasan, jenayah, dadah, ect yg memerlukan kepala utk berfikr & bergerak cepat.


Ini pula adalah مطعم (tempat makan)

Biasanya makan di sini di waktu2 tengah hari. Ada serve nasi, manisan, sayuran, roti. Memang sangat murah berbanding di luar universiti. Ini satu kelebihan bila jadi pelajar/staff dalam kampus. Disamping tempat makan ini, ada sebuah lagi tempat makan yg menjual roti2, syawarma, skalop, dll entah apa lagi. Saya jarang ke sana. Tak kenyang rasanya makan tengah hari dengan roti2 sahaja.

Sekian sahaja perkongsian tentang universiti kali ini. Ada lagi beberapa gambar lokasi lain dalam universiti ini yang ingin saya masukkan cuma tak sempat nak tangkap gambar sahaja. InsyaAllah akan berusaha lain kali.

Secara umumnya:

Belajar di UJ seronok. Ada pro-contranya mcm biasa. Tapi overall, alhamdulillah. Nk tulis panjang2 kang membosankan pula.

Jadi berhenti di sini dahulu.

Sekian.

T.kasih

4 komentar:

SITI HAJAR MEGAT FAUZI 12:37 PTG  

salam AO..dah di JORDAN ya...selamat belajar bahasa alQuran..semoga berjaya yer...all the best =)

HambaAllah Yang Memakmurkan 3:17 PTG  

salam.

tq hajar atas doanya! smoga hajar juga success dalam segalanya.

a l h a n z a l a h 8:52 PTG  

salam akhi, kefhalak, x pasti anta masih ingat ana ke tak,,

cambest je kalau dapat belajar arab di sana,, kami kt sini cabaran kuat sikit sebab arab amiyyah dia dah teruk sangat,, bila tgk markaz lungoh kt sana, waa,, jauhnya beza mcm kt sini,, salam ukhuwwah dari Mesir,,

Unknown 4:39 PTG  

asslam, sye ingin bertanya tentang kos-kos belajar di sana

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP