Selasa, Oktober 07, 2014

South Island New Zealand (4): Baldwin Street, Tunnel Beach, Royal Albatross Centre

Bismillah

Bersambung penulisan daripada Hari ke-2 di New Zealand (hari ke-3 trip kalau campur dengan transit). Entry ke-3 trip NZ boleh baca di: SINI


Pagi ke-2 di Dunedin (orang New Zealand ni sebut Dunedin dengan Duniden, kalau seven (tujuh), diaorg sebut sivin). Selepas subuh & sarapan pagi, kami keluar jam 10.30 pagi daripada rumah (not recommended to go out this late. Mungkin sebab kami 7 orang, tandas 1, dan ada 3 orang pangkat ibu2, jadi time delay has to be considered).

Driver yg setia memandu. Guna GPS phone shj..
Destinasi pertama adalah Baldwin Street.

Signboard Baldwin Street..World's Steepest Street

Pemandangan Baldwin Street daripada bawah. Kawasan perumahan ni..

Baldwin Street merupakan jalan perumahan tercuram di dunia (world's steepest residential street). Asalnya jalan ini tak sengaja pun dibina dengan kecuraman begini. Curamnya jalan ini, setiap 2.86 meter kita berjalan secara mendatar, ketinggian akan berubah 1 meter. Jalan ini dinamakan sempena William Baldwin, seorang ahli majlis daerah (wilayah) Otago dan pengasas surat khabar di Otago.


Mcm mana duduk dalam rumah kat jalan tercuram dalam dunia ni ye. Yg pastinya mereka dah biasa dengan pelancong datang.

Baru separuh jalan...fuh2..

Description mengenai Baldwin Street
  
Nak naik Baldwin Street ni kena buat stretching dulu la..kalau tak sakit otot bile turun semula. Kita akan bermula di bawah dulu, naik ke atas, dan kemudian turun balik. Siap ada acara tahunan yang buat exercise ramai-ramai untuk naik turun Baldwin Street ini.

Semasa nak naik Baldwin Street ni, mmg kena slow n steady, jadi kami ambil hampir 30 minit jugaklah untuk siap naik tujuh2 orang ke atas.

Sampai akhirnya ke puncak jalan ini. Bila dah sampai puncak, diaorg buat lukisan pada batu ni. Sama ada lukisan jalan ini atau sambungan lagi ke atas..heh..

Dah sampai atas, tangkap gambar kemudian turun balik.

Ok masa untuk turun pula...


Turun senang kalau boleh golek-golek..


Ada jugak yang naik guna kereta, tapi kat bawah kena press minyak habis lah. Buat habis minyak je kot..


Rumah tadi..


Nak turun ni sekejap je, 15 minit atau kurang dah boleh sampai bawah. Di bawah, ada sijil boleh dibeli tanda kita dah naik turun Baldwin Street ini. Orang nak buat business, sijil pun dijualnya. Tapi kami tak beli lah sijil ni.

Kedai menjual sijil 


Waktu kami pergi ni..kedai buka, tapi penjaga kedai takde..heran-heran..

Seterusnya kami bertolak ke Tunnel Beach. Sebelum ke Tunnel Beach, kami beli siap-siap lunch kebab untuk di makan di Tunnel Beach nanti. Kami turun ke Tunnel Beach, campur berhenti untuk makan, dalam 50 minit jugaklah.

Jalan turun ke kawasan Tunnel Beach

Kawasan berbatu tu lokasi yang dituju..30 minit sebenarnya nak turun kalau tak berhenti..
Google kata 8 minit?!! Isy..ni naik basikal ke ape..

Berhenti kejap untuk makan tengah hari kebab. Orang lalu lalang kata "nice smell"..maaf tak dapat nak hulur sedikit..

Semakin hampir ke destinasi yang dituju..

Selepas tiba di area pantai Tunnel Beach, subhanallah memang sangat terbaiklah pemandangan di pantai tersebut. Maha Suci Allah menciptakan perkara-pekara indah untuk manusia mengaguminya.


Sangat cantik pemandangan daripada sini

Datang New Zealand ni banyak mengingatkan kita pada kehabatan Allah SWT. Jom hayati firman Allah SWT:

وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ ۚ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۚ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ 

"Dan pada sisi Allah-lah kunci-kunci semua yang ghaib; tidak ada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji-pun dalam kegelapan bumi, dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfudz)
(Surah Al-An'aam: 59)

Berdiri di tebing..gayat gaklah dengan angin yg sangat kuat..

Ini pemandangan daripada atas puncak tebing.

Selepas snap-snap gambar di lokasi tebing Tunnel Beach itu (memang gayat ada kat atas tebing tu, tambahan angin yang sangat kuat, kalau tak kena cara boleh tertiup angin..), kami turun melalui terowong yang dibina oleh seorang ahli politik bernama John Cargill, anak kepada Captain William Cargill untuk ke lokasi pantai eksklusif untuk keluarga John Cargill. Mungkin dia nak privacy untuk ahli keluarganya, taknak bagi anak-anak perempuannya dan isterinya dilihat orang ketika mandi-manda (agaknye lahh~ hehe).

Ada lubang rahsia..!

Bila datang mendekati lubang, akan nampak terowong seperti ini

Kami pun turun melalui terowong ini..
Terowong yg dibina ni memang gelap, ada tangga buatan manusia, bila turun terowong ini akan ke lokasi pantai yang tertutup. Amazing! Waktu kami pergi ni tak berapa ramai orang, alhamdulillah, so boleh ambil masa nak santai-santai menangkap gambar. Dalam 20 minit jugaklah spend masa ambil gambar.

Lepas keluar terowong, akan nampak kawasan santai seperti ini..


Kemudian ada pantai yang seronok kalau dapat mandi ni..

Ini tebing tadi..

Pantai yang cantik

Tiba masa untuk mendaki semula ke tempat parking kereta. Nak mendaki ni memang mencabar sebab dah kepenatan. Jadi slow gaklah nak naik semula ke atas.

Balik daripada Tunnel Beach..kepenatan, jalan slow-slow..

Tunggu semua tujuh-tujuh orang, ade dalam 35 minit jugaklah.

Berjaya! Alhamdulillah. Walking track pergi balik approx 1 hour kata signboard ini..

Selepas ke Tunnel Beach, kami ambil keputusan untuk pulang ke rumah, makan tengah hari & rehat dahulu sebab sebelah malam akan ke Royal Albatross Centre (RAC) untuk tengok penguin!

Selepas berehat, dalam jam 6.15pm kami bertolak keluar ke Royal Albatross Centre (RAC). Perjalanan mengambil masa sekitar 30 minit jugak. Jadi kena keluar awal untuk stanby sebab jam 8pm nak tunggu penguin naik ke daratan.

Perjalanan daripada accomodation ke RAC

Bertolak ke Royal Albatross Centre..

Sepanjang perjalanan akan lalu sebelah air ni je..

Dah dekat dengan Royal Albatross Centre..kelihatan cuaca pun berkabus

Sudah sampai kita di Royal Albatross Centre
Selamat datang ke Royal Albatross Centre (sign sebelum masuk ke lobby)
Sebenarnya Royal Albatross Centre (RAC) ni tempat pemeliharaan dan pemuliharaan burung Albatros. Albatros ni adalah sejenis burung laut yang kehidupannya banyak dihabiskan di lautan melainkan pada musim mengawan, mereka akan datang ke daratan. Jadi di Royal Albtaross Centre ini adalah satu-satunya koloni mengawan Albatros di tanah besar (bukan di pulau).

Rupa Albatross dalam bentuk replika..boleh search google mcm mana rupa bentuknya yang sebenar
Beberapa fakta menarik tentang albatros:
  1. Saiz kepaknya boleh capai maksima 11 kaki (3.4 meter), besar kot. 2 kali ganda ketinggian manusia yg tingginya 170cm
  2. Boleh terbang selaju 64km/jam dalam tempoh masa yang lama
  3. Hidup lama, boleh cecah sampai 50 tahun
  4. Membiak setiap 18 bulan (setahun setengah) dan kebiasannya mereka ini monogamous (hanya ada 1 pasangan)
  5. Setiap pasangan pula akan dikurniakan 1 sahaja telur dan jantan betina akan menjaga telur mereka
  6. Burung albatros makan ikan, udang dan sotong


Oklah tu, bukannya nak cerita ttg albatros kan, sebab kami dtg bukan tengok burung tu, tapi tengok penguin.

Bila kami tiba, daftarkan diri (dah bayar lebih awal lagi untuk tengok penguin ni melalui online), kemudian mereka akan minta kita tunggu di ruang legar Centre ni sambil boleh tengok pameran dan kedai cenderahati mereka. Boleh juga pergi tandas sementara nak tunggu taklimat yang mereka akan sampaikan.

Ruang pameran dan penerangan tetang RAC

Tempat menunggu sementara di lobby RAC

Sekitar jam 7.55pm, pekerja di Royal Albatross Centre (RAC) ni pun panggil semua orang untuk berkumpul dan memberikan taklimat. Dia bercerita bagaimana pusat ini diwujudkan dan menjelaskan bahawa dengan bayaran yg kita berikan, akan menyumbang untuk membina rumah-rumah buatan penguin supaya mereka dapat duduk dengan aman.



Kami tak bawa baju sejuk, jadi terpaksa pinjam di RAC ni. Pinjam free tapi biaselah, entah berapa orang dah guna kan. Jadi lebih baik bawa sendiri next time. Kami tak bawa sebabnya pergi road trip ni tak bawak banyak barang, Kalau bawa banyak sangat, alamatnya kereta tak muatlah.



So dalam jam 8.00pm tu, kami turun ke lokasi nak tengok penguin.

Pelancong-pelancong yang datang nak menyaksikan penguin juga

Masing-masing kena cop spot untuk tengok dan bersiap dengan kamera masing-masing..
Perasan tak ada singa laut sebelah kanan tu..

Lama jugak tunggu punya tunggu, takde langsung penguin naik. Mula-mula ada seekor yang dah memang sedia ada di daratan, semua bagi tumpuan pada seekor ni. Tangkap gambar semua..padahal seekor ni je.

Seekor yang menjadi tumpuan..

Lepas 40 minit menunggu, datang seekor lagi. Aduh..sabar jelah.

Perasan tak ada 2 ekor penguin dalam gambar ini..rupa mereka pun nak dekat sama dengan batu-batu dah..camouflage la katakan..

Sejam menunggu, hanya 2 ekor sahaja penguin dapat dilihat. Bila sembang-sembang dengan staf RAC ni, diaorg kata sebab malam ni berkabus, jadi penguin tak naik sebab pemandangan tak terang. Mereka suruh kami datang semula keesokan hari tanpa bayaran. Tapi kami kata esok kami dah takde sebab dah bertolak ke Queenstown.

Ada sedikit kekecewaan jugaklah tak dapat tengok penguin di sini sebab masa ke Melbourne tahun 2012 haritu, memang dapat tengok banyak sangat Blue Penguin ni comel-comel datang ke daratan untuk balik ke sarang masing-masing. Cuma waktu tu tak dibenarkan tangkap gambar. Jadi takde kenangan. Kali ni di RAC ni diaorg bagi tangkap gambar tanpa guna flash. So ingatkan dapatlah tangkap banyak gambar-gambar penguin. Tapi ketentuan Allah mengatasi segalanya. Jadi redha jelah.

By the way, sedikit fakta mengenai Little Blue Penguin ni:

  1. Blue Penguin adalah penguin terkecil di dunia. Ketinggian mencecah sekitar 35-43cm
  2. Ringan je, sekitar 1-1.5kg sahaja
  3. Purata umur dalam 6.5 tahun sahaja
  4. Bergerak dalam 15-75 km setiap hari dalam air
  5. Mereka hanya kembali ke daratan bila keadaan dah gelap dan suasana selamat, sebab itulah kena tunggu malam untuk melihat mereka kembali ke sarang
Penguin kedua ni cepat je balik ke sarang selepas berkomunikasi dengan penguin pertama..mcm bgtau kawan-kawan lain tak dapat balik je..?

Cukuplah. Sikit2 je kan, panjang-panjang nanti tak baca pulak. Baik google sendiri je info.

Dalam jam 9.00 tu kami gerak balik rumah sebab keadaan semakin gelap. Kawasan RAC tu memang gelap je malam-malam, tak nampak ape. Jalan balik pun scary sebab kadang-kadang lalu tebing sebelah laut. So baik balik cepat-cepat.

Sampai rumah, masak dinner nasi goreng + ayam. Kemudian rest untuk hari yang seterusnya.

1 komentar:

Unknown 11:59 PG  

Cantik sungguh ciptaan Allah SWT!

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP