Selasa, Julai 18, 2006

21 ogos..hari bahagia buat siti..atau hari mengingati alQuds?

Bismillah

HUrm..

Aku rasa 21 Ogos ni satu tarikh yang satu Malaysia sedia maklum setelah pengumuman penyanyi nombo 1 Malaysia, Siti Nurhaliza semalam dimana dia akanmenikah dengan datuk K. Ini 1 rakyat Malaysia tahu rasanya. Segalanya dah terjawab apabila macam2 spekulasi mengenai hubungan penyanyi kesayangan orang ramai tuh. Semuanya boleh dibaca di akhbar hari ni.

Yang menariknya, tujuan dibuat pada 21 Ogos adalah bersempena dengan tarikh ISra' Mi'raj..alhamdulillah.

Namun, aku rasa tak ramai rakyat Malaysia yang tahu 21 Ogos ni merupakan hari yang tak kurang pentingnya bagi ummat Islam selain dari Isra' Mi'raj...iaiti Hari Memperingati AlQuds. KEnapa 21 Ogos? Klik disini: http://www.freewebs.com/roq06/mengapa218.htm


Hari ni kalo kita dengar dari berita, Palestine sudah berani menyerang Lubnan. Alasan kerana pejuang hizbullah menculik 2...diulangi...2 sahaja tentera mereka dan alhamdulillah pejuang hizbullah berjaya menyerang kapal laut Israel. Lantas mereka membunuh lebih 110 orang dan 250 orang cedera. Ini bukti kekejaman Israel. Sama seperti kes di Palestine, apabila hanya seorang askarnya ditangkap...habis dibelasahnya penduduk di Tebing Gaza.

Dunia pula seperti jadi bodoh. Lebih-lebih lagi pimpinan Islam yang semenangnya takut akan sekutu US dan Israel. Umat Islam seperti tidak boleh berbuat apa apabila adik beradiknya, anak perempuannya dirogol, ayahnya ditangkap masuk penjara dan ibunya diseksa.

Yang pelik sekali, cuba kita bandingkan apa yang pemimpin Islam dan pemimpin Kristian berkata tentang perkara ini:

"You Israelis must take responsibility for what your government has done, you will soon discover how stupid and foolish your new government is." Kenyataan Sayyid Hassan Nasrallah terhadap keganasan Israel.

"These elements should bear the responsibility for their irresponsible actions and they alone should end the crisis they have created.A distinction must be made between legitimate resistance and uncalculated adventures undertaken by elements inside (Lebanon) and those behind them without recourse to the legal authorities and consulting and coordinating with Arab nations." - Kenyataan Kerajaan Arab Saudi mengutuk Hezbullah kerana dianggap menyusahkan negara-negara Arab.


"The right of defence on the part of a state does not exempt it from its responsibility to respect international law, particularly regarding the safeguarding of civilian populations."
Kenyataan Cardinal Angelo Sodano dari Vatican mengutuk Israel kerana membunuh orang awam di Lubnan dengan kononnya untuk mempertahankan diri.

Entry di atas dicopy paste dari blog saudara Faisal Tehrani di alamat: http://tehranifaisal.blogspot.com/ (macam2 lagi ade kat sana pasal isu ni..baik klik dan rajin2kan diri membaca) Amatlah terasa bodohnya bila pemimpin Islam sendiri boleh mengutuk serangan Hizbullah tapi pemimpin kristian..mengutuk Israel. Mungkinlah dari segi latar mereka berbeza, sorang pemimpin yang terlibat dalam politik, sorang lagi takde kaitan dengan politik..tapi jelas sudah umat Islam mengutamakan kepentingan perkara lain sehingga sanggup menggadaikan maruah ummat Islam.

Aku pun dah penat nak beritahu betapa banyaknya kekejaman Israel yang berlaku. Memang terlalu banyak. Apabila diperhatikan mereka dan membaca kenyataan Israel dan US (melalui saluran diaorg la..CNN..dll), anda akan terasa seperti dibodohkan oleh kaum yang maha degil, Israel. Semasa serangannya di Lubnan, mereka boleh lagi kata "kami menggunakan adab dan sopan santun berbanding pejuang Hizbullah". Ait?!

Aku nak menyeru pada semua yang membaca ni, tolongla jangan terpedaya dengan kata2 "pihak A mengutuk serangan Hizbullah dan menyalahkan Hizbullah atas apa yang berlaku", "
pemimpin dunia yang menghadiri persidangan kumpulan negara maju G8 di St Petersburg, Russia, mengeluarkan kenyataan menyalahkan Hizbullah serta menetapkan syarat gencatan senjata". Tolonglah! TAK PAYAH nak angguk dengan kenyataan ini sebab bila dianalisa balik..Israel ni mampu mengawal dunia untuk bersimpati dengannya. Pemimpin2 dunia yang takutkan US dan Israel sudah pastinya akan menyalahkan pihak Hizbullah dan Hamas atas penangkapan 3 tentera Israel itu. Manakala yang sedia maklum nak menentang Islam seperti puak2 Islam Liberal, Islam ape tah lagi..puak2 yang tak puas hati dengan Islam, juga akan kata ini salah orang Islam.

Mereka seolah2 kabur dengan apa yang dibuat oleh Israel selama ni. Semua gambar2 yang menunjukkan betapa kejamnya Israel membunuh, mengebom, meroboh rumah2 rakyat Palestine, sudah luput dari ingatan. Seolah2 "ohh..Israel lah yang patut dikasihani..apalah kejam sangat Hamas dan Hizbullah ni?". Kalau aku jumpa manusia macam ni..mungkin aku masukkan kepalanya dalam lubang tandas sahaja (lawak je nih..tapi ade 20% unsur serious petanda marah).


Aku nak tanya la pada semua ummat Islam, kenapa la kita tidak kuat..tidak digeruni dan boleh dipijak sahaja kepala? Kalau dulu, seorang wanita di mana tah..aku dah lupe cerita ni..sesiapa yang ingat tu boleh la peringatkan. Ade sorang wanita yang diganggu di suatu kawasan yang jauh daripada ibu kota negara Islam time tuh, terus sahaja dilaung "mana khalifah...(lupe nama plak", lantas khalifah tu menyediakan tenteranya yang depannya boleh sampai di tempat perempuan tuh dan belakangnya berada di tempat khalifah tuh. Nak menunjukkan apabila seorang Islam diganggu, ummat Islam boleh hantar tenteranya untuk membela...tapi hari ni?


Kita tengok dulu kat negara arab bagaimana orang2 di sana dengan keadaan mereka yang dilemahkan dengan pelbagai aspek terutamanya hiburan dan kemewahan. Mereka sebenarnya dari kaum yang kuat..tapi mudah sahaja diperangi melalui serangan minda.
Ini tak kurangnya negara kita yang tercinta, Malaysia, kita tengok macam mana muda mudi kita leka dengan pelbagai 'wadah' hiburan. AF, Mentor, Malaysian Idol, 1 in a million...entah macam2 lagi yang aku pun tak larat nak sebut. Aku nak tanya nih...sume orang yang pegi sana tu, ade rasa kecintaan mereka pada umat Islam di Palestine ke takk?? Mereka sedar ke ape yang sedang berlaku dengan Islam?? Kalau mereka sedar..aku rasa mereka tak tergamak nak pegi tengok konsert2 tuh.

Tu baru satu aspek, tengok aspek dari moral dan akhlak remaja sekarang...nauzubillah. Gejala dadah, zina, rogol, samun, rompak, judi..namakan saje semua jenis kegiatan tidak bermoral..sudah ada dari masyarakat kita yang melakukannya. Dengan begini, mampukah kita nak menangani perkara yang lebih besar? Macam mana US nak takut dengan umat Islam kalau dah sume pon lemah dari segi pegangan aqidahnya, akhlaq dan kekuatan fizikal. Satu lagi kelemahan ummat Islam..tak reti nak bersatu. Dok berbalah benda2 remeh, dok pegi interprate Islam ikut suka hati, habis kucar kacir..akhirnya musuh amik kesempatan. Lepastu umat Islam terkapai-terpakai.

Dahlah..aku rasa type panjang2 pun takde guna jugak kalau orang tanak baca. Yang pentingnya point2 utama aku sudah aku letakkan..tinggal korang je nak sampaikan pada orang lain. Aku tinggalkan pada korang untuk fikirkan bende nih. Sesekali cuba la guna akal fikiran sikit berfikir...ataukah ummat Islam dah malas berfikir??

2 komentar:

Kay J 12:44 PG  

alhamdulillah.. teruskan mengingat.. sy pun terlupa..

Tanpa Nama 9:28 PTG  

I have been looking for sites like this for a long time. Thank you! » » »

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP