Khamis, Mac 24, 2011

Bumi Urdun (6): 10 Fakta Rokok & Perokok di Jordan



10 Fakta Rokok & Perokok di Jordan:


1. Negara Jordan adalah antara negara yang mempunyai peratus taburan perokok tertinggi di Timur Tengah (62.7% lelaki & 9.8% perempuan)


2. Dilaporkan umur termuda mula merokok di Jordan adalah 9 tahun.


3. Taburan sebanyak 33.7% lelaki & 26.1% perempuan adalah perokok bagi usia antara 13-15 di Jordan.



Pemandangan biasa di tepi2 jalan (diambil sendiri)


4. Terdapat larangan yg ketat terhadap iklan rokok di Jordan.


5. Harga rokok di Jordan adalah lebih tinggi daripada negara serantau dengan harga satu bungkus rokok (20 batang) adalah $4.16 (lebih kurang JD2.95) dan kadar cukai sebanyak 39%.


6. Setiap tahun, penyakit kardiovaskular adalah penyebab kepada 42% daripada jumlah kematian di Jordan.


7. Sebuah kajian pada tahun 2008 menyatakan 71% daripada rumah di Jordan mempunyai ahli keluarga yg merokok di dalam rumah.


8. Kajian pada tahun 2010 mendapati 61.1% pelajar (kolej/universiti) pernah menghisap shisha/hookah/nargile. 42% respondan dilaporkan menghisapnya secara bulanan.



Hookah/Nargile/Shisha dikatakan lebih merbahaya daripada rokok biasa. Ada laporan mengatakan siapa menghabiskan benda ni selama 45 minit (1 balang), akan dapat 1.6 lebih nikotin berbanding rokok biasa.


9. Mengikut undang-undang Jordan, merokok di tempat awam adalah dilarang sama sekali termasuklah di kawasan pusat kesihatan, hospital, sekolah dan sekitarnya, panggung wayang dan teater, pusat kebudayaan dan muzium, bangunan kerajaan dan bukan kerajaan, perpustakaan awam atau perpustakaan sekolah, sistem pengangkutan awam, tempat rekreasi tertutup, lapangan terbang, restoren dan kawasan lain yang ditentukan oleh Kementerian Kesihatan Jordan.


10. Mengikut undang-undang juga, sesiapa ditangkap merokok di tempat yang dilarang akan dikenakan hukuman penjera 1 minggu hingga maxima 1 bulan atau denda $20-$40 (JD14.20 - JD28.35).


Sumber:

Secondhand Smoking in Jordan: Clearing the Air for One of the Highest Tobacco Prevalence Countries in the Middle East
Linda G. Haddad1, Sukaina Al-Zyoud2, Nesrin Abu Baker3, Huda Gharaibeh3, Omar El Shahawy4,5
and Raed Alramadhani1
1Virginia Commonwealth University School of Nursing, VA, USA. 2Hashemite University, Zarqa, Jordan. 3Jordan University of Science and Technology, Irbid, Jordan. 4Institute for Drugs and Alcohol Studies, Virginia Commonwealth University, VA, USA. 5General Medical Management, Ain Shams University, Cairo, Egypt


++++++++++++++++++

Komen penulis:

1. Despite semua fakta ni, masalah rokok di Jordan memang sukar utk diselesaikan. Ini apa yg telah dibuat dalam kajian di atas. Pandangan saya, sikap! Sikap tak peduli, sikap nak merokok, sikap tak kisah

2. Di Jordan, anda akan mendapati sesiapa sahaja boleh merokok. Daripada pemandu bas, penumpang yg tak berhati perut, makcik tua (tak penah nmpk lg - tp kwn2 yg sebut), budak2 remaja, budak2 universiti (dalam Uni terang2 merokok takde hal lah sini), dalam taxi..dan..senang kata mana2 sahaja anda pergi..serabut betul dgn perokok2 ni..

3. Bila tegur pemandu taxi supaya tak merokok..jawapannya عادي (biasa la). Dia jawab biasa je kat Jordan ni..smua merokok..

4. Saya bertanya beberapa orang..dan sedang bertanya lagi kenapa orang arab suka merokok. Antara jawapan yg diperoleh:
  • Tekanan hidup makin tinggi sebab harga barang & kos hidup semakin tinggi
  • Entah
  • Orang arab suka..
Belum ckup memuaskan lagi sbnrnya jawapan2 ni. Maybe nk kne cari perokok juga utk bertanya.


5. Masih segar dalam ingatan sebuah peristiwa semasa saya kecil, ketika kami sekeluarga sedang menaiki teksi di Jordan. Dalam teksi tersebut terpampang tulisan ممنوع التدخين (dilarang merokok).







Tapi yg peliknya drivernya merokok. Kemudian saya bertanya pada ayah saya "Abati, kenapa dalam teksi ni ada tanda jangan merokok tapi pakcik ni merokok??". Kemudian Abati pun tanya la driver tu..anda tahu apa jawapannya??


"Larangan ni HANYA utk penumpang..."

6. Saya kasihan dengan ummat islam di negara ini sekiranya ramai mati akibat rokok. Nampaknya agenda musuh islam yg menghasilkan rokok utk membunuh umat islam melaluinya sedang menampakkan hasilnya. Ni belum cerita pasal Pepsi kat negara Arab plak.


p/s: Sekiranya anda yg membaca ini adalah perokok, dinasihatkan anda berhenti dengan usaha yg gigih melalui apa kaedah yg dibolehkan. Hendak 1000 daya, taknak memang akan bagi 1000 alasan dan dalih. Dalam fatwa Syeikh Yusuf Qardhawi, beliau mengatakan menghisap rokok adalah haram. Kat Malaysia, Majlis Fatwa Kebangsaan dah haramkan sejak 1995.

3 komentar:

oyenks 9:22 PG  

Paling geleng kepala sekali is point komentar penulis yang no 5

Rasa macam .. (speechless)

Humaira Xai 11:17 PTG  

Bismillahirahmanirahim...

Hari itu di bumi bangi, ana masa drive, terperasan 2 orang budak lelaki (umur lingkukngan UPSR-13), share rokok. When it accidentally jatuh, the other boy picked it up, tiup2 sikit and ambil giliran.. sigh..

macam di sebuah bas yg ana selalu naik, tulis 'no smoking' but the driver...

Allah Knows Best

Park 7:47 PTG  

Kompem serabut. huhu~
Mcm mana la negara Islam nak maju. Dekat Israel sama skali diorg x isap rokok. Kalau kita bawa keluar kotak rokok daripada poket semasa ziarah rumah mereka, dgn serta-merta akan dihalau. Wallahu a'lam...

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP