Sabtu, Februari 12, 2011

Bumi Urdun (3): صيني أو كوري أو ياباني


Bismillah,

Alhamdulillah. T.kasih kpd pengunjung2 yg setia membaca. Saya pun dah lama tak buat kerja2 blog-hopping sprt dahulu kala. Mungkin akan memulakannya satu masa nanti.

Kali ni nak kongsikan 1 fenomena yg pada kebiasannya orang Malaysia pasti temui di negara timur tengah terutama di Jordan. Tempat lain tak pasti. Mungkin ada yg boleh kongsikan.

Disebabkan Malaysia adalah antara sebuah negara kecil di benua Asia, maka orang2 arab ni disebabkan kelemahan ilmu geografi mereka dengan mudahnya akan memukul rata orang Malaysia sebagai صيني أو كوري أو ياباني . Dalam bhs ibunda kita, mereka akan kata kita, sama ada ORANG CINA, atau ORANG KOREA atau ORANG JEPUN.

Tak pasti mengapa. Tapi antara kebarangkalian yg boleh saya fikirkan:

1. Negara tersebut antara negara maju di Asia & besar pengaruhnya, jadi kalau nampak muka lebih kurang Asia (yg tak hitam), maka mudahnya kaitkan dengan cina, jepun atau korea jelah

2. Suka tengok bola. Jadi negara-negara Cina, Korea & Jepun antara yg terkehadapan dalam bola sepak kat asia ni. Tambah pulak Jordan pernah tewas dengan pasukan Korea rasanya dalam Asia Cup baru-baru ini.

3. Tak tahu negara Malaysia di mana & sesungguhnya Malaysia ada berbilang bangsa.

4. Main terjah je..pasal tak kisahlah korang bangsa apa..aku Arab~

INSIDEN 1:
Tersebutlah 1 kisah di sebuah mall di Amman yg bernama Mecca Mall. Jam di dinding waktu itu menghampiri jam 5ptg. Dalam 15-20 minit lagi akan masuk waktu maghrib.

Saya & beberapa rakan masuk ke tandas berhampiran dengan musolla di dalam mall tersebut. Baru sahaja masuk, tibalah dalam 4-5 orang pemuda arab masuk sekali di ruang basuh tangan tandas tersebut.

Kemudian salah sorang pemuda daripada berkata "haza kullu seeniy..kulluhum seeniy" (diaorg ni smua daripada cina..semuanya cina)

Lepastu saya memandang kembali si pemuda yg bercakap itu & membalas "la..nahnu musy min seeniy" (tak..kami bukan daripada cina).

Dah saya jawab camtu, mereka pun bising2..salah sorg mereka berkata "behkey arabiy" (diaorg bleh ckp arab)

Disebabkan si pemuda itu mungkin nak cover malu..maka dia dengan spontannya menyebut "good morning"~

Saya lantas membalas "eysh good morning? 'al 'aan musy sabaah" (ape bendenye good morning? sekarang bukan pagi) <--lagi 10 minit nak maghrib..ape pulak good morningnya..

Dah habis tu saya pun beredar lah utk ke musolla.

INSIDEN 2:
Ada 2 tempat saya pergi, mereka membuat gaya seperti karate atau kungfu. Mungkin cara mudah nak mengatakan mereka arif benar tentang cina atau jepun atau korea..atau apa sahaja yg berkaitan dengan karate & kungfu itu.

Tempat pertama: Balai polis. Salah seorang anggota polis tak habis2 buat gaya & bunyi sprt karate. Dan bertanya pada saya adakah saya pandai berkarate. Saya jawab saya tak reti kemudian saya bertanya "anta te'rif?" (awak tau ka?). Pastu dia jawab la dah ada Dan 3 la ape tah lagi..

Tempat ke-2: Kedai Buah. Semasa saya memasuki kedai buah, dengan tidak semena-menanya tuan kedai membuat gaya nak berkungfu dengan bunyinya sekali. Saya pun terus menjawab "la..ana musy min seen..ana min malizia" (tak...saya bukan daripada cina, saya daripada malaysia).

Takpelah. Cukupla cerita2 ni.

Mungkin mereka cenderung utk mengatakan saya orang cina..memang saya orang cina. Tambah pula rambut saya sprt org cina & tak sprt kawan2 Melayu kebanyakkan. Saya separuh cina separuh melayu. Tapi negara asal saya bukan daripada negara China. Saya hanya inginkan mereka tahu bahawa saya rakyat MALAYSIA. Itu sahaja. Mungkin saya akan ajar mereka subjek geografi bila saya berlatih mengingati kosa kata geografi dalam bhs arab.

Kadang2 bila kanak2, orang tua, orang muda atau sesiapa sahaja (kecuali wanita2) memandang saya melebihi kadar normal, saya akan memberi salam sahaja kepada mereka & bertanya "keif halak?" (ape kaba).

Saya rasa kalau orang arab nampak rakyat malaysia yg india, mereka mesti kata mereka daripada negara India..bukan dari Malaysia..

Sekian sahaja


Wassalam

5 komentar:

Tanpa Nama 10:40 PG  

waaaaaaaaaac..aaaaaaaaaaaaa!

wa pun terer kungfu..bkn org arab tu je..hahahaha!

Yantz 9:46 PTG  

klakar la org arab ni...waaaachaaaa...

Syuhada 7:20 PTG  

biasa la tu..
org asing datang tempat diaorg,
diaorg x biasa..
just try to get in to the community..

kita org kat germany ni lagi la,
setiap minggu, org2 tempatan teka kita org berasal dari mana..

sri lanka, china , indonesia..
teka malaysianya lambat sangat..haha

sabar je

HambaAllah Yang Memakmurkan 8:36 PTG  

Get in the community = done.

Get along & try to undestand them = in the process.

Kalau teka, okey lagi. Tapi kalau assume terus dan gaya mcm confident je diaorg teka betul, tu yg takleh terima tuh.

Iqbal Hakim 4:19 PTG  

AO!!!

Hehe.. macam sgt best je duk sana kan?

Semoga sihat sentiasa dan dapat adapt kehidupan di sana a.s.a.p.

Belajar rajin2 dan cepat2 balik Malaysia.. =)

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP