Jumaat, Mei 20, 2011

Bumi Urdun (7): Teh dgn maremiah - شاي مع مريمية

Salam,

Bertemu lagi dalam penulisan seterusnya. Mungkin penulisan kali ini agak pendek daripada biasa.

Kali ni nak cerita tentang sebuah pokok herba yang ditanam di Jordan. Dan mungkin di negara2 lain saya tidak pasti. Tapi apa yang saya pasti adalah saya tidak pernah nampak pokok ini di Malaysia mahupun ia diminum dengan teh di Malaysia.

Ramai rakyat Malaysia mungkin sudah biasa minum teh dengan daun pudina (mint leaf). Atau dlm bhs arabnya: شاي بالنعناع . Tapi tak ramai yang minum teh dengan daun maremiah (مريمية) atau dlm bhs inggerisnya Sage (nama saintifik: Salvia officinalis).


Pokok maremia belakang rumah Abu Walid (tuan rumah lama di Jubeyha)

Perisa teh tu mungkin nak hampir sama, tapi tak tahulah kenapa saya lebih suka dengan maremiah bila minum teh. Mungkin sebab susah nak minum dah di Malaysia kot? Jadi ambil kesempatan banyak2 sblm tak dapat minum bersama daun ini.

Teh dgn maremiah dibuat begini..


Menghirup teh ini sangat mendamaikan. Dan terdapat pelbagai khasiat daun maremiah ni. Boleh cari dalam internet pun khasiat2nya. Antaranya:

1. Menghilangkan sakit tekak & batuk2. Boleh dikumur2 utk mengubati radang gusi & kanser tekak

2. Dikatakan membantu memerangi & mengubati penyakit Alzheimer dan diyakini oleh ramai orang dapat meningkatkan memori, memperkuatkan sistem saraf & menajamkan pacaindera.

3. Masa pergi rumah orang arab, depa kata maremiah akan menenangkan fikiran & jiwa. Kalau dalam keadaan cemas & bimbang, teh ni boleh bagi relax.

4. Membantu mengubati gangguan pencernaan

5. Masa pergi kuliah Syeikh Shuaib Arnout, ade seorang Doktor perubatan kata membantu mengeluarkan angin.

dan banyak lagi.

Jadi..kepada warga jordan, atau sesiapa sahaja yg mengetahui tempatnya ada menanam herba ini, jom minum teh maremiah!!

Saya rasa org sini (Jordan) byk guna daun maremiah berbanding daun pudina sbb daun ni walaupun kering, masih boleh digunakan & perisanya masih keluar walaupun daun dah agak kering..


أَوَلَمۡ يَرَوۡاْ إِلَى ٱلۡأَرۡضِ كَمۡ أَنۢبَتۡنَا فِيہَا مِن كُلِّ زَوۡجٍ۬ كَرِيمٍ

(Dan apakah mereka tidak memperhatikan bumi, berapakah banyaknya Kami tumbuhkan di bumi itu pelbagai macam tumbuh-tumbuhan yang baik?)

سُوۡرَةُ الشُّعَرَاء: اية ٧



0 komentar:

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP