Rabu, November 12, 2008

Alangkah Baiknya..

Bismillah,

Semalam telah diberi kesempatan oleh Allah utk share sikit ayat Quraan bersama pelatih di Raudhatus Sakinah. Walaupun asalnya ia slot yang tidak dirancang dengan baik, tapi atas jemputan yang tak rasmi oleh UmmiRoses..maka gagahkan diri gakla bagi sedikit input yang harapnya bermanfaat bukan utk mereka tapi utk diri sendiri juga.

Sempena musim lama tak update blog ni, maka ini adalah entry terbaru saya la kut.

Sharing yang telah diberikan semalam adalah berkaitan dengan kata-kata manusia yang menyesal di hari akhirat di mana antara kata-kata mereka bermula dengan "alangkah baiknya".

2 ayat Quran yang sempat disentuh semalam adalah dari Surah An-Naba' dari ayat yg terakhir (40) yang berbunyi:

Sesungguhnya Kami telah memperingatkan kepadamu (hai orang kafir) siksa yang dekat, pada hari manusia melihat apa yang telah diperbuat oleh kedua tangannya; dan orang kafir berkata:" Alangkah baiknya sekiranya dahulu adalah tanah".

dan ayat 24 Surah Al-Fajr

Dia mengatakan: "Alangkah baiknya kiranya aku dahulu mengerjakan (amal saleh) untuk hidupku ini"

Siapa 'dia' dalam surah al-fajr tu bleh diambil dari ayat yg sebelumnya yg berbunyi

Dan pada hari itu diperlihatkan neraka Jahannam; dan pada hari itu ingatlah manusia, akan tetapi tidak berguna lagi mengingat itu baginya.

Ertinya mereka ini adalah golongan-golongan yg telah ingkar pada Allah & menyesal ngan perbuatan mereka.

Allah dah bagi kita reminder awal2 dalam Quraan supaya jgn kita jadi orang yg akan mnyesal pada hari akhirat bile ditunjukkan senarai kesalahan kita..

- mengumpat orang
- lalai dalam solat..bahkan ade yg tinggal terus..
- ajak kawan buat jahat
- bermuka masam pada orang
- melakukan maksiat pada Allah
- habiskan masa bukan utk Allah
- lalai dalam tanggungjawba menjadi hamba & khalifah
- tanak ikut suruhan Rasulullah..sunnah dia pn kita sambil lewa
-
-
-
berjela2..

then waktu tu baru ayat2 seperti dalam surah-surah dia atas akan disebut. Sebab pada waktu tersebut mereka akan tahu ape kesudahan mereka dan waktu tu dah tak sempat nak buat ape. Hingga sanggup kata lebih baik jadi tanah kat dunia daripada jadi manusia yg slalu berdosa pada Allah.

Tanah..


Ade jugak pendapat (dalam Tafsir Ibn Kathir n riwayat Abu Hurairah) kata kaitan tanah ini adalah juga berkaitan ngan haiwan yg mana pada hari akhirat nanti haiwan2 smua dijadikan tanah. So manusia yg menyesal dengan perbuatan mereka akan kata "baik aku jadi mcm haiwan je yang tak akan dihisab amalan".

Dulu masa kat dunia, kalau boleh nak hidup lama-lama. Nak kumpul harta banyak, boleh buat ikut nafsu sesuka hati tanpa fikirkan pahala n dosa. Akhirnya bile akhirat tiba, seperti taknak hidup je di muka bumi. Sadly to say, it's too late..

Ada jugak orang yang taat bile nampak syurga Allah akan rasa nyesal gak sbb tak buat amalan yang banyak utk dapat yg lebih baik.

Well..kita pilih la nak berada di pihak mana, pihak yg menyesal kerana tak cukup amal yg menyebabkan ia menjadikan neraka sebagai ibunya, atau orang yg menyesal sebab tak buat cukup amal yang menyebabkan nikmat syurga dia berada di minima je..

atau kita nak jadi golongan yg tidak menyesal di hari akhirat..

jom pilih!

bacaan:
Tafsir Ibn Kathir Al-Fajr:
http://www.qtafsir.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1174&Itemid=145

Tafsir Ibn Kathir An-Naba':
http://www.qtafsir.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1402&Itemid=134

Bentuk Penyesalan Hari Kiamat:
http://caksub.com/bentuk-bentuk-penyesalan-pada-hari-kiamat.html

4 komentar:

ummiroses 6:04 PTG  

A very good sharing with the girls....tahniah kerana berjaya menempatkan diri berada di tengah kelompok yang tak ramai berani tampil. Moga anak ummi ini terus cemerlang dunia dan akhirat!

Syahidah 11:24 PTG  

Bak kata kawan aku,menyesal dulu x berguna ,menyesal kemudian pun x berguna..

Ain Surrey 8:18 PG  

Nak pinjam artikel ni bley x? nak pass around.

jzkk.

HambaAllah Yang Memakmurkan 7:11 PTG  

tuan rumah to syahidah:
cmana ye tu menyesal dulu tak berguna?

tuan rumah to kak ain:
u can do what ever u like as long as it benefits the ummah

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP