Selasa, Mac 22, 2011

Sejarah jadi blogger & kenapa "I k u t S u k a A k u?"

Salam,


Pernah terfikir nak tulis perkara ini setelah dekat nak hampir 6 tahun menjadi blogger (on-off). So here goes.


Saya telah memulakan entry pertama blog saya seingatnya pada bulan Jun 2005 di perpustakaan UTP (sape tak tengok lg gambarnya boleh scroll & baca entry University of Jordan). Dua manusia yg telah agak memberikan dorongan kepada saya memulakan blogging ini iaitu Mus'ab Sahrim & Filzah Hanis (kedua2nya adalah ex-schoolmate Al-Amin/MRSM & ex-coursemate di UTP). Mereka ini merupakan blogger yg seingat saya boleh tahan juga tegarnya kerana telah bermula sekian lama.


Pada ketika itu saya telah menggunakan Blogdrive sebagai blog host dengan menggunakan URL: http://alasr.blogdrive.com/ (tak perlu buka sebab dah takde bende langsung dah dalam tu). Saya telah memilih Al-Asr (Waktu) kerana ketika itu yg terkeluar dalam kepala adalah mengenai kepentingan masa dan bagaimana masa ini penting dalam kehidupan. Penulisan pada ketika itu lebih kepada berbentuk diari hidup sebab dah meninggalkan alam menulis diari sekian lama.


Kemudian pada Mac 2006 saya telah mula membuka sebuah lagi blog (secondary blog) sebagai medium utk menulis perkara-perkara yg lebih luas dan lantang. Blog yg pertama telah dikekalkan (kemudian telah dipindahkan daripada Blogdrive ke Wordpress & telah dikunci accessnya ^_^ ). Secondary blog inilah apa yang sedang anda baca sekarang.


Ketika nak memilih URL address blog baru ini, memang tak tahu nak letak apalah. Jadi bubuh je I.K.U.T S.U.K.A A.K.U. Antara faktor letak nama ni sebab suatu ketika dahulu penulisan agak keras dan bersifat agresif sikit. Jadi memang berniat nak tulis keras2 mcm tu. Sekiranya ada yg mempersoal kenapa menulis begitu, nanti nak bagi jawapan I.K.U.T S.U.K.A A.K.U sebab dah blog aku kan. Cuma masa tu tak tahu pulak ada yg mempersenda ISA (Internal Security Act milik Malaysia) sebagai I.K.U.T S.U.K.A A.K.U juga. Dah lama2 baru perasan. Tapi sebab tak terfikir nak menukar URL..jadi biar sahajalah.





Semasa kali terakhir menukar tempelate blog ini, maka saya telah design banner blog dengan tulisan I.K.U.T S.U.K.A A.K.U tetapi dipotong AKU dan diganti dengan AO. Initial nama saya.


Ada sebuah blog politik menggunakan tajuk blog yg lebih kurang sama. Mungkin sekiranya anda mencari di Google anda akan mendapatnya. Kalau tak jumpa, saya bagi terus di sini: http://www.ikutsukaakuisa.co.cc/. Ada juga sorang ni guna heading yg sama: http://zaime72.blogspot.com/. Tapi semuanya tidak berkaitan dengan saya.


Kadang2 bila ada kawan baru bertanya sama ada saya ada blog atau tidak, saya jawab "Ada. www.ikutsukaaku.blogspot.com". Adakalanya mereka akan hairan dan seperti susah nak percaya. Kadang2 ada yg akan bertanya kembali "betul ke ni? ikutsukaaku?".


Mungkin sekiranya diputar kembali masa, saya akan bubuh nama yg lain kot. Tapi rasanya dah lama sangat gunakan URL ini. Rasa takde keperluan nak tukar.


Sekian sahaja.


Disertakan link 1st entry blog ini: http://ikutsukaaku.blogspot.com/2006/03/cuba-membina_114292229203116142.html


Wassalam


p/s1: saya bukan blogger yg tegar & terlalu obses sgt dgn blogging ni


p/s2: tengah berusaha nak menulis suatu yg beneficial..hope can gather some info..

5 komentar:

oyenks 9:12 PG  

Budak kecik tu comel :)

p/s2: tengah berusaha nak menulis suatu yg beneficial..hope can gather some info.. AGREED! \O/ keep blogging A.O meskipun tidak tegar :)

meen 7:58 PG  

keep up the gud work AO~

intan.maisarah 11:47 PG  

teruskan menulis encik a.o

HambaAllah Yang Memakmurkan 8:35 PTG  

t.kasih oyen, meen & intan maisarah kerana singgah. =)

furaiah 3:52 PTG  

eh, ada nama saya! :P

thanks mentioned my name. sangat tak ingat pernah 'desak' aO untuk buat blog. Alhamdulillah ia menjadi :)

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP