Ahad, Mei 29, 2011

Bumi Urdun (10): Kisah Nabi Lut & Laut Mati PART 2

----SAMBUNGAN DARIPADA PART 1----

Setelah tetamu2 ini memberitahu Nabi Lut bahawa mereka adalah Malaikat, maka malaikat2 tu pun bagitau utk Nabi Lut ni keluar secara sembunyi daripada perkampungan ini dengan membawa ahli keluarga yg beriman kepada Allah kecuali isterinya yang kufur. Mereka hendaklah keluar pada waktu malam yang gelap supaya takde sape nampak & kena keluar sebelum subuh. Seperti dalam ayat ke 81 surah Huud:

قَالُواْ يَـٰلُوطُ إِنَّا رُسُلُ رَبِّكَ لَن يَصِلُوٓاْ إِلَيۡكَ‌ۖ فَأَسۡرِ بِأَهۡلِكَ بِقِطۡعٍ۬ مِّنَ ٱلَّيۡلِ وَلَا يَلۡتَفِتۡ مِنڪُمۡ أَحَدٌ إِلَّا ٱمۡرَأَتَكَ‌ۖ إِنَّهُ ۥ مُصِيبُہَا مَآ أَصَابَہُمۡ‌ۚ إِنَّ مَوۡعِدَهُمُ ٱلصُّبۡحُ‌ۚ أَلَيۡسَ ٱلصُّبۡحُ بِقَرِيبٍ۬

Para utusan (malaikat) berkata: "Hai Luth, sesungguhnya kami adalah utusan-utusan Tuhanmu, sekali-kali mereka tidak akan dapat mengganggu kamu, sebab itu pergilah dengan membawa keluarga dan pengikut-pengikut kamu di akhir malam dan janganlah ada seorangpun di antara kamu yang tertinggal, kecuali isterimu. Sesungguhnya dia akan ditimpa azab yang menimpa mereka karena sesungguhnya saat jatuhnya azab kepada mereka ialah di waktu subuh; bukankah subuh itu sudah dekat?".

(Surah Huud: 81)

Ayat kat atas ade sebut dalam perkataan bahasa arab وَلَا يَلۡتَفِتۡ. Ada sebahagian ahli tafsir mengatakan La Yaltafit itu bermaksud jangan berpalingkan ke belakang (JANGAN PANDANG BELAKANG~). Ada pula yg mengatakan jangan ada yg tertinggal di belakang.

Syeikh Solah Al-Khalidi amek penafsiran bahawa janganlah ada yg tertinggal di belakang dikalangan orang beriman supaya tidak melambat-lambatkan saat keluar daripada kawasan itu & supaya azab Allah diturunkan pada waktunya. Maka hendaklah mereka segera keluar bersama-sama tanpa ada yg tertinggal supaya mereka dapat tiba di destinasi sebelum azab diturunkan pada waktu pagi/subuh.


ISTERI NABI LUT YANG TUA & TERTINGGAL

Malaikat memerintahkan utk meninggalkan isteri Nabi Lut yang kufur agar diazab bersama kaum yg akan ditimpa azab. Perintah ini turun dalam banyak ayat iaitu Al-A’raaf 83, Al-Hijr 60, Asy-Syu’araa ayat 171, An-Naml 57, Al-Ankabuut 33 dan As-Sofaat 135.

Diceritakan dalam ayat2 ini bahawa sifat isteri Nabi Lut adalah orang tua yang tertinggal sprt dalam Surah As-Syu'araa:

إِلَّا عَجُوزً۬ا فِى ٱلۡغَـٰبِرِينَ
"kecuali seorang perempuan tua (isterinya), yang termasuk dalam golongan yang tinggal"

(Surah Asy-Syu'araa: 171)

Nabi Lut telah banyak kali ajak isterinya utk beriman dan taat kepada Allah dengan meninggalkan kekufuran, tetapi isterinya enggan. Isteri Nabi Lut adalah sama kategori dengan isteri Nabi Nuh yang taknak beriman kepada Allah walaupun suami mereka adalah seorang Nabi utusan Allah. Allah abadikan perkara ni dalam Surah At-Tahrim seperti berikut:

Allah membuat isteri Nuh dan isteri Luth sebagai perumpamaan bagi orang-orang kafir. Keduanya berada di bawah pengawasan dua orang hamba yang saleh di antara hamba-hamba Kami; lalu kedua isteri itu berkhianat kepada suaminya (masing-masing), maka suaminya itu tiada dapat membantu mereka sedikitpun dari (siksa) Allah; dan dikatakan (kepada keduanya): "Masuklah ke dalam jahannam bersama orang-orang yang masuk (jahannam)".

(Surah At-Tahrim: 10)

Disebutkan dalam Al-Quraan juga bahawa semua ahli keluarga Nabi Lut beriman kepadanya kecuali isterinya sprt berikut:

فَأَخۡرَجۡنَا مَن كَانَ فِيہَا مِنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ (٣٥) فَمَا وَجَدۡنَا فِيہَا غَيۡرَ بَيۡتٍ۬ مِّنَ ٱلۡمُسۡلِمِينَ (٣٦)
“Lalu Kami keluarkan orang-orang yang beriman yang berada di negeri kaum Luth itu. Dan Kami tidak mendapati negeri itu, kecuali sebuah rumah (iaitu rumah Nabi Lut & keluarganya) dari orang yang berserah diri (muslimeen)”.

(Surah Az-Zariyat : 35-36)


Disebutkan dalam ayat di atas juga hanya 1 rumah sahaja yang muslim iaitu rumah Nabi Lut & ahli keluarganya. Rumah-rumah yang lain tidak menjadi muslim. Ini bukti jelas bahawa yang mengikut Nabi Lut terlampau sikit.


AZAB ALLAH YANG MAHA DAHSYAT!

Allah telah turunkan pada kaum Nabi Lut azab yang khas tak diturunkan pada mana2 kaum kafir yang lain. Ini disebut dalam banyak skali ayat sprt Al-A’raaf : 83, Huud 82-83, Al-Hijr: 72-74, As-Syu’araa: 172-173, An-Naml: 58, Al-Ankabuut: 34, Az-Zariyaat 32-34 & Al-Qamr: 33-38

Azab Allah telah datang dengan 2 peringkat seperti mana yg disebut dalam Surah Al-Qamr iaitu:
  • Allah butakan mata kaum Lut pada waktu malam semasa mereka ingin berjumpa dengan Malaikat yg menjadi tetamu Nabi Lut. Mereka buta & tak nampak ape2, kemudian pulang ke rumah
فَطَمَسۡنَآ أَعۡيُنَہُمۡ فَذُوقُواْ عَذَابِى وَنُذُرِ
"lalu Kami butakan mata mereka, maka rasakanlah azab-Ku dan ancaman-ancaman-Ku"

(Surah Al-Qamr: 37)


  • Dihancurkan pada waktu subuh.
وَلَقَدۡ صَبَّحَهُم بُكۡرَةً عَذَابٌ۬ مُّسۡتَقِرٌّ۬

"Dan sesungguhnya pada esok harinya mereka ditimpa azab yang kekal."

(Surah Al-Qamr: 38)


Apa yg terjadi waktu subuh ialah apabila matahari terbit (waktu syuruk), maka Allah berikan kepada mereka ٱلصَّيۡحَةُ iaitu bunyi yang kuat dan tinggi hasil daripada gegaran bumi (mcm yang diberi kepada kaum Nabi Syuaib dalam penulisan yg lepas - tapi Nabi Syuaib datang selepas Nabi Lut). Selepas diberikan bunyi yg terlampau kuat yang menghancurkan ini, maka Allah menelangkupkan kawasan penduduk kaum Nabi Lut ini sehingga dijadikan yang atas ke bawah, yang bawah ke atas. Ini disebutkan dalam ayat berikut:

فَأَخَذَتۡہُمُ ٱلصَّيۡحَةُ مُشۡرِقِينَ (٧٣) فَجَعَلۡنَا عَـٰلِيَہَا سَافِلَهَا وَأَمۡطَرۡنَا عَلَيۡہِمۡ حِجَارَةً۬ مِّن سِجِّيلٍ (٧٤)

"Maka mereka dibinasakan oleh suara keras yang mengguntur, ketika matahari akan terbit. Maka Kami jadikan bahagian atas kota itu terbalik ke bawah dan Kami hujani mereka dengan batu dari tanah yang keras."

(Surah Al-Hijr: 73-74)


Allah juga menurunkan ke atas mereka batu-batu daripada tanah yg terbakar dengan bertubi2. (Surah Huud: 82). Ada terjemahan menyebut سِجِّيلٍ itu adalah batu dari tanah yang keras seperti ayat di atas.

Kawasan Laut Mati.
Semasa kami ke kawasan ini, kalau diperhatikan sebelah kanan itu ada sprt awan mendung dan garisan seperti hujan turun. Sewaktu itu hujan turun di kawasan pelancongan. Jadi tak dapat nak berhentikan kereta di kawasan itu.


Kenapa Allah menerbalikkan mereka? Secara ringkasnya adalah kerana Kaum Nabi Lut ini telah menerbalikkan fitrah diri mereka daripada sepatutnya mendatangi wanita kepada mendatangi lelaki. Maka Allah memberikan azab berupa menterbalikkan kawasan yang mereka duduki itu.


KISAH INI SEBAGAI PENGAJARAN UNTUK KAUM MUSYRIK MAKKAH & UMAT TERKEMUDIAN

Semasa Ar-Rasul SAW dibangkitkan di Makkah, waktu tu peniaga-peniaga dikalangan orang arab dan musyrikin dari Makkah selalu menggunakan laluan sekitar Laut Mati untuk sampai ke tanah utara Syam seperti Syria & Jordan. Jadi memang diaorg melalui tempat yang Allah pernah binasakan kaum Nabi Lut itu. Berikut firman Allah

وَلَقَدۡ أَتَوۡاْ عَلَى ٱلۡقَرۡيَةِ ٱلَّتِىٓ أُمۡطِرَتۡ مَطَرَ ٱلسَّوۡءِ‌ۚ أَفَلَمۡ يَڪُونُواْ يَرَوۡنَهَا‌ۚ بَلۡ ڪَانُواْ لَا يَرۡجُونَ نُشُورً۬ا

Dan sesungguhnya mereka (kaum musyrik Mekah) telah melalui sebuah negeri (yang didiami kaum Nabi Lut) yang (dulu) dihujani dengan hujan yang sejelek-jeleknya (hujan batu). Maka apakah mereka tidak menyaksikan runtuhan itu; bahkan adalah mereka itu tidak mengharapkan akan kebangkitan

(Surah Al-Furqan: 40)

Juga dalam ayat berikut

وَإِنَّكُمۡ لَتَمُرُّونَ عَلَيۡہِم مُّصۡبِحِينَ (١٣٧) وَبِٱلَّيۡلِ‌ۗ أَفَلَا تَعۡقِلُونَ (١٣٨)

“Dan sesungguhnya kamu (hai penduduk Mekah) benar-benar akan melalui (bekas-bekas) mereka di waktu pagi. dan di waktu malam. Maka apakah kamu tidak memikirkan?”

(As-Saffaat: 137-138)

Ayat di atas ni nak mengingatkan bahawa penduduk Makkah yang kadangkala lalu waktu pagi, kadangkala lalu waktu malam, itu adalah waktu yang penduduk kaum Nabi Lut itu diazab (malam dibutakan, pagi dihancurkan), maka adakah mereka tidak memikirkan?

Kesan2 putih tepi pantai itu adalah garam

Allah juga nak manusia lain berfikir dan melihat apa yang terjadi kepada kaum Nabi Lut ini sehingga berbekas dalam hati dan melihat kenapa mereka ni boleh diturunkan azab sebegini dahsyat sehingga menghancurkan penduduk kawasan tersebut. Mestilah ada sebabnya yg perlu manusia hayati..



LAUT MATI HARI INI...

Kalau anda datang ke Jordan pada hari ini, anda pasti akan melihat bahawa sekitar laut mati telah dijadikan tempat pelancongan yang mengaut keuntungan berbillion-billion. Hotel high class dibina utk pelancong datang dan menjadikan tempat laut mati sebagai destinasi pelancongan pilihan.

Jordan Valley Marriott Resort & Spa.
Marriot Internationals adalah company hotel yg beribu pejabat di US.



Hotel Movenpick di Laut Mati. Company berasal daripada Zurich, Switzerland.

Hotel Kempinski di Laut Mati, Jordan. Pemilik rangkaian hotel ini adalah daripada Switzerland jugak.


Kalau anda pergi waktu-waktu cuti di Jordan pula, tersangatlah ramai warga negara Jordan yang pergi ke kawasan laut mati ini. Mungkin boleh dikatakan disebabkan diaorg ni takde pantai kecuali pantai Aqabah yang memerlukan perjalanan sebanyak 4 jam lebih daripada Amman, maka nak dekat, pergi je di Laut Mati.

Suasana manusia yang ramai waktu cuti..melepak2, hisap shisha kat tepi laut mati..


Bile pergi laut mati di waktu cuti, anda akan dapati pelbagai ragam orang2 di situ yang bersuka ria, pasang music kuat2 sambil menari, bersuka ria dan sebagainya. Saya pernah pergi waktu tersebut. Sesak & bingit. Kita pun rasa heran, adakah diaorg tak ambil pengajaran daripada kisah Nabi Lut?

Waktu pergi dengan Ummi baru2 ini.
Melihat bagaimana kekuasaan Allah menjadikan laut (atau tasik besar) ini sangat masin


Harapnya rakyat Malaysia yang membawa pelancong2 dari negara kita berjalan ke sana dapat menceritakan sedikit sebanyak kisah yang berlaku di sana. Sehingga menjadikan sebuah kawasan yang paling rendah di bumi iaitu

Beberapa fakta lain tentang Laut Mati:

1. Kawasan bumi yang paling rendah dengan kedudukan lebih kurang 400m (1290 kaki) dibawah paras laut

2. Separuh dimiliki oleh Jordan, separuh dimiliki oleh Falastin yg dijajah oleh Israel

Kawasan pelancongan di bahagian Jordan.
Warga negara & pelajar masuk dengan bayaran JD3.5 (RM15). Pelancong biasa bayar JD 10 (RM43). Gambar diambil waktu tak ramai manusia. Biasanya waktu weekdays.



3. Sumber masuk air ke Laut Mati adalah daripada Sungai Jordan, tapi dikatakan semakin tahun semakin surut air di Laut Mati dengan kadar 1 meter 1 tahun.

4. Lebar maximum adalah 18km dan panjang maximum adalah 67km.

5. Kemasinan laut mati adalah 8.6 kali ganda daripada kemasinan laut biasa. Itu yg bahaya bila terkena mata atau termasuk dalam mana2 rongga badan.


Kemasinan membentuk batu bata garam yang keras & adakalanya tajam.


6. Kawasan Laut Mati panas daripada Amman disebabkan kawasannya dibawah paras laut. Kalau pergi musim sejuk pun, kawasan Laut Mati tetap sedikit panas berbanding temperature biasa. Paling rendah pun akan turun 12 °C dan paling tinggi boleh cecah sehingga 40 °C (musim panas)



7. Laut mati ada sumber potassium dan bromine semula jadi. Jordan dikatakan mengeluarkan 2 million ton potassium setahun.

8. Dikatakan boleh menyembuhkan kesihatan sebab kaya dengan mineral2. Entahlah. Pelik juga tempat diazab ni digunakan utk menyembuhkan penyakit. Hem..

Seorang budak gigih mengambil lumpur di sekitar tepi pantai laut mati utk nak dilumurkan ke badan kot? Yg dikatakan dapat memberikan kesihatan..

Produk2 kesihatan daripada laut mati yg dikomersialkan..


9. Disebabkan tinggi kandungan garam, maka ketumpatan air laut ini adalah lebih tinggi daripada air biasa iaitu 1.24 kg/L. Ini menyukarkan utk manusia berenang dalamnya & hanya boleh terapung. Tapi kalau nak berenang (dalam erti kata nak buat style2 kuak lentang ke, kupu2 ke, buaya ke..apetah lagi nak menyelam) pun bahaya.

Menterapungkan manusia

10. Pada akhir tahun 2010, 40 saintis daripada Israel, German, Switzerland, Norway, Jepun dan Amerika Syarikat telah melakukan penggalian di dasar laut mati untuk membuat kajian tentang catatan perubahan cuaca dan sejarah gempa bumi di kawasan tersebut. Pelbagai penemuan alam telah dijumpai. Antara yang paling menarik adalah mereka telah mencatatkan suhu 104 darjah semasa menggali di bawah 1300 kaki di bawah paras laut. Ini berkemungkinan menunjukkan ada aktiviti gunung berapi yang mengaitkan azab Allah suatu masa dahulu. Dikatakan juga gempa bumi kali terakhir berlaku di kawasan Laut Mati adalah pada tahun 1927.


Saintis menggali ke dalam dasar Laut Mati melalui bahagian Israel

11. Jordan pada bulan lepas (berita 19 April 2011) telah meluluskan pelaburan sebanyak 200 million dolar (600 juta ringgit) untuk membangunkan kawasan pelancongan di sekitar Laut Mati. Boleh klik sini utk baca berita dalam bahasa arab.


Wallahu'alam



References:
1. Kitab Kisah daripada Al-Quraan, Syeikh Solah Al-Khalidi

2.
http://www.nytimes.com/2010/12/18/world/middleeast/18deadsea.html
3.
http://www.physorg.com/news/2010-12-scientists-drill-beneath-dead-sea.html
4.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Sea



Bumi Urdun (10): Kisah Nabi Lut & Laut Mati PART 1



Bismillah,

Bertemu lagi dalam penulisan seterusnya tentang bumi Jordan. Entry kali ini juga boleh dikatakan agak panjang dan lebar. Dan ia akan dipecahkan kepada dua bahagian. Sila bersabar sekiranya anda seorang yg tidak suka membaca.

Kali ini nak ceritakan tentang kisah Nabi Lut, kaumnya dan apa yang berlaku pada Laut Mati hari ini di Jordan. Pastinya maklumat ini sangat penting bagi mereka yang ingin berkunjung ke Jordan atau telah pun berkunjung ke Jordan & melihat sendiri Laut Mati.



KISAH NABI LUT & KAUMNYA

NABI LUT DALAM AL-QURAAN

Dalam Al-Quraan, nama Nabi Lut disebut sebanyak 27 kali. Surah-surah yang menceritakan kisah Nabi Lut dengan kaumnya pule ada dalam beberapa tempat iaitu:

  • Surah Al-A’raaf ayat 80-84
  • Surah Huud ayat 69-83 tapi kisah tentang Nabi Lut, 2 orang Malaikat & kaumnya bermula daripada ayat ke-77 (bermula dari ayat 69 tu cerita tentang 2 orang malaikat tu berjumpa dgn Nabi Ibrahim dulu)
  • Al-Hijr ayat 57-77
  • As-Syu’araa ayat 160-175
  • An-Naml ayat 54-58
  • Al-Ankabut: 28-35
  • As-Safaat: 133-138
  • Al-Qamar: 33-40
Ade jugak surah2 lain yang cerita tentang Nabi Lut & kaumnya tetapi secara ringkas shj. Ada juga surah-surah lain yg sebut nama Nabi Lut tanpa menyebutkan kisah kaumnya.


PENGENALAN TENTANG NABI LUT ALAIHISSALAM & KAUMNYA

1. Takde hubungan yang spesific telah disebutkan antara Nabi Lut & Nabi Ibrahim dalam Al-Quraan mahupun hadith yang sahih bahawa mereka ini bersaudara rapat ke, sepupu atau sebagainya.

2. Ade kisah2 Isra'iliyyat (kisah2 dalam tafsir & hadith yg pada asalnya diriwayatkan daripada sumber orang Yahudi atau Nasrani) mengatakan bahawa Nabi Lut tu ada nasab keturunan dengan Nabi Ibrahim tetapi kita hanya pegang pada Al-Quraan & sunnah yg sahih sudah cukup.

3. Ape yg diketahui tentang Nabi Lut hanyalah:
  • Dia beriman kepada Nabi Ibrahim & mengikutinya di Iraq. Masa Nabi Ibrahim diperintahkan Allah utk berhijrah ke Falastin pun, Nabi Lut ikut skali. Ini disebutkan dalam Surah Al-Ankabut: 26
  • Bila Nabi Lut & Nabi Ibrahim sampai ke Falastin, Allah memerintahkan Nabi Lut utk pergi menjadi utusan Allah kat satu kaum di tenggara bahagian Falastin & buat dakwah pada mereka
  • Nabi Lut bukan dikalangan orang arab. Dia tidak bertutur bahasa arab & namanya bukanlah daripada perkataan bahasa arab. Ini sama dengan Nabi Nuh, Nabi Ibrahim, Nabi Ismail, Nabi Ishaq, Nabi Yaakub dan lain2, mereka semuanya bukan arab, diutuskan kepada kaum yang bukan arab & bertutur dalam bahasa bukan Arab
4. Tentang kaum Nabi Lut pula
  • Tidak diketahui mana datangnya kaum Lut ini, tak diketahui pula nama kaum ini & asal usul mereka. Tidak diketahui nama perkampungan atau kawasan yang mereka diami kerana tiada dalil sahih mengenainya.
  • Sebutan kaum Sodom atau negeri Sodom itu adalah bersumber kepada Bible. Jadi kita tidak perlu ambil sumber tersebut pun takpe.
  • Yang pastinya diaorg ini melakukan perbuatan keji & terkutuk iaitu mendatangi lelaki dan membelakangi (menjauhkan diri) perempuan & sebelum diaorg ni takde lagi kaum yg melakukan perbuatan terkutuk semacam ni.

PERBEZAAN PERKATAAN LIWAT & LUT


Ade orang kata perkataan liwat (BM) atau dlm Bhs Arabnye الواط dinisbahkan kepada nama Nabi Lut sebab kaum Nabi Lut ni buat perkataan terkutuk itu. Hakikatnya disebutkan oleh Syeikh Solah Al-Khalidi bahawa bende ni tak betul & asal usul kedua perkataan itu bukan daripada asal yang sama.

Seperti disebutkan di atas, Nabi Lut bukanlah seorang arab, jadi namanya bukan daripada sumber perkataan bahasa arab. Takde kata akar daripada perkataan Lut. Tetapi disebutkan dalam Al-Quraan kerana itulah nama yg Allah bagi pada dia. Jadi diabadikan dalam Al-Quraan yang menjadi perkataan bahasa arab. Pada sifatnya sebenarnya ia bukanlah perkataan Bhs Arab.

Tapi perkataan Liwat pula berasal daripada perkataan Bhs Arab iaitu لاط yang membawa maksud لصق iaitu melekat atau menampal.

Jadi orang arab gunakan perkataan liwat tu pada perbuatan 'lelaki mendatangi lelaki (homose'xual/g'ay) mengambil daripada kata-kata akar di atas tulah.

Ini pandangan Syeikh Solah Al-Khalidi. Ada pandangan Imam lain (sprt Imam Ar-Raghib) mengatakan bahawa perkataan liwat tu daripada Nabi Lut. Tetapi yang tepatnya ia takde kaitan.

BERMULA LA DAKWAH NABI LUT

1. Bare in mind, Nabi Lut ni diutuskan kepada mereka & dia bukanlah dikalangan kaum ini mahupun sama bangsa dan keturuna dengannya. Tapi Allah utuskan Nabi Lut utk berdakwah pada mereka.

2. Disebutkan dalam entry lepas tenang Nabi Syuaib, bahawa kebanyakkan Nabi memulakan dakwah mereka dengan membetulkan aqidah. Dalam Al-Quraan disebutkan bahawa semua Nabi akan menyeru dengan menyembah kepada Allah & tidak menyekutukannya.

3. Berbeza dengan dakwah Nabi Lut ini, dia tak mulekan dengan ajak kepada mengesakan Allah. Dia terus2 stat dengan persoalan "Kenapa korang buat perbuatan terkutuk ni?" atau "Kenapa korang tak betaqwa kepada Allah??" Boleh check dalam Surah Al-A'raaf ayat 80 sbg contoh (ade ayat kat bawah).

4. Kenapa dakwah Nabi Lut tak dimulakan dengan membetulkan aqidah?

JAWAPANNYA: Sebab kaum Nabi Lut punya masalah dan penyimpangan mereka ni berbeza dengan kaum2 Nabi lain, sprt Nabi Nuh, Nabi Hud, Nabi Saleh, Nabi Syuaib. Kaum2 nabi lain tak taat pada Allah dan mereka menyembah berhala & pujaan selain Allah. Mereka ini dikatakan mempunyai masalah pemikiran & akal yang akhirnya menyebabkan hati mereka tertutup. Maka para anbiya' diutuskan dengan memulakan dakwah utk rawat penyimpangan pemikiran supaya akal kembali bersih & suci, kembali mentauhidkan Allah & beribadah hanya kepadaNya. Lepastu barulah membetulkan akhlak & menurunkan hukum syariat kepadanya.

Tapi berbeza dengan kaum Nabi Lut, mereka ni ada masalah sikap & perangai iaitu melakukan hubungan di luar tabii manusia sehingga menyebabkan hati mereka tertutup daripada fitrah ciptaan Allah. Diaorg ni buat suatu bende yg belum pernah ada kaum sebelumnya buat perkara nih. Jadi adalah mustahil mereka dapat dibersihkan akal & pemikirannya bila diaorg dok sibuk dengan bende2 maksiat & perkara di luar tabii ni. Jadi step pertama yang perlu dibuat oleh mereka adalah tinggalkan dulu bende2 maksiat tu, bersihkan diri dahulu daripada perbuatan2 terkutuk & keji itu. Baru mula berfikir utk bersihkan hati.

Pada hari ini golongan sprt kaum Nabi Lut sudah mula merebak di muka bumi...


Yela..takkan diaorg dok sibuk2 mengadakan hubungan homos eksual tapi dlm masa yg sama nak mereka kembali mentauhidkan Allah & beribadah kepada Allah semata-mata. Susah sket. Diaorg kene berusaha berhentikan diri daripada buat bende2 tu, barulah jiwa tenang nak terima perkara-perkara mentauhidkan Allah.


BILA KAUM LUT NI MULA MELAKUKAN PERBUATAN KEJI & TERKUTUK

Keluar utk menyatakan hak mereka

Tidak disebutkan dalam mana-mana riwayat mahupun Al-Quraan tentang bila mereka memulakan perbuatan keji & mungkar ini serta siapakah nama orang yg mulekan perkara ni dahulu. Tapi apa yg pasti, kaum ni yg mulakan bende ni dan takde kaum yg sebelumnya melakukannya sprt mana firman Allah:

وَلُوطًا إِذۡ قَالَ لِقَوۡمِهِۦۤ أَتَأۡتُونَ ٱلفَـٰحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بها مِنۡ أَحَدٍ۬ مِّنَ ٱلعَـٰلَمِينَ

"Dan (Kami juga telah mengutus) Luth (kepada kaumnya). (Ingatlah) tatkala dia berkata kepada mereka: "Mengapa kamu mengerjakan perbuatan keji itu, yang belum pernah dikerjakan oleh seorangpun (di dunia ini) sebelummu?" (Surah Al-A'raaf: 80)

Selain itu, diaorg ada buat perkara-perkara lain yang terkutuk iaitu menghalangi jalan2 orang & menahan lelaki yang lalu di jalan utk melakukan perbuatan keji & mungkar mereka. Juga mereka akan membuat perkara-perkara haram ini di tempat-tempat awam yang biasa mereka berkumpul utk melepak2. Ini disebut dalam ayat berikut:

أَٮِٕنَّكُمۡ لَتَأۡتُونَ ٱلرِّجَالَ وَتَقۡطَعُونَ ٱلسَّبِيلَ وَتَأۡتُونَ فِى نَادِيكُمُ ٱلۡمُنڪَرَ‌ۖ

"Apakah sesungguhnya kamu patut mendatangi laki-laki, memotong jalan (melakukan perbuatan keji terhadap orang-orang yang dalam perjalanan karena mereka sebagian besar melakukan homosexuil itu dengan tamu-tamu yang datang ke kampung mereka) dan mengerjakan kemungkaran di tempat-tempat pertemuanmu?" (Surah Al-Ankabuut : 29)

Ditambah plak nak tunjuk diaorg ni tak malu dengan perbuatan diaorg, maka diaorg mengakui, mengiklankan dan menghebahkan perbuatan mereka tanpa segan silu. Ini adalah bukti bahawa perbuatan ini bukanlah dibuat oleh individu tertentu atau sekelompok sahaja manusia dalam perkampungan kaum Nabi Lut ni, tapi dibuat secara meluas, tersebar sehingga menjadi penyakit & wabak secara umum.

Tanpa segan silu mempromosi

Sampai tahap kalau sape tak buat macam diaorg buat, itulah yg keji & sesat. Yang diaorg buat tu adalah bende betul.

Lambang warna warni itu adalah lambang mereka..bukan sedikit..tetapi ramai..adakah mereka tidak ambil pengajaran terhadap kisah kaum Nabi Lut?


Allah menjadikan lelaki itu secara fitrahnya menyukai perempuan. Pasangan kepada lelaki adalah perempuan, dan pasangan kepada perempuan adalah lelaki seperti yg Allah sebut dalam Surah Ar-Rum ayat 21:

وَمِنۡ ءَايَـٰتِهِۦۤ أَنۡ خَلَقَ لَكُم مِّنۡ أَنفُسِكُمۡ أَزۡوَٲجً۬ا لِّتَسۡكُنُوٓاْ إِلَيۡهَا وَجَعَلَ بَيۡنَڪُم مَّوَدَّةً۬ وَرَحۡمَةً‌ۚ إِنَّ فِى ذَٲلِكَ لَأَيَـٰتٍ۬ لِّقَوۡمٍ۬ يَتَفَكَّرُونَ
"Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir."


Lelaki pasangannya adalah perempuan seperti yang disebutkan dalam Surah Ar-Rum ayat 21


Tapi nampaknye kaum Nabi Lut tu bukan daripada kaum yg berfikir sebab bila lelaki mendatangi lelaki, maka akan jadi penyakit2 seperti penyakit mental (takleh nak berfikr - ataupun dlm kata lain emosi & phsycology akan rosak), penyakit hati & perasaan dalam melakukan perbuatan yang menyalahi fitrah isaniyyah. Mcm mana nak rasa tenteram sprt dalam ayat kat atas?
Bold


APE JAWAPAN KAUM NABI LUT KEPADA NABI MEREKA?

Bila Nabi Lut melaksanakan dakwahnya, maka mereka tak rasa takut langsung malah mencabar Nabi Lut utk turunkan azab yang dijanjikan kepada mereka kalau Nabi Lut tu orang yang betul. Berikut kata-kata kaum Nabi Lut:

فَمَا كَانَ جَوَابَ قَوۡمِهِۦۤ إِلَّآ أَن قَالُواْ ٱئۡتِنَا بِعَذَابِ ٱللَّهِ إِن ڪُنتَ مِنَ ٱلصَّـٰدِقِينَ
"Maka jawaban kaumnya tidak lain hanya mengatakan: "Datangkanlah kepada kami azab Allah, jika kamu termasuk orang-orang yang benar"

(Surah Al-Ankabuut: 29)

Diaorg jugak ugut nak halau Nabi Lut & ahli keluarganya keluar daripada perkampuangan tersebut. Ni disebutkan dalam Surah Al-A'raaf: 82 & Surah Asy-Syu'araa: 167.



Nabi Lut akhirnya berdoa pada Allah utk turunkan azab kepada kaumnya sprt dalam Surah Al-Ankabut: 30 dan Surah Asy-Syua'araa: 169.

قَالَ رَبِّ ٱنصُرۡنِى عَلَى ٱلۡقَوۡمِ ٱلۡمُفۡسِدِينَ
"Luth berdoa: "Ya Tuhanku, tolonglah aku (dengan menimpakan azab) atas kaum yang berbuat kerusakan itu". " (Surah Al-Ankabuut: 30)



TIBANYA SUNNATULLAH KEPADA KAUM YANG INGKAR

Sebelum tiba azab kepada kaum Nabi Lut, Allah mengutuskan para malaikat utk berjumpa dgn Nabi Ibrahim dulu bagi menyampaikan 2 khabar berita iaitu
  • Berita kelahiran anak Nabi Ibrahim iaitu Nabi Ishak
  • Berita akan hancurnya kaum Nabi Lut
Setelah berlaku beberapa diaolog antara malaikat2 dengan Nabi Ibrahim (taknak dipanjangkan di sini), maka malaikat2 itu bertolak lah utk berjumpa Nabi Lut. Diaorg dijelmakan oleh Allah sebagai manusia yg hensem tahap maksimum!

Sampai rumah Nabi Lut, dia tak tahu pun yg datang tu adalah para malaikat. Macam Nabi Ibrahim jugakla dia pun tak tahu yang datang adalah para malaikat. Tapi takpela..layan jela jadi tetamu semua kan.

Kenapa malaikat ni dijelmakan jadi rupa yg hensem? Asal tak jelma jadi rupa biasa2 je kan..takdela kene kacau pulak?

JAWAPANNYA: Kerana nanti ia akan menjadi hujah dihadapan Allah SWT terhadap kaum ini bahawa mereka memang akan mengambil kesempatan terhadap lelaki2 yang hensem, terus menerus nak membuat perbuatan keji & terkutuk itu tanpa mengira siapa. Termasuklah tetamu Nabi Lut pun diaorg nak ambil kesempatan gak

Tapi Nabi Lut tak tahu diaorg malaikat. Dia gelisah & risau tentang tetamunya tu sebab nnt konfemlah bile kaum dia dapat tahu, akan datang ke rumah Nabi Lut & mintak Nabi Lut serahkan tetamu2nya kepada mereka. Ini dijelaskan dalam ayat berikut:

وَلَمَّا جَآءَتۡ رُسُلُنَا لُوطً۬ا سِىٓءَ بِہِمۡ وَضَاقَ بِہِمۡ ذَرۡعً۬ا وَقَالَ هَـٰذَا يَوۡمٌ عَصِيبٌ۬

"Dan tatkala datang utusan-utusan Kami (para malaikat) itu kepada Luth, dia merasa susah dan merasa sempit dadanya karena kedatangan mereka, dan dia berkata: "Ini adalah hari yang amat sulit""

(Surah Huud: 77)

Tak lama lepastu, kaumnya pun dapat tahu & terkantoilah ada tetamu2 yg hensem di rumah Nabi Lut. Ape lagi, naik hysteria & tergila-gila la kaumnya sampai tak sabar nak mintak diserahkan tetamu itu kepada mereka. Nabi Lut sebagai seorang yg menghormati tetamu & menunaikan hak sebagai tuan rumah mempertahankan tetamu-tetamunya daripada diambil kesempatan oleh kaumnya itu.

Nabi Lut mintak kaumnya bertaqwa kepada Allah & jangan memalukan dirinya didepan tetamunya. Sprt firman Allah:

وَجَآءَهُ ۥ قَوۡمُهُ ۥ يُہۡرَعُونَ إِلَيۡهِ وَمِن قَبۡلُ كَانُواْ يَعۡمَلُونَ ٱلسَّيِّـَٔاتِ‌ۚ قَالَ يَـٰقَوۡمِ هَـٰٓؤُلَآءِ بَنَاتِى هُنَّ أَطۡهَرُ لَكُمۡ‌ۖ فَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ وَلَا تُخۡزُونِ فِى ضَيۡفِىٓ‌ۖ أَلَيۡسَ مِنكُمۡ رَجُلٌ۬ رَّشِيدٌ۬

"Dan datanglah kepadanya kaumnya dengan bergegas-gegas. Dan sejak dahulu mereka selalu melakukan perbuatan-perbuatan yang keji. Luth berkata: "Hai kaumku, inilah puteri-puteriku, mereka lebih suci bagimu, maka bertakwalah kepada Allah dan janganlah kamu mencemarkan (nama)ku terhadap tamuku ini. Tidak adakah di antaramu seorang yang berakal?"

(Surah Huud: 78)

Dalam ayat di atas jugak, Nabi Lut memerintahkan kaumnya utk pergi perempuan-perempuan dikalangan kaumnya untuk melepaskan keinginan mereka (dengan jalan yang dihalalkan oleh Allah iaitu perkahwinan), bukan kepada lelaki.

Nabi Lut menyebutkan "puteri-puteriku/anak-anak perempuanku" bukanlah mengisyaratkan kepada anak2 Nabi Lut tu sendiri, tetapi anak2 dalam kawasan penduduk kaum Lut itu kerana Nabi Lut seorang Nabi, seorang syeikh, yang dewasa dikalangan mereka, seorang yang soleh & imam dikalangan kaumnya. Jadi dia sebutlah anak-anak perempuan dia. Macam masyarakat kita pun orang yg lebih dewasa atau dah tua biasa menyebut kepada anak-anak muda anak-anak yang dikasihi sekalian.

Tapi kaum Nabi Lut balas dengan slambe “kau ni Nabi Lut, kau dah tahu dah kitaorg ni takde keinginan kat perempuan2, dan mesti kau tahu ape yg kitaorg nak” – dialog extract dari Surah Huud : 79

Nabi Lut pada saat tu berkata “Seandainya aku ada mempunyai kekuatan (untuk menolakmu) atau kalau aku dapat berlindung kepada keluarga yang kuat (tentu aku lakukan)." Huud – 80.

Ayat ke-80 ni bukanla bermakna dia tak mendapatkan perlindungan Allah, memang kita kene yakin yang Nabi Lut ni meminta perlindungan daripada Allah, tapi kita tahu Nabi Lut ni datang kepada kaum ni & dia takde keluarga, kabilah atau kawan2 yang ramai utk backup dia. Jadi dia nak mendapatkan bantuan kemanusiaan yang dapat membela dia. Ini menunjukkan kaum yang beriman dengan sangatlah sikit sampai tak dapat nak pertahankan daripada kaumnya yg sangatla ramai.

Pada waktu tu tetamu2 tu pun bagitau bahawa mereka ini para malaikat diutuskan oleh Allah utk memberi azab kepada kaumnya.


~TO BE CONTINUED~

Selasa, Mei 24, 2011

Bumi Urdun (9): Kisah Nabi Syuaib & Maqamnya

Bismillah,

Sempena habis semester & final exam ini, maka bermulalah sesi penulisan blog tanpa henti.

Kali ni nak membawa kisah Nabi Syuaib & kaumnya Madyan. Peristiwa antara Nabi Syuaib & kaumnya Madyan terletak di bumi bernama Jordan.

Jom hayati kisahnya.

(caution: cerita agak panjang..tapi terpulang pada anda ingin baca atau tidak. anda bebas)


NABI SYUAIB ALAIHISSALAM.

Nama Nabi Syuaib disebut sebanyak 11 kali dalam Al-Quraan iaitu dalam

  • Surah Al-A'raaf : 5 kali
  • Surah Huud: 4 kali
  • Surah As-Syu'araa': 1 kali
  • Surah Al-Ankabuut: 1 kali
Nabi Syuaib telah diutuskan kepada kaum Madyan sprt yg disebutkan dalam Al-Quraan. Disebutkan juga dalam beberapa tempat bahawa kaum Madyan ini digelar juga sebagai Ashabul Aikah (اصحاب الأيكة). Dinisbahkan kaum Madyan dengan Ashabul Aikah ni sebab diaorg ni duduk dekat dengan Aikah, iaitu sebuah hutan belukar yang tebal. Dikatakan mereka juga menjadikan Aikah sebagai sembahan. Manakala nama Madyan pula dinisbahkan kepada nama kaum mereka.

Kaum Madyan adalah kaum Arab, jadi sudah pastilah Nabi Syuaib pun daripada keturunan Arab sprt mana Nabi Huud & Saleh yang diutuskan kpd kaum 'Aad & Thamud.

Nama Nabi Syuaib adalah daripada perkataan الشّعب yang bererti bangsa/kaum. Jadinya Syuaib tu adalah uslub tasgheer (mengecilkan) dalam qawaid bhs arab.



TEMPAT & ZAMAN


Tempat kaum Madyan terletak berhampiran dengan kaum Nabi Lut sprt mana yg disebutkan dalam Surah Huud: 89,

وَمَا قَوۡمُ لُوطٍ۬ مِّنڪُم بِبَعِيدٍ

"sedang kaum Lut tidak (pula) jauh (tempatnya) dari kamu"

Dikatakan bahawa kawasan kaum Madyan adalah kearah tenggara daripada Laut Mati (dimana dulu adalah tempat tinggal kaum Nabi Lut). Ibn Kathir mengatakan bahawa kaum Madyan terletak di Ma'an.

Peta menunjukkan antara Laut Mati dengan Ma'an serta tempat bernama Salt (atas sikit dr Amman)

Dari segi waktu pula, Nabi Syuaib datang selepas Nabi Hud, Saleh, Nabi Ibrahim & Nabi Lut. Ianya berdasarkan dalil bahawa giliran kisah2 Nabi Syuaib adalah setiap kali selepas kisah Nabi Lut. Apatah lagi dalam ayat yg sama di atas apabila Allah sebut

وَيَـٰقَوۡمِ لَا يَجۡرِمَنَّكُمۡ شِقَاقِىٓ أَن يُصِيبَڪُم مِّثۡلُ مَآ أَصَابَ قَوۡمَ نُوحٍ أَوۡ قَوۡمَ هُودٍ أَوۡ قَوۡمَ صَـٰلِحٍ۬‌ۚ وَمَا قَوۡمُ لُوطٍ۬ مِّنڪُم بِبَعِيدٍ

"Hai kaumku, janganlah hendaknya pertentangan antara aku (dengan kamu) menyebabkan kamu menjadi jahat hingga kamu ditimpa azab seperti yang menimpa kaum Nuh atau kaum Hud atau kaum Shaleh, sedang kaum Lut tidak (pula) jauh (tempatnya) dari kamu."

(Surah Huud: 89)

KESALAHAN KAUM MADYAN

Kaum Madyan telah melakukan beberapa kesalahan dan yang paling besar adalah tidak menjadikan Allah sebagai Ilaah. Kemudian mereka melakukan jenayah ekonomi iaitu dengan mengurangi ukuran & timbangan serta melakukan kefasadan ekonomi yang lain.

Cthnye bile mereka berjual beli, mereka minta pelanggan bayar gandum dengan harga 1 kg tapi mereka akan kurangkan gandum tu supaya tak cukup 1 kg hingga mereka boleh untung dengan penipuan. Sebaliknya kalau mereka membeli pula, mereka meminta ditimbang cukup2 atau meminta lebih.

Jadi Nabi Syuaib menyeru mereka agar tidak menzalimi orang lain dalam hal ekonomi & membayar sesuatu barangan mengikut nilainya serta memberi barangan kepada orang lain berdasarkan nilai yang dibayar.

USLUB DA'WAH NABI SYUAIB

Sprt mana nabi2 lain pun, semuanya akan mengajak manusia mentaati Allah, mengesakan Allah & tidak menyekutukannya serta kembali kepada aqidah yang sebenar. So sama lah dengan Nabi Syuaib, dia ajak kaum Madyan kembali kepada Allah dulu..baru mereka boleh berubah dengan cepat.

وَإِلَىٰ مَدۡيَنَ أَخَاهُمۡ شُعَيۡبً۬ا‌ۚ قَالَ يَـٰقَوۡمِ ٱعۡبُدُواْ ٱللَّهَ مَا لَڪُم مِّنۡ إِلَـٰهٍ غَيۡرُهُ ۥ‌ۖ وَلَا تَنقُصُواْ ٱلۡمِڪۡيَالَ وَٱلۡمِيزَانَ‌ۚ

"Dan kepada (penduduk) Madyan (Kami utus) saudara mereka, Syu'aib. Ia berkata: "Hai kaumku, sembahlah Allah, sekali-kali tiada Tuhan bagi kalian selain Dia. Dan janganlah kamu kurangi takaran dan timbangan"

(Surah Huud: 84)

So kita tengok cmana Nabi Syuaib ajak kaum dia sembah Allah dulu lpastu barulah tegur kesalahan2 mereka.

Nabi Syuaib jugak ingatkan kaum dia tentang kelebihan yg Allah kurniakan pada diaorg sprt dalam ayat:

وَٱذۡڪُرُوٓاْ إِذۡ ڪُنتُمۡ قَلِيلاً۬ فَكَثَّرَڪُمۡ‌ۖ وَٱنظُرُواْ كَيۡفَ كَانَ عَـٰقِبَةُ ٱلۡمُفۡسِدِينَ

"Dan ingatlah di waktu dahulunya kamu berjumlah sedikit, lalu Allah memperbanyak jumlah kamu. Dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang berbuat kerusakan"


Surah Al-A'raaf: 86

Dulu kaum Madyan ni sikit, maka Allah ramaikan mereka. Dulu mereka ni sikit harta, Allah banyakkan harta mereka. Dulu mereka ni lemah ekonomi, Allah bagi mereka kuat. Semua ini adalah nikmat daripada Allah.



KESOMBONGAN KAUM MADYAN

Lepas dah berdakwah, maka adalah sekelompok daripada sekaum tu yg beriman pada Allah & ikut Nabi Syuaib. Tapi majoritinyer, tetap sombong, bongkak, ego & tak nak dengar apa yg Nabi Syuaib serukan.

Nak nampak kesombongan mereka lagi, disebutkan dalam Quraan:


قَالَ ٱلۡمَلَأُ ٱلَّذِينَ ٱسۡتَكۡبَرُواْ مِن قَوۡمِهِۦ لَنُخۡرِجَنَّكَ يَـٰشُعَيۡبُ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مَعَكَ مِن قَرۡيَتِنَآ أَوۡ لَتَعُودُنَّ فِى مِلَّتِنَا‌ۚ


"Pemuka-pemuka dan kaum Syu'aib yang menyombongkan dan berkata: "Sesungguhnya kami akan mengusir kamu hai Syu'aib dan orang-orang yang beriman bersamamu dari kota kami, atau kamu kembali kepada agama kami". (Surah Al-A'raaf: 88)

Diaorg sebut dalam ayat ni "kota kami". Padehal Nabi Syuaib tu pun sebahagian daripada kaum Madyan jugak. Tapi diaorg nak cakap dengan sombong bahawa Nabi Syuaib tak layak duduk dengan kota diaorg tu dan Nabi Syuaib patut keluar daripada kota tersebut.

Seolah2 mcm nk cakap "ni kota kami..kau tak layak duduk sini, menyusahkan kami je nak buat kerja2 kami..tak habis2 berdakwah!!"

Tak cukup tu, diaorg nak sombong lagi, mintak azab daripada Allah dengan cara nak mengejek dengan berkata:

فَأَسۡقِطۡ عَلَيۡنَا كِسَفً۬ا مِّنَ ٱلسَّمَآءِ إِن كُنتَ مِنَ ٱلصَّـٰدِقِينَ

Maka jatuhkanlah atas kami gumpalan dari langit, jika kamu termasuk orang-orang yang benar

(As-Shu'araa': 187)

Semacam nak cabar Allah & Nabi Syuaib.



AZAB YANG DITIMPAKAN


Maka akhirnya apabila kaum Madyan enggan mengikut apa yang disampaikan oleh Nabi Syuaib, seorang utusan Allah, maka masa yang mereka semua sangkakan tidak akan berlaku akhirnya terjadi dengan izin & kekuasaan Allah.

Azab yang telah menimpa kaum Madyan ini berbentuk 3 peringkat iaitu:

1. ٱلرَّجۡفَةُ (Ar-Rajfah) - iaitu gempa bumi yang dahsyat. Disebutkan dalam Surah Al-'Araaf: 91.

Contoh gempa bumi yg berlaku pada dunia masa kini. Mungkin tidak dapat disamakan dengan gempa yg sangat dahsyat berlaku pada kaum Madyan, tetapi mungkin dapat dibayangkan bagaimanakah kesannya..

2. ٱلصَّيۡحَةُ (As-Soihah) - bunyi yang sangat kuat dan dahsyat akibat daripada gempa bumi di atas. Apabila semua retak & hancur di muka bumi, maka memang bunyi terlampau dahsyat & kuat. Disebutkan dalam Surah Huud: 94

3. ٱلظُّلَّةِ‌ (Adz-Dzullah) - gumpalan awan hasil daripada asap yang keluar daripada perut bumi (sprt asap gunung berapi tuh). Ia berlaku hasil daripada gempa bumi yang dahsyat juga sehingga menyebabkan bumi mengeluarkan asap yang panas & membunuh. Disebutkan dalam Surah Asy-Syu'araa' ayat 189

Gumpalan asap yang keluar daripada gunung berapi yg sgt merbahaya terhadap manusia

Dan ketiga-tiga azab ni walaupun disebutkan dalam surah berbeza, namun penceritaannya adalah pada kaum yang sama & tiada percanggahan.

Cantiknya Allah menceritakan 3 azab dalam 3 surah berbeza sebab azab2 ni diturunkan mengikut tahapan & balasan kepada apa yang dibuat oleh kaum Madyan. Sbg contoh:

1. Dalam surah Al-A'raaf:

Kaum Madyan sombong, dengan mengugut utk usir Nabi Syuaib daripada kota Madyan, jadi Allah ceritakan azab berupa gempa bumi. (ayat Quraan ade kat atas..scroll ke atas ya). Allah nak tunjukkan pada kaum Madyan, janganla sombong sangat nak usir2 seorang utusan daripada Allah, padahal bumi ini milik Allah & Allah boleh lakukan apa sahaja terhadap bumi ini.

Lagi gambar (peringatan..bukan hiasan) kesan gempa bumi

2. Dalam surah Huud

Kaum Madyan mengejek Nabi Syuaib dengan berkata bahawa Nabi Syuaib ni pandai berkata-kata & ayat2 power..dalam erti nak perli2 la. Boleh rfer Surah Huud ayat 87. Jadi Allah bagi azab yg berupa bunyi kuat yang dahsyat sehingga takde sapa dapat berkata2 lagi & terus tersenyap. Malah mengakibatkan maut disebabkan bunyi yg terlampau kuat.


3. Dalam Surah Asy-Syu'araa'

Kaum Madyan cabar Nabi Syuaib mintak jatuhkan gumpalan dari langit sprt nak ejek & cabar Nabi. Maka Allah ceritakan bahawa Allah membalas dengan awan panas berdebu sprt awan yg menyelubungi langit ketika gunung berapi meletus.

Baru2 ni letusan gunung berapi Merapi di Indonesia. Hasilnya begini..

Lagi hasil letusan Merapi. Seolah2 dunia bertukar kelabu & tiada hidupan yang terselamat



ADAKAH KAUM MADYAN & ASHABUL AIKAH DUA KAUM BERBEZA ATAU SAMA?


Terdapat beberapa mufassirin, seperti Imam Qatadah mengatakan bahawa Kaum Madyan adalah berbeza dengan Ashabul Aikah. Beliau mengatakan bahawa Kaum Madyan adalah kaum kepada Nabi Syuaib tetapi Ashabul Aikah adalah kaum lain yang Nabi Syuaib pergi kepadanya untuk berdakwah juga dan mereka mempunyai masalah yang sama iaitu selalu mengurangkan timbangan.

Beliau memberi dua hujah iaitu:

1. Bila Allah menyebut tentang Ashabul Aikah, Allah tidak menyebut yang menunjukkan bahawa Ashabul Aikah itu sebahagian daripada kaum Nabi Syuaib seperti mana Allah sebut pada kaum Madyan - "dan kepada kaum Madyan, saudara mereka Syuaib"

2. Azab yang disebut pula berbeza antara Ashabul Aikah dengan kaum Madyan..jadi mereka ini kaum berbeza.


Pandangan ini ditolak oleh Syeikh Dr Solah Al-Khalidi (seorang pakar tafsir di Jordan) dengan mengambil pandangan Ibn Kathir. Jawapan mereka adalah:

1. Allah tak sebut Ashabul Aikah sebagai saudara kepada Nabi Syuaib sebab nama Aikah ni adalah sembahan kaum Nabi Syuaib. Jadi Allah taknak mengaitkan perkataan sembahan Aikah ini dengan persaudaraan atau menisbahkannya kepada sesuatu yang rapat dengan Nabi Syuaib. Ini demi menyucikan Nabi Syuaib sendiri sebagai seorang nabi.

2. Kalaupun azab yang disebut oleh Allah terhadap Ashabul Aikah tu lain, tapi dalam Surah Al-A'raaf & Surah Huud juga menceritakan azab berbeza, ia tidak menunjukkan kaum Madyan itu ada 2 kumpulan pulak. Bahkan ketiga-tiga azab itu sebenarnya dikenakan pada 1 kaum yang sama.



MAQAM NABI SYUAIB DI JORDAN


Heh. Setelah menceritakan tentang latar belakang Nabi Syuaib dan kaumnya, barulah cerita tentang maqamnya di Jordan.

Gambar sebahagian kecil pemandangan Wadi Syuaib

Maqam Nabi Syuaib terletak atas lembah yang dinamakan Wadi Syuaib (Lembah Syuaib) di mantiqah bernama As-Salt di Jordan. Daripada As-Salt ke Ma'an (lokasi yang dikatakan kawasan Kaum Madyan) adalah sekitar 236km. Boleh rujuk peta di atas sekali lagi.

Masjid yang dibina di kawasan maqam Nabi Syuaib. Kawasan ini sangat nyaman semasa kami pergi. Waktu pagi-pagi. Banyak burung berkicauan.

Kawasan pintu masjid

Tempat letaknya maqam Nabi Syuaib di dalam masjid

Ada juga yang mengatakan kaum Madyan menduduki kawasan Wadi Syuaib. Allahu'alam lokasinya yg sebenar. Yang pastinya mereka semua telah dimusnahkan oleh Allah & dimatikan.


Sumber rujukan utama: Kisah-kisah Al-Quraan, Dr Solah Al-Khalidi (terima kasih Ustz Wan Abd Baith bagi pinjam buku sebagai rujukan)



Isnin, Mei 23, 2011

Bumi Urdun (8): Ashabul Kahf - أصحاب كهف


Bismillah.

Alhamdulillah di kesempatan berada di bumi Urdun ni, boleh menghayati kisah Ashabul Kahfi dengan lebih dekat.

Kisah ni rata2 kita memang dah banyak maklumat. Malah banyak skali sumber2 kita boleh ambil utk membaca kisah ini. Tapi suka jugak nak kongsikan kisah ini bersama pembaca. Sebabnya apa guna kalau dah ke lokasi gua ashabul kahfi tapi tak dpt nak dikongsikan dengan yang lain kan?

SURAH AL-KAHFI

Surah ni adalah surah Makkiyyah. Dalam surah ni ada banyak kisah2, yg pastinya kisah Ashabul Kahfi lah. Kemudian ada kisah sprt dua orang lelaki dengan kebunnya, kisah Nabi Musa & Khidir serta kisah Zulqarnain & Yakjuj Makjuj.

Dalam ayat ke 9, Allah menyebut:

أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا

"Atau kamu mengira bahwa orang-orang yang mendiami gua dan (yang mempunyai) raqim itu, mereka termasuk tanda-tanda kekuasaan Kami yang mengherankan? "

Allah nak tarbiah kita kat sini bahawa kejadian Ashabul Kahfi ni walaupun dikagumi oleh ulama' nasrani & yahudi, tapi bagi Rasulullah & orang beriman, patutnya peristiwa ini adalah bende kecik je bagi Allah. Dan pastilah ade banyak lagi kejadian Allah yang lebih hebat & menghairankan manusia sprt kejadian tumbuh2an, haiwan dan segala isi alam semesta ni yang tak dapat nak dirungkaikan 100% oleh manusia.


Kisah Ashabul Kahfi berlaku di planet bernama Bumi. Setuju?
Tetapi kalau kita fikir, segala keajaiban yg berlaku di muka bumi ini apalah sangat berbanding sistem solar kita (belum masuk alam semesta lagi) yg begitu besar & luas.
Sungguh Allah itu sangatlah berkuasa..Subhanallah..


Hari ni manusia dok sibuk2 dgn bende2 pelik yang berlaku, hakikatnya Allah memang berkuasa nak membuatkan apa sahaja yang Dia kehendaki supaya manusia berfikir & merasai kekuasaan Allah. Macam baru2 ni ade jumpa kucing bermata 1, tu bukan maknanya 1Malaysia tu benar...tetapi kekuasaan Allah SWT itulah yang benar. Berapa ramai manusia merasai itu?

KESAHNYA

Secara ringkas, (kalau nak panjang2, boleh baca sendiri ^__^) Allah sebut bahawa ada beberapa orang pemuda (menurut Ibn Abbas: 7 orang) yang beriman kepada Allah telah melarikan diri daripada seorang pemerintah yang kufur lagi zalim. Ada dua pandangan tentang bilakah berlaku peristiwa ni.

Pandangan pertama menyatakan kisah ini berlaku pada zaman maharaja Rum Daqyanus atau dikenali sebagai Decius yang menguasai Amman dan memerintah sekitar tahun 249-251 Masihi. Daqyanus terkenal sebagai maharaja yang amat memusuhi agama Nasrani dan menyeksa pengikut-pengikutnya. Pemuda-pemuda tersebut dikatakan bangun ketika zaman Theodicius II yang memerintah antara tahun 408 sehingga 521 Masihi.

Pandangan kedua berpendapat bahawa kisah ini telah berlaku pada zaman penguasaan Maharaja Trajan. Manuskrip sejarah membuktikan bahawa diktator ini menyembah berhala dan membunuh sesiapa sahaja yang menentang tuhan-tuhannya sehinggakan Trajan mengeluarkan peraturan berhubung dengan perkara tersebut. Siapa yang beriman selain dari tuhan yang dia sembah, mereka akan dibunuh. Tempoh penguasaan Trajan adalah di antara tahun 98-117 masihi. Pemuda-pemuda beriman tersebut dikatakan bangun dari tidur ketika zaman Theodicius yang memerintah antara tahun 408-450 masihi.

Tapi tak kisahlah. Yang penting kita tahu pemuda2 ni lari daripada raja yang zalim yg memaksa mereka menyembah selain Allah.

Kemudian Allah melarikan pemuda2 ini ke sebuah gua dan Allah menidurkan mereka selama 309 tahun Qamariah (300 tahun Shamsiah) sehingga mereka tidak dapat dibangunkan oleh suara apa sekalipun.

Apabila mereka bangun selepas 309 tahun kemudian, salah seorang dari mereka keluar untuk membeli makanan dan mendapati zaman tersebut telah berubah dari zaman mereka memasuki gua. Ini disedari apabila wang yang mereka gunakan sudah tidak laku pada zaman tersebut (zaman mereka dibangkitkan). Pada zaman itu juga, pemerintah adalah seorang yang telah beriman kepada Allah dan tidak berlaku zalim lagi.

Pemuda (yang dah tak pemuda dah..) tersebut kembali ke gua lalu pemuda-pemuda itu semua dimatikan oleh Allah di dalam gua tersebut.


ABU ALANDA, AMMAN, JORDAN SEBAGAI LOKASI GUA YANG MEMENUHI CIRI-CIRI

Kawasan di luar gua Ashabul Kahf


Ramai orang tercari2 di mana lokasi sebenar gua Ashabul Kahfi ini. Salah satu yang paling kuat adalah di Jordan selain daripada negara Syria & Turki atas pelbagai faktor. Antaranya yg boleh disebutkan disini:

Pertama (1): Firman Allah di dalam Surah Kahfi ayat 17-


وَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَتْ تَزَاوَرُ عَنْ كَهْفِهِمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَإِذَا غَرَبَتْ تَقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ وَهُمْ فِي فَجْوَةٍ مِنْهُ

"Dan kamu akan melihat matahari ketika terbit, condong dari gua mereka ke sebelah kanan, dan bila matahari terbenam menjauhi mereka ke sebelah kiri sedang mereka berada dalam tempat yang luas dalam gua itu"

Lokasi Gua Ashabul Kahfi di Jordan terdapat sebuah lubang dari atas gua yang memasuki cahaya ketika matahari terbit dan ketika terbenam matahari berada dari arah pintu gua.

Kedua ummiku berdiri di tempat masuknya cahaya ke dalam gua

Kedua (2) : Firman Allah di dalam Surah Kahfi ayat 21

فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْيَانًا رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا

"...orang-orang itu berkata: "Dirikan sebuah bangunan di atas (gua) mereka, Tuhan mereka lebih mengetahui tentang mereka". Orang-orang yang berkuasa atas urusan mereka berkata: "Sesungguhnya kami akan mendirikan sebuah rumah peribadatan di atasnya."

Di atas Gua Ashabul Kahfi di Jordan terdapat rumah ibadat yang dibina ketika zaman tersebut. Rumah ibadat yang dimaksudkan adalah rumah ibadat penganut nasrani. Ketika zaman kerajaan Umawiah, rumah ibadat tersebut telah ditukar menjadi masjid.

Gambar pintu depan kawasan gua. Bangunan gua ini berkemungkinan dibina pada zaman2 terkemudian sebagai menjaga tempat ini. Kalau diperhatikan di atas pintu ada mcm melengkung ke depan, itu berkemungkinan mihrab masjid lama yang dibina di atas gua.


Ketiga (3) : Firman Allah di dalam Surah Kahfi ayat 17

وَهُمْ فِي فَجْوَةٍ مِنْهُ

"...sedang mereka berada dalam tempat yang luas dalam gua itu"

Bentuk gua yang terdapat di Jordan adalah luas dan lapang serta tidak dalam.



BUKTI DARIPADA KESAN SEJARAH & ARKEOLOGI

Kotak2 ini dikatakan nawawis tempat dikembumikan ashabul kahfi

Beberapa bukti telah dikenalpasti dari kesan-kesan tinggalan sejarah dan arkeologi bahawa gua yang terdapat di Abu Alanda, Jordan merupakan gua di mana berlakunya peristiwa tersebut.

1. Terdapat tulisan pada lengkungan pintu di dinding sebelah Timur yang menyatakan 'Masjid diperbaharui pada tahun 117 hijrah yang merujuk kepada zaman Hisham bin Abdul Malik bin Marwan. Ini membuktikan bahawa ketika era kerajaan Umawiah mereka sudah memperharui masjid yang sebelum itu menjadi rumah ibadat nasrani. Kesan yang boleh dilihat ialah binaan mihrab (petunjuk arah kiblat) yang terdapat di atas gua tersebut.

2. Tulisan khat Kufi turut ditemui yang mengisyaratkan bahawa masjid kedua di Ashabul Kahfi diperbaharui pada zaman Khomarumiah bin Ahmad Tholun dari kerajaan Abasiah. Masjid kedua yang dimaksudkan ialah masjid yang dibina berhadapan dengan gua Ashabul Kahfi setelah masjid pertama diwujudkan di atas gua ketika zaman Umawiah.

3. Kesan Nawawis di dalam gua. Nawawis di dalam Mu'jam Wasit (m/s 962) memberi erti kubur orang nasrani yang diletakkan mayat di dalamnya. Pada Nawawis tersebut terdapat bintang segi lapan yang membuktikan tanda zaman kerajaan Rum-Byzantium pada kurun ke-3 masihi. Menjadi adat pada ketika itu, mayat-mayat nasrani akan dikuburkan di dalam bekas batu. Ini tidak mustahil bahawa mereka yang telah menguruskan mayat pemuda tersebut telah mengkebumikan mereka dengan cara dan adat mereka pada ketika itu.

Cuba lihat sebelah kanan ada sprt corak segi lapan (2 segi empat yang dicantum)

4. Penemuan barangan tembikar, duit tembaga dan perak, lampu dari pelbagai zaman (Umawiah, Abasiah, Turki Uthmaniyyah) di dalam gua tersebut dan sekitarnya. Ia membawa maksud bahawa tempat itu telah dijaga oleh pelbagai zaman yang berlalu.

Tingkat atas: Batang pokok zaitun yg dah keras sprt batu Tingkat tengah: Tembikar2 Tingkat bawah: Batu yang bertulis tulisan latin


5. Al-Waqidi di dalam kitabnya Futuhat Sham telah menulis bahawa beliau bersama yang lain telah berhenti di Ain Ma' berhampiran gua ashabul kahfi. Mereka berhenti di Ain Ma' tersebut berwuduk, solat dan tidur di situ sebelum meneruskan perjalanan keesokkan harinya ke tanah Palestin. Ain Ma' terletak 70 meter dari gua ashabul kahfi.

Papan tanda menyatakan Imam Waqidi berkata dalam kitabnya Futuhaat As-Shaam:
"Kami tiba di gua pada waktu petang, dan berhampiran gua ada mata air. Maka kami berwudhu dengannya dan menunaikan solat. Kami tidur di tempat tersebut kemudian pada waktu pagi kami bergerak ke arah Al-Janaan berhampiran Amman"



6. Pokok zaitun berusia ratusan tahun tumbuh berhadapan gua. Pokok tersebut telah mati dan kesan batang pokok zaitun yang berusia ratusan tahun itu kini ditempatkan di dalam tempat pameran mini di dalam gua. (gambar di atas)


7. Penemuan tulang di dalam Nawawis. Dikatakan bahawa tulang-tulang tersebut adalah kepunyaan pemuda-pemuda tersebut.

Tempat dikumpulkan semua tulang2 & tengkorak yang dijumpai dalam nawawis



~*PENGAJARAN KISAH INI
*~

1. Allah sebut pemuda. Mesti ada sebab Allah sebut perkataan فِتْيَةٌ iaitu pemuda dalam Al-Quraan. Fikir2kan kenapa Allah mesti sebut perkataan pemuda ini..boleh je Allah nak senyapkan & tak bagitahu sprtmana Allah tak maklumkan dalam Al-Quraan tentang bila terjadi, di mana, siapa nama mereka, berapa bilangan dan sebagainya. Tapi Allah stress out on PEMUDA!

2. Allah sebut dalam ayat ke-17 (lagi..),

ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ

"Itu adalah sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Allah."

Jadi paling penting kat sini kita ambil adalah tanda-tanda ini semua adalah kebesaran Allah. Dia nak cerita pada kita bahawa semua kisah2 keajaiban ini adalah tanda-tanda kebesaran Allah. Kalau nak kagum, kagum pada Allah..bukan kepada pemuda yang dapat hidup 300 tahun itu ataupun gua yang menempatkan mereka utk tidur.

Cukupla 2 pengajaran kan? Selebihnya korang jana sendiri..barulah berbaloi membaca sebuah penulisan =)

Sebuah masjid besar & baru dibina oleh pemerintah Jordan berhampiran kawasan Ashabul Kahfi utk para pengunjung bersolat

Sesiapa nak tengok rakaman video dalam kawasan gua boleh klik sini:
http://www.youtube.com/watch?v=W1VD2ljzbFw
(bukan dirakam oleh saya)


Teringat nasheed Raihan tentang Ashabul Kahfi.



Sabtu, Mei 21, 2011

Tolong tampar aku sekali!



Tersebutlah sebuah kisah kepada kami:


Seorang da'ie daripada sebuah negara Timur Tengah telah sampai ke sebuah negara di sebelah Eropah. Sesampainya da'ie ini, beliau telah mencari komuniti islam & telah menyertai aktiviti mereka dengan penuh komited.

Pada suatu hari, beliau bertanya ahli2 lain dalam komuniti tersebut "Adakah terdapat sesiapa di negara ini yang berasal sama dengan negaraku tetapi belum mengikuti kita. Saya ingin berjumpa dengannya agar saya boleh mengajaknya bersama dengan kita"

Maka mereka pun membalas "Ya..ada seorang. Dia seorang yang selalu menjadikan rumahnya tempat ber-party & mengajak ramai wanita masuk ke rumahnya"

Si da'ie ini pun berkata "Baiklah. Tunjukkan saya di mana rumahnya. Saya ingin berjumpa dengannya".

Pada hari yang ditetapkan, pergilah si da'ie ini bersama seorang lagi rakannya ke rumah lelaki yang ingin mereka jumpa itu.

Mereka berdua pun mengetuk pintu & memberi salam. Kedengaran musik & gelak ketawa yang kuat di sebalik pintu tersebut.



Maka tuan rumah pun membuka pintunya dan bertanya "Ya..kenapa?????"

Si da'ie pun menerangkan tujuannya hadir: "Assalamualaikum ^__^ Saudara apa khabar? Saya berasal dari negara sama dengan saudara. Boleh ke saya masuk bersembang2?"

Si lelaki tuan rumah itu kepelikan & bertanya dalam hairan "Sembang2? Untuk tujuan apa? Aku sibuk sekarang..."

Si da'ie pun menerangkan lebih lanjut "Sembang2 santai, tentang perkara-perkara kebaikan & kebahagiaan dunia & akhirat"

Si lelaki itu kelihatan agak bengang dan 'panas', "Takpelah. Aku sibuk skarang..takde masa nak sembang2 ni!"

DUSH!! Si lelaki menutup pintu dengan keras sekali.

Si da'ie & rakannya memandang sesama sendiri dan memberikan isyarat dalam hati "camne?". Si da'ie yg memikirkan hanya ini sahaja peluang yang beliau ada, lantas mengetuk sekali lagi pintu rumah lelaki tadi untuk kali ke-2.

TOK..TOK..TOK~

Si lelaki itu membuka pintu rumahnya dan terkejut dua lelaki yang sama masih berdiri terjegat di pintu tanpa beralih. Dengan suara yang keras si lelaki berkata "La..kan aku dah cakap aku taknak dengar apa2 dari korang..dah. Balik2!!".

Si da'ie cuba memujuk dengan lembut "Tetapi kami datang dari jauh ni..bagila peluang kami masuk rumah dulu untuk berjumpa dengan saudara".

Si lelaki yang semakin fedup lantas MENAMPAR si da'ie sambil berkata dengan nada suara yang paling biadap dalam dunia "celaka kau...aku kan suruh kau berambus dari sini. Tak faham2 lagi ke?!!..dah! blah dari sini!!" DUSH!! Sekali lagi bunyi pintu ditutup dengan kasar & kuat.

Lalu si da'ie pun berkata kepada kawannya, "Jom kita balik. Semoga Allah membuka hatinya menerima hidayah."

Berjalanlah mereka berdua menjauhi rumah si lelaki tadi. Tidak sampai 100 meter, si rakan da'ie berkata "Saya nak balik ke rumah tadi.."

Si da'ie mengerut dahi tanda hairan..."Saudara nak buat ape lagi? Kita dah dihalau, saya ditampar pula, jangan2 nanti saudara pula dicederakan!"

Si rakan berkata "Takpe..saya nak balik juga ke rumah tadi. Biar saya pula yang berbicara"

Si da'ie tidak pasti mahu bersetuju atau tidak..selang beberapa ketika, si da'ie berkata "Baiklah.."

Sesampainya mereka di pintu rumah lelaki tadi, mereka kembali mengetuk pintu untuk kali ke-3. TOK..TOK..TOK!

Selang setengah minit, tuan rumah membuka pintu & terkejut 2 orang lelaki ini datang kembali. Dengan suara yang keras, lelaki itu berkata "Hoi! Tak reti2 lagi..aku dah kata aku taknak dengar apa2 dari korang dah!!!! Apesal nih??!"

Si rakan da'ie berkata kepada lelaki tersebut "Takde pape. Jgn risau, saya bukan nk masuk atau nak cakap ape2. Cuma saya nak mintak saudara TAMPAR saya sekali boleh ke? Sebab saya rasa tak sedap hati bila rakan saya kena tampar tapi saya tak kena apa2..."

Si lelaki bertambah terkejut & hairan..tetapi kali ini penuh tanda tanya & ingin tahu. Dalam hatinya berkata "kenapa pelik sangat diaorg ni?"

Maka si lelaki itu memberhentikan musiknya, menghalau semua tetamu & perempuan yang berada di dalam rumahnya balik...lalu mempersilakan 2 lelaki tadi ke dalam rumah.

Bermulalah sesi da'wah fardhiyyah antara mereka.

Diceritakan kepada kami juga, akhirnya si lelaki itu menjadi salah seorang yang komited dalam da'wah hingga membuka pusat islamnya sendiri sebagai sumbangannya untuk da'wah.

Semoga Allah merahmati watak-watak dalam kisah ini dan merahmati mereka yang istiqamah dalam melaksanakan kerja-kerja da'wah.


PENGAJARAN: Sikap & contoh tauladan yang mudah mungkin menjadi asbab perubahan seseorang. Jadi sentiasalah kita menunjukkan contoh qudwah yang baik serta ikhlas melaksanakan kebaikan! =)



p/s: kisah dimodifikasi sedikit daripada penceritaan asal agar flow cerita berjalan dengan lancar..tetapi kandungan utama masih dikekalkan.


Jumaat, Mei 20, 2011

Bumi Urdun (7): Teh dgn maremiah - شاي مع مريمية

Salam,

Bertemu lagi dalam penulisan seterusnya. Mungkin penulisan kali ini agak pendek daripada biasa.

Kali ni nak cerita tentang sebuah pokok herba yang ditanam di Jordan. Dan mungkin di negara2 lain saya tidak pasti. Tapi apa yang saya pasti adalah saya tidak pernah nampak pokok ini di Malaysia mahupun ia diminum dengan teh di Malaysia.

Ramai rakyat Malaysia mungkin sudah biasa minum teh dengan daun pudina (mint leaf). Atau dlm bhs arabnya: شاي بالنعناع . Tapi tak ramai yang minum teh dengan daun maremiah (مريمية) atau dlm bhs inggerisnya Sage (nama saintifik: Salvia officinalis).


Pokok maremia belakang rumah Abu Walid (tuan rumah lama di Jubeyha)

Perisa teh tu mungkin nak hampir sama, tapi tak tahulah kenapa saya lebih suka dengan maremiah bila minum teh. Mungkin sebab susah nak minum dah di Malaysia kot? Jadi ambil kesempatan banyak2 sblm tak dapat minum bersama daun ini.

Teh dgn maremiah dibuat begini..


Menghirup teh ini sangat mendamaikan. Dan terdapat pelbagai khasiat daun maremiah ni. Boleh cari dalam internet pun khasiat2nya. Antaranya:

1. Menghilangkan sakit tekak & batuk2. Boleh dikumur2 utk mengubati radang gusi & kanser tekak

2. Dikatakan membantu memerangi & mengubati penyakit Alzheimer dan diyakini oleh ramai orang dapat meningkatkan memori, memperkuatkan sistem saraf & menajamkan pacaindera.

3. Masa pergi rumah orang arab, depa kata maremiah akan menenangkan fikiran & jiwa. Kalau dalam keadaan cemas & bimbang, teh ni boleh bagi relax.

4. Membantu mengubati gangguan pencernaan

5. Masa pergi kuliah Syeikh Shuaib Arnout, ade seorang Doktor perubatan kata membantu mengeluarkan angin.

dan banyak lagi.

Jadi..kepada warga jordan, atau sesiapa sahaja yg mengetahui tempatnya ada menanam herba ini, jom minum teh maremiah!!

Saya rasa org sini (Jordan) byk guna daun maremiah berbanding daun pudina sbb daun ni walaupun kering, masih boleh digunakan & perisanya masih keluar walaupun daun dah agak kering..


أَوَلَمۡ يَرَوۡاْ إِلَى ٱلۡأَرۡضِ كَمۡ أَنۢبَتۡنَا فِيہَا مِن كُلِّ زَوۡجٍ۬ كَرِيمٍ

(Dan apakah mereka tidak memperhatikan bumi, berapakah banyaknya Kami tumbuhkan di bumi itu pelbagai macam tumbuh-tumbuhan yang baik?)

سُوۡرَةُ الشُّعَرَاء: اية ٧



  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP