Isnin, Ogos 31, 2009

Ape yg keluar dari mulut mencerminkan akhlak kita =)

Salam,

Salam Ramadhan ke-11. Dah 10 hari Ramadhan berlalu. Masa utk muhasabah 10 hari yg lepas adakah sudah cukup utk kita melepasi Ramadhan dengan penuh makna? Jgnla asek nyanyi lagu Man Bai "Ku Mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna" semata-mata..

Haritu..ade solat tarawih kat 1 tempat nih *dirahsiakan lokasi..tapi kalo dpt teka tu, rezeki la tuh~*.

Seusai 4 rakaat tarawih, bermulalah sesi tazkirah. Maka pengerusi menjemput, "dipersilakan ustaz dot dot dot utk memberikan tazkirahnya". Ustaz ni mmg nampak muda la. Skali tengok, maybe 25-26 kot. Tataulah kalau dah mencecah 30an. Tapi pendek kata, muda la. Muqaddimah tazkirah memang mantop...dengan ayat Quraannye. Subhanallah.

Tapi setelah tazkirahnya masuk minit ke-5, minit ke-10, minit ke-20, macam2 perkataan yg pada saya pelik sebagai seorang ustaz utk mengeluarkannya. Saya pun tak mahu nak aibkan tapi terpaksa beri contoh juga. HArap ini bukan proses mengaibkan sesapa, tetapi pengajaran utk kita semua.

Bila ustaz ni memberi contoh, to the extreme dia akan sebut "kepala hotak berjambul". I think 1-2 kali jugakla keluar "kepala otak" nih. Then nak express about kezaliman, (sorry to say - since ustaz ini mungkin ada jawatan dalam sebuah parti pembangkang - ini yg saya berat nk ckp nih - jadi kezaliman itu adalah berkait dgn kezaliman kerajaan), maka dia akan menyebut "zalim nak mampos".

Then came another example about husband and wife. Ade part yg ceritanya wife ni tak puas hati dengan si suami, maka keluarlah "sial punya suami".

I was like..HUH?!! Apekah tazkirah sprt ini???

Ni bukan berniat nak jatuhkan mane2 pihak atau menimbulkan kontroversi ke ape. Okela maybe ustaz ni silap ke ape..atau cara dia ni boleh diterima oleh sesetengah negeri/kawasan/pendengar..wallahu'alam. Tapi bile dah beri tazkirah utk umum ni, kena la take extra care and precaution tentang insurans mulut ini.

Saya jadi kesian ngan ustaz ini. Rupanya bukan saya sornag. Ramai lagi yg risau dan kesian dengan ustaz ini. Ape tidaknye, dahla muda lagi, lepastu dah keluar kata-kata camtu. Saya memang kena iktiraf ilmu ustaz ini memang banyak sbb belajar di pondok dan di timur tengah. Memang gaya macam banyak ilmu, tetapi bila keluar perkataan2 pelik dari mulut..wah...terus runtuh segala binaan HORMAT pada ustaz ini..Pulak tu nanti masa akan datang beliau ini akan jadi pemimpin, rujukan masyarakat, ustaz yang dijemput memberikan ceramah merata2.

Okelah. Abaikan pasal ustaz ini. Semoga Allah ampunkan beliau..dan ampunkan kita semua.

Pengajaran 1: Marilah sama2 kita menjaga mulut kita. Ye memang kadang2 boleh terlanjur kata, tetapi from time to time kena la muhasabah kan..sejauh mana perkataan yg keluar dari mulut kita itu menggambarkan kita sebagai seorang Muslim yg dihormati orang, Muslim yg diredhai Allah segala amalan kita..

Pengajaran 2: Know your audience before giving any lecture/presentation/tazkirah. Jangan la anggap semua audience akan terima sekiranya memberi tazkirah kepada khalayak ramai yg terdiri daripada pelbagai latar belakang

Pengajara 3: Mintak Allah guide segala tutur kata kita..

Khamis, Ogos 20, 2009

Let's all WEAR BLACK tomorrow!!

Assalamualaikum,

Tomorrow is 21st August, Remembrance of Al-Quds (ROQ) day. In 21st August 1969, Masjidil Aqsa was burned by Australian zionist, Dennis Michael Rohan. He was later being caught but released by the zionist by saying that he was insane.

The rest of the fact u guys can go to: http://www.palestinefacts.org/pf_1967to1991_alaqsa_fire_1969.php

On behalf of this day, i would like everyone reading this blog to give support and show our concern once a year to the palestine issue by

WEARING BLACK ATTIRE (or any Palestine related clothes)
WEAR PALESTINE BUTTON BADGES & ANY OTHER PALESTINE ACCESORIES


(21st August last year..during office hour)

We don't have to go down to demonstrate, we don't have to shout to anyone, we don't have to burn any flags, just wear black in mass and explain to others about 21st August.

Below is an article in B.Melayu taken from the Director of PACE (Palestine Center of Excellence)
______________________________________________________________

Hari al Aqsa 21 Ogos 1969 (Remembrance of al Quds)



Hari al-Aqsa disambut secara rasmi oleh kerajaan Malaysia pada 21 Ogos setiap tahun. Apakah latarbelakang atau peristiwa yang melatari 21 Ogos sehingga tarikh itu dipilih sebagai hari al-Aqsa? Rencana ini akan melihat secara retrospek apakah signifikannya 21 Ogos yang pernah diraikan secara rasmi oleh kerajaan dan rakyat Malaysia terutama pada tahun-tahun 70’an dan awal 80’an.



Sebagaimana yang kita sedia maklum Malaysia adalah antara negara yang sangat vokal di dalam menyatakan solidariti bersama rakyat Palestin semenjak berlakunya pengusiran penduduk Palestin dari tanah air mereka pada tahun 1948 dengan berdirinya negara haram Israel dan pencerobohan ke atas Masjid al- Aqsa serta penaklukan Baitul Maqdis dan Tebing Barat pada tahun 1967 oleh regim Zionis Israel. Malah sebelum dan sejurus mencapai kemerdekaan lagi negara Malaysia telah mempamirkan rekod keprihatinan yang amat membanggakan di dalam perjuangan membela rakyat Palestin meski tanah air sendiri masih lagi bergelut dengan pelbagai masalah dalaman dan luaran, termasuklah gugatan Malayan Union, ancaman Komunis, dan kebangkitan untuk mencapai kemerdekaan dari penjajahan British. Sejarah telah membuktikan bahawa seorang tokoh pejuang kemerdekaan yang tersohor iaitu Ustaz Abu Bakar al Baqir telah menggerakkan satu inisiatif yang diberi nama MATA (Majlis Agama Tinggi) pada tahun 1947 yang antara lain turut memberi tumpuan kepada isu-isu antarabangsa umat Islam khususnya pejuangan rakyat Palestin dan Pattani yang tertindas. Di samping itu perbahasan dalam Dewan Rakyat juga telah merakamkan penegasan prinsip yang digariskan oleh Professor Zulkifli Muhammad di dalam menentukan sikap terhadap pengiktiran entiti zionis Israel. Prof Zulkifli Mohamed mempersoal asas Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu ketika itu yang mengiktiraf negara Israel atas alasan ianya lahir dari ketetapan PBB 181 yang diterima pada tahun 1947 dengan sempadan yang terbentuk oleh The Rhodes armistice pada tahun 1949. Walaupun kerajaan Perikatan memberi justifikasi pengiktirafan itu tidak bermakna Persekutuan Tanah Melayu akan menjalin hubungan diplomatik dengan Israel, pengiktirafan itu sendiri sudah cukup untuk memberi dokongan moral kepada entiti haram Israel. Tidak bermakna PBB mengakui negara Israel maka kita tidak punya pilihan dan terpaksa turut mengiktiraf sebuah negara yang didirikan dengan menafikan hak rakyat asal Palestin, meskipun proses pengiktirafan itu dibuat melalui badan dunia tersebut.



Untuk mengukuhkan hujah-hujahnya, Profesor Zulkifli Muhammad meletakkan persoalan asas berdirinya negara Israel itu. Apakah ia mempunyai hak untuk menubuhkan negara ‘Zionis’ di atas wilayah Palestin. Meskipun ia sudah tertubuh dan diakui oleh PBB, itu tidak menjawab soalan samada ia mempunyai hak atau sebaliknya. Bagaimana mungkin satu bangsa mengambil alih sebuah negara dari penduduk asalnya dan mendakwa ia berhak untuk mendirikan negara Israel di sana. Oleh itu, hujah beliau “…dengan tidak adanya hak asasi yang kuat (untuk penubuhan negara Israel), maka tidaklah adanya keadaan (de facto) itu membolehkan kita dengan sendirnya menganggap negara itu sah.”



Pada persidangan PBB pada tahun 1964, Malaysia melalui inisiatif sendiri telah mengemukakan deraf resolusi (A SPC/L. 116) yang menggesa supaya suatu wakil rasmi (custodian) dilantik bagi pengurus hartanah pelarian di bumi Palestin yang terjajah. Wakil Malaysia berhujah bahawa tuntutan ini adalah selari dengan hak asasi di mana tidak ada sebab kenapa rakyat Palestin yang terusir tidak punya hak untuk menguruskan hartanah (samada rumah dan tanah) yang mana mereka dipaksa keluar oleh penjajah Israel. Menafikan hak rakyat Palestin dalam hal ini adalah merupakan satu diskrimasi agama dan kaum yang bertentangan dengan Piagam PBB dan prinsip-prinsip undang-undang antarabangsa. Sebagaimana yang diduga deraf ini ditentang oleh Israel. Dalam mempertahankan tuntutan tersebut, wakil Malaysia menegaskan bahawa ’persoalan kedaulatan Israel wajib dilihat dalam konteks prinsip-prinsip antarabangsa dan tanggungjawab yang diletakkan di atas entiti tersebut ketika ianya dilahirkan oleh resolusi PBB. Jika Israel enggan untuk melaksanakan tuntutan ini maka adalah menjadi tanggungjawab Persidangan Agung PBB memaksa Israel melakukannya.’



Pada bulan April 1969, atas inisiatif Kuala Lumpur, 23 buah negara Islam bertemu di ibu negara di dalam Konferens Islam Antarabangsa. Konferens ini meluluskan beberapa resolusi iaitu (1) mengutuk Israel kerana merampas wilayah Arab dan Palestin termasuk Baitul Maqdis Timur dalam pencerobohan pada tahun 1967, dan (2) menggesa negara-negara Islam mengadakan sidang kemuncak bagi menangangi keadaan yang amat genting natijah dari pencerobohan Israel dan kesannya ke atas Baitul Maqdis dari pelbagai aspek. Inisiatif yang dimulakan oleh Kuala Lumpur ini boleh dianggap sebagai langkah awal ke arah penubuhan OIC (Organization of Islamic Conference).



Kemudian satu peristiwa yang amat mengguris hati umat Islam di seluruh dunia berlaku pada 21 Ogos 1969 apabila seorang pelampau Yahudi telah membakar Masjid al Aqsa. Kesan dari pembakaran ini menyebabkan kemusnahan yang besar dan kerugian yang tidak dapat ditaksir dengan wang ringgit. Selain dari beberapa peninggalan sejarah yang tidak ternilai musnah dijilat api seperti mimbar yang telah digunakan oleh Salahuddin al-Ayyubi sejak 700 tahun yang lalu, lebih penting lagi umat Islam merasa tercabar kerana Masjid ketiga paling suci dalam akidah umat Islam cuba dimusnahkan oleh tangan-tangan jahat zionis yang telah lama menyusun strategi untuk merobohkan Masjid al-Aqsa dan merampas tapak masjid untuk mendirikan rumah ibadat mereka (Haikal Sulaiman). Perbuatan pelampau Yahudi yang bernama Michael Dennis Rohan berbangsa Australia ini bukanlah satu perbuatan persendirian yang terpencil. Malah ia merupakan satu konspirasi yang dirancang sebegitu rapi oleh ketua-ketua agama Yahudi yang fanatik dan pendatang Yahudi yang bersekongkol dengan regim zionis untuk mengancam dan memusnahkan Masjid al Aqsa. Konspirasi ini amat jelas apabila penduduk Arab yang berada berhampiran masjid dibiarkan untuk memadamkan api yang sedang marak dengan menimba air dan memadamkan sendiri kebakaran dengan bantuan dari perkhidmatan bomba Jordan dari Ramallah, al-Khalil dan Nablus tanpa sebarang bantuan dari pehak berkuasa Israel. Michael Dennis dibicarakan atas percubaan membakar al Aqsa, tetapi diputuskan oleh mahkamah sebagai tidak siuman. Kejadian ini mengingatkan kita kepada pembunuhan yang berlaku di masjid Ibrahimi (Hebron) beberapa tahun lalu. Pelampau zionis ini juga dibicarakan dan mahkamah Israel memutuskan beliau juga tidak siuman. Samada Michael Dennis siuman atau tidak yang pasti satu laporan rasmi yang diterbitkan dalam akhbar Yediot Aharanot bahawa kuil Yahudi akan didirikan di tapak Masjid al-Aqsa pada 21 Ogos 1969 dan laporan itu terbit pada 18 Ogos, tiga hari sebelum berlakunya kejadian pembakaran ke atas Masjid al Aqsa.



Tindakan jahat ini telah mencetuskan satu inisiatif yang digerakkan oleh YTM Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj (mantan Perdana Menteri Malaysia), Raja Faisal Arab Saudi dan Raja Hassan II, Maghribi untuk mengadakan sidang kemuncak negara Islam di Rabat dari 22 hingga 25 September 1969. Sidang kemuncak ini memutuskan resolusi untuk menyatukan seluruh negara-negara Islam ke arah memastikan pengunduran Israel dari wilayah Palestin yang diduduki natijah dari perang 1967. Satu resolusi juga menegaskan bahawa sebarang penyelesaian Palestin yang tidak menjamin kedudukan Baitul Maqdis sebagai ibu negara Palestin sebagaimana statusnya sebelum tahun 1967 akan ditolak oleh negara-negara Islam. Sehubungan dengan itu sebuah sekretariat ditubuhkan di Jeddah dan Setiausaha Agung (Sekretary General) yang pertama diberi kepercayaan dan penghormatan ialah YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj. Dengan ini rasmilah penubuhan OIC seperti yang diketahui pada hari ini.



Sebaik selesai sahaja sidang kemuncak di Rabat, YTM Tunku Abdul Rahman bergegas ke Persidangan Agung PBB pada 7 Oktober 1969 sebagai mewakili ketua-ketua negara Islam bagi menegaskan semula kedudukan isu Palestin. Persoalan Palestin yang telah dikeluarkan dari agenda Persidangan PBB sejak tahun 1952 telah kembali diiktiraf oleh PBB hasil dari desakan dan aspirasi ketua-ketua negara Islam yang diungkapkan dengan penuh meyakinkan oleh YTM Tunku Abdul Rahman di dalam persidangan PBB sesi yang ke 23 tersebut Persidangan Agung PBB kemudiannya merubah perspektif mereka terhadap isu Palestin dengan mengiktiraf rakyat Palestin sebagai penduduk yang mempunyai hak di bawah Piagam PBB. Kedudukan rakyat Palestin yang terusir dari tanah air mereka dan hak mereka yang tidak boleh diganggu gugat ini terjamin di bawah Resolusi PBB 2535B (XXIV) yang diterima oleh Persidangan Agung PBB pada 10 Disember 1969. Sumbangan dari YTM Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj wajar dirakamkan sebagai batu tanda yang penting dalam perjuangan umat Islam di persada antarabangsa dalam isu pembelaan ke atas rakyat Palestin.



Ikrar dan tekad yang disuarakan sejak sidang kemuncak Rabat pada tahun 1969 terus dihayati oleh kerajaan Malaysia dan rakyatnya sejak 21 Ogos 1969 sebagai Hari al-Aqsa ataupun kini dikenali dengan lebih populor sebagai ROQ (Remembrance of al Quds). Demi memperbaharui komitmen Malaysia terhadap hari al-Aqsa maka setem-setem memperingati tarikh penting ini telah dikeluarkan pada tahun 21 Ogos 1978 dan sekali lagi pada tarikh yang sama pada tahun 1982. Berdasarkan kepada rekod sokongan dan solidariti rakyat Malaysia yang amat membanggakan ini maka adalah wajar bagi kerajaan Malaysia menghidupkan kembali hari al-Aqsa pada hari ini. Pengistiharan melalui pengumuman di dalam media massa cetak dan elektronik adalah suatu yang boleh menyemarakkan semula hari al-Quds. Dengan cara ini maka kesedaran rakyat Malaysia untuk membantu rakyat Palestin yang terus terjajah dan tertindas terutama dengan kepungan dan serangan biadap yang berlaku ke atas Gaza awal tahun ini akan terus bersemarak. Ia juga akan membangkitkan kesedaran dan dhamir umat Islam untuk membantu saudara-saudaranya di Palestin terutama dengan kehadiran bulan Ramadhan al-Mubarak yang penuh keberkatan yang kebetulan jatuhnya pada tarikh yang sama pada tahun ini.



Prof Madya Dr Hafidzi Mohd Noor


Pengarah


PACE


(Pusat Kecemerlangan Palestin)


Menjelang 21 Ogos 2009



Selasa, Ogos 04, 2009

Doakan Tokoh Palestin & Sejarah Nusantara kita

Bismillah.

Just read my dear friend's blog, Qayyim. Korang bleh klik di sini: http://qayyimhafidzi.blogspot.com/2009/08/230am-pulang-mendengar-wasiat.html

Let's pray the best for Dr Hafidzi's health.

Dr Hafidzi telah banyak menyumbang dalam isu2 Palestin & Nusantara. Termasuklah salah 1 penulisan yg ditulis dalam blog ini berkaitan dengan Sejarah Nusantara.

Semoga Dr Hafidzi diberi kekuatan oleh Allah dan segera sembuh dari ketidak-sihatnya. Supaya beliau boleh kembali berdiri dan bersemangat menyampaikan mesej2 dakwah & melatih pelapis2 utk masa depan!

Dr Hafidzi

Making doa won't harm anyone.

FAQ Demo anti ISA

Bismillah.

Penulisan kali ni mungkin tak berapa comprehensive dan menyeluruh. Tapi cuba gakla nak menjawab beberapa persoalan yg sering ditimbulkan oleh manusia-manusia yg mungkin tidak faham dasar dan kefahaman yg dibawa oleh penganjur yang menganjurkan demo ini.

1. Tujuan Demo?
Membantah kezaliman sebuah akta kuno yang diambil daripada zaman komunis di T.Melayu. Akta ini telah memenjarakan ramai pihak sewenang2nya dan menafikan hak seorang individu untuk dibicarakan dengan adil hatta dah masuk 8 tahun pun masih tidak dapat dibicarakan dengan adil. Ape maknanya tuh? Zalim la. Kalau tahan 60 hari tak dibicarakan, ikut logik manusia yg suka sangat mintak bersabar (nanti akan dijelaskan siapa yg suka sangat utk mintak bersabar ni) boleh diterima lagila..kot2 dia ni teroris betul ke kan..tahanla dulu. Tapi kalau dah 8 tahun tanpa bukti dan hujah yg jelas, keputusan mahkamah yg adil, kenapa perlu ditahan pula?



Ini jugak adalah siri yg dilancarkan oleh GMI sudah sekian lama mereka ditubuhkan, hampir 8 tahun untuk menegakkan kebenaran, memberitahu kepada rakyat betapa tidak adilnya akta ini dan seeloknya ia dimansuhkan.

Dalam syara', kita dituntut utk menegakkan keadilan, berhukum dengan adil. Boleh refer Surah Ma'idah ayat 8. Ayat fevret ana utk isu ini. Banyak lagi ayat2. Bleh baca majalah i bulan Julai kalau nak lagi jawapan panjang2.

2. Kenapa mansuh? Pinda je cukup la. Akta ni penting nak sekat terorris dan pengganas.
Mansuh. Sebab insyaAllah ada byk lagi Akta2 yang boleh digunakan utk menahan suspected terrorist atau penjenayah. Kalau dah siasat baik2, guna jela akta sedia ada untuk buat penahanan. Kenapa mesti guna ISA juga? MEmang negara lain ade akta macam ISA utk menahan seseorang tanpa bukti dan pembelaan, tapi mahkamah masih boleh interfere dan siasat sama ada betul atau tidak penahanan orang2 ini ada sebabnya. Berbeza dengan ISA di Malaysia ni yg tidak membenarkan mahkamah utk siasat langsung tentang penahanan seseorang dibawah ISA. Lagipun, ingat orang2 yg bergerak dalam GMI tu tak pentingkan keamanan dan kesejahteraan ke?? Nak capai keamanan dan kesejahteraan, buang dulu kezaliman yg wujud pada hari ini. Ni terus kata tak boleh mansuh, nnt negara akan huru hara dan tak aman. Habis tu kezaliman yg tidak dibongkar dalam media arus perdana tu sape nak amik tahu kalau aktivis2 GMI ni tak bersuara???

Cuba kita buka pula survey yg dibuat oleh Kementerian Dalam Negeri di website mereka. Klik SINI. 92% ingin dihapuskan. Kita ni agaknya dapat info dari mana yg dok kata "pinda je takpela". Orang kata kalau kita pinda sekarang, sesiapa yg memerintah akan datang boleh pinda balik dan menjadikannya lebih kejam. Oleh itu jalan menghapuskan lebih baik. Dan diganti dengan akta2 lain yg lebih baik dan adil.

3. Kenapa tak tunggu je Najib kan kata nak pinda? Tak boleh besabar ke? Yela najib tak buat ape2 dalam 3 bulan ni..tapi sabar la sikit..
Ni yang saya maksudkan dengan golongan yg suka sangat mintak bersabar. Orang2 dalam GMI (antaranya Cikgu Laila yg suaminya ditahan 8 tahun dalam ISA, dituduh anggota JI tapi takde bukti sampai ke hari ini dan tidak dibicarakan dengan adil sehingga ke hari ini) yg dah berjuang 7-8 tahun untuk mansuhkan ISA tu nak bersabar macam mana? Bayangkan kalau anda bersabar selama 7 tahun..ape maknanya sabar tuh? Saya rasa sabar ni ade limit jugak kot. Yela Najib memang baru, tapi kalau betul concern tentang keluarga tahanan yg tidak terbela, buatla something..haih. Bile orang nak turun berhimpun secara AMAN barulah nak sibuk2 kata "kami akan pinda la..tunggu la kejap..". Walhal dulu kata nak kaji, nak pinda, nak tengok, tapi..hasilnya tiada beza. 1 Ogos yg lepas adalah antara kemuncaknya. Bukan baru nak mula.

Pak Lah dulu bile didesak utk semak, dia kata "kita tak perlu nak semak dah". Lepastu bila dah tak jadi PM, keluar kenyataan "kerajaan sepatutnya menyemak secara menyeluruh berkenaan ISA". Kena faham, inilah tarbiah B*N. Trend PM2 yg membebaskan tahanan bila naik pemerintahan tetapi bakal menahan lebih ramai lagi menggunakan akta ini sekiranya berlawan dengan kepentingan dan kedudukan diri.

4. Demo kan tak dapat permit? Kire haram la.
Oke..ni satu hal. Penganjur dah masak dah dengan permit2 ni. Sebarang perhimpunan AMAN yg sebenarnya dilihat tidak sebulu dengan apa yg diinginkan oleh pihak tertentu, mestilah permit itu akan disusah2kan. Kalau perhimpunan Palestin yg tiada kene mengena dengan sistem yg ingin ditentang, tiada kena mengena dengan kepentingan peribadi pihak berauthority, maka permit akan diluluskan dengan tiada masalah, malah pihak Baju Biru Berlencana akan kata "ok..boleh berhimpun..tapi jangan itu ini..harap dapat jaga tingkah laku". Haih. Ok pulak. So utk perhimpunan mansuh ISA ni, mesitlah awal2 lagi akan ditolak dengan mentah2 dan memberi alasan akan menyebabkan kesesakan lalu lintas, menimbulkan huru hara dan menjejaskan perniagaan orang.


Kebebasan utk berhimpun ade dalam perlembagaan Malaysia. Sila search berkenaan hak berhimpun tersebut.

5. Kan dah menjejaskan perniagaan orang kat jalan2 utama tuh? Dahla tutup jalan, menyusahkan orang lain
Em. Masa kementerian2, karnival2, merdeka, etc2 events semua tutup jalan takde masalah pulak. Time tu kata "ini perkara yg tidak membawa kepada ancaman, takpela tutup jalan utk karnival yg boleh sumbang lagi banyak kepada pekedai2 dan peniaga2". Kalau Polis nak bantu penganjur menggunakan hak mereka yg termaktub dalam perlembagaan, mestila polis pun akan announce "ok..hari ini ada sekelompok manusia nak membuat perhimpunan yg AMAN disekitar KL, jalan berikut akan ditutup untuk sementara waktu dan akan dibuka kembali pada jam sekian2". Tapi realitinya tak macam tu kot



Ye betul, sebenarnya perhimpunan AMAN bantah ISA ni pun boleh membantu peniaga2 sekiranya tidak diganggu oleh polis2 dan fru. Diaorg ni hanya nak berarak je. Orang lain boleh tengok. Peniaga pun tak akan diganggu. Panduan pun dah dikeluarkan kepada orang ramai supaya berhimpun dengan AMAN. Jangan buat kerosakkan. Jangan bawa senjata atau benda tajam. Hatta Kanak2 pun dilarang membawa MAINAN yang menunjukkan seperti senjata. Ini semua arahan pihak penganjur dalam usaha mengAMANkan perhimpunan. Siapa yg sebenarnya membuat kekacauan dan mengakibatkan kerugian? Haih. Pelik betul.

Petikan harakahdaily bertarikh 5 ogos:

Sementera, itu Dr Hatta menjelaskan bahawa terdapat maklumat yang diterima mana-mana para peniaga yang 'berani' membuka kedai, mereka mendapat keuntungan lumayan, kerana jumlah peserta yang berhimpun amat ramai sekaligus menjadi pengguna dan pembeli pada hari tersebut.

Perkara ini turut diakui oleh Pensyarah Media Universiti Malaya,Dr Abu Hasan Hasbullah dalam sebuah laporan yang menyatakan bahawa para peniaga mendapat keuntungan berlipat ganda hasil himpunan aman besar-besaran Sabtu lalu.

Dan seperti biasa, perkara ini pastilah tidak dilaporkan oleh akhbar arus perdana. Kalau laporkan jugak, jelas nak merugikan pihak kerajaan yg tak suka demo nih. Yelah, untung ke rugi ke, rasanya mula 2 ptg sampai 4 ptg je pun. Kerugian sampai 10 juta ke..20 juta ke..yg selama ni mangsa tahanan ISA diseksa hingga kejam, keluarga mangsa tahanan ISA yg tak dapat nak sara diri disebabkan suami ditahan tanpa bicara/tak tahu kesalahannya, keluarga yg dijanjikan elaun tetapi tidak diberi..ini semua peniaga tak tengok pulak? Penting keuntungan diri sendiri je ke?

6. Betul ke ni perhimpunan AMAN? Macam mana kalau tiba2 ada yg membuat rusuhan?


Itulah gunanya polis untuk berada di kawasan itu/fru sekalipun berada di kawasan itu untuk mengawal keselamatan sekiranya berlaku rusuhan/pemukulan/pemecahan/rompakan/provokasi. Ini tidak, mula2 bagi rakyat berjalan, kemudian kepung, belum ada lagi apa2 terjadi, dah sembur air, asid dan segalanya senjata apa yang ada. Nasib baik polis ni tak tembak mati je rakyat Malaysia ni. Dah tu pulak suruh bersurai, tapi block semua jalan dan kalau boleh nak tahan semua orang tanpa semena-mena. Orang nak niat memang nak bersurai pun ditembak lagi dengan gas pemedih mata.

Baca jela sendiri pengalaman Datuk Zaid Ibrahim ni: http://myzaidibrahim.wordpress.com/2009/08/01/sayang-malaysia-negara-polis/

Sepatutnya anggota keselamatan ni menjaga keselamatan manusia. Bukan dengan menyembur air dan asid lepastu kata "kami tengah jaga keselamatan la nih". Jaga keamanan tu bermakna kalau ada kelakuan yg tidak aman, barulah ambil tindakan. Dok promot sangat "kena bersedia sebelum jadi ape2..bantai dulu..belasah dulu..diaorg tak bersalah tu lain cerita".

7. Ni semua bende2 politik je, buat ape kita nak campur?
Ni pemikiran yg sangat sempit. Untuk pengetahuan, Pengerusi GMI bukan seorang ahli politik. Tetapi seorang aktivis NGO Islam yg menggunakan nama Islah = Pembaikan. Dan saya percaya dia memimpin GMI itu berdasarkan prinsip-prinsip Islam, bukan atas dasar politik dan nak menjatuhkan sesiapa. Prinsip Islam itu jelas, menegakkan yg haq dan menentang kezaliman. Gunakan cara yg baik (yg dah digunakan dah pun sebelum ni..jumpa menteri di parlimen, hantar memorandum, turun naik kementerian), kemudian sekiranya tidak didengar/diendahkan, gunakan cara yg last resort, berisiko tetapi masih di dalam ruang lingkup yg dibenarkan syara'. Iaitu berhimpun dengan AMAN. Sekali lagi diulangi, AMAN.


Lagipun mungkin nampak pembangkang je kot yg banyak dalam perhimpunan2 camni sebab tu la kata perhimpunan ni berkait dengan politik. Bagi saya, ye memang ia berkait dengan politik, iaitu kedudukan politik sesetengah pihak yg merasakan dirinya tergugat, sebab tu demo ini tidak dibenarkan.

Satu lagi jawapan ialah, mmg ramai dipihak pembangkang yg berada dalam demo ini disebabkan mereka sudah serik dengan kezaliman yg dilakukan oleh pihak yg bukan membangkang. Haritu sebelum polis memberi amaran utk jgn turun, satu pihak daripada kerajaan iaitu Pemuda Gerakan dah pun bersetuju utk bersama..atas apa? politik atau prinsip? Kalau atas dasar politik, baik ikut cakap parti politik yg mereka join tuh. Ramai je lagi orang2 yg bukan politik turun padang. Tak perlu terlalu sempit pemikirannya kalau tak tahu siapa yg ada semasa demo tersebut.

8. Demo2 ni tak jaga iktilat laki pompuan la..tu dah salah 1 yg menyebabkannya haram
Hem. Pegi shopping complex, naik KTM, masuk dewan orang ramai utk program, naik lif dengan berlainan jantina..boleh pula ye? Takpela kalau mmg nak jaga ikhtilat, ia boleh diusahakan. Tapi tak perlu jadikan ini sebagai alasan utk mempropagandakan perhimpunan AMAN ini haram.

9. Nanti Najib sediakan tempat berdemo, bolehla turun demo situ. Kenapa la nak buat sangat kat jalan raya?? Stadium smua tu ada.
Tempat? Hem. Memang ade stadium smua tu. Tapi tak significant. Orang tak nampak sebab duduk dalam tempat tertutup. Penting untuk menunjukkan pada orang ramai bahawa rakyat bersatu. Sebab tu buat di tengah bandaraya.

Ni petikan Malaysiakini bertarikh 5 Ogos jugak, kata2 Pengerusi GMI:

"Pertama, beliau (Najib) patut lihat pada mesej yang dibawa (penunjuk perasaan), bukan tempat berhimpun. Kita berhak berhimpun di mana-mana pun.

"Kedua, bukan tidak pernah ada perhimpunan di stadium, tetapi tidak ada tindak balas kerajaan.

"Jadi, tidak timbul isu di mana (demonstrasi), tetapi apakah tindak balasnya (berhubung demonstrasi rakyat)," kata Pengerusi GMI Syed Ibrahim Syed Noh.

Kata-kata makcik Nashita pula, salah sorang aktivis GMI yg menjadi rakan kepada Cikgu Laila:

Kita memilih jalanraya kerana sejak bertahun kita sudah menggunakan banyak cara yang lembut dan diplomasi untuk kerajaan mendengar dan bertindak terhadap permohonan dan desakan rakyat.

Membuat acara desakan dan protes ini di suatu tempat yang tertutup tidak membawa makna kepada sebuah perjuangan yang inginkan kerajaan yang zalim mendengar, ianya hanya akan bertukar menjadi seperti sebuah acara santai dan hanya mendengar ucapan hingga tamat masa yang ditetapkan. Ramai yang sanggup datang dari jauh dari ceruk kampun seperti dari Baling dan banyak tempat lagi, sudah tentu mereka tidak hanya mahu mendengar ucapan2, tetapi mereka ingin menunjuk rasa marah dan tidak setuju mereka.

Kita dah banyak sangat dah ucapan selama 7-8 GMI ditubuhkan ini. Perlukan tindakan yg lantang pulak.

Saya suka ambil kata2 dari Bro Qayyim:

demo aman palestin di stadium melawati hari tuh memang berjaya. sebab berjaya kumpulkan jumlah peserta demo yang ramai sekali gus memberikan imej bahawa ramai yang menyokong perjuangan rakyat palestin. dalam isu ini, kita nak bagi tahu dunia luar sana..tekanannya berbeza dengan demo mansuh tempoh hari. sebab yang kita nak tekan ialah kerajaan kita sendiri.

pernah tengok rakyat palestin demo dalam tempat tertutup nak bagi tekanan pada israel? hari hari mereka demo di jalanan.

Lagipun, bile dah jadi camni baru nak kata "kami sediakan la nanti tempat". Sebelum demo tu takde plak sebut kami sediakan tempat. Tengok esok lusa kang lupa pula. Takpela..kita tengok mcm mana.

Oklah. Ade sesiapa nak bagi soalan2 lagi utk dijawab?? Kita boleh usahakan cari maklumat sekiranya anda ada enquiries ingin ditanya.

Nak bagi analogi yg dibuat oleh Akh Qayyim gak:

Kita tak suka dengan projek dangdut yang diusahakan ketua kampung.
1. tahun pertama kita jumpa direct dengan ketua kampung, cakap tak setuju..dia pedulikan

2. tahun kedua kita edar risalah pada orang ramai ajak boikot projek dangdut tu..ramai setuju projek tu tak bagus, tapi tak ramai pun yang personally jumpa dengan ketua kampung menyatakan pendapat

3. tahun ketiga kita ajak ketua kampung debat depan orang kampung tentang isu projek dangdut..ramai turun menyaksikan, tapi habis debat..ketua kampung sambung projek

4. tahun keempat, kita panggil jabatan agama islam bagi pendapat tentang isu projek dangdut ketua kampung..jabatan agama islam keluar statement dalam surat khabar, tapi segmennya terlalu kecik sampai ketua kampung pun terlepas pandang

5. tahun kelima, kita bantah ketua kampung time dia minum petang kat kedai kopi..dia buat bodo aje

6. tahun keenam, dah tak makan saman ketua kampung nih! kita ajak orang ramai yang setuju untuk batalkan projek dangdut demo depan rumah ketua kampung..ramai pula yang turun. yang sebelum nih setuju aje dengan pendapat kita pun turun sama sebab ada kekuatan.

YANG PALING PENTING: Selami perasaan, keadaan, kesengsaraan, keseksaan, kekejaman, pengorbanan dan tekanan hidup yang dialami oleh mangsa ISA/isteri tahanan ISA/anak2 tahanan ISA/keluarga tahanan ISA yang sampai ke hari ini tidak tahu bila tarikh yg akan dibebaskan dari tahanan. Fahami tekanan mental yg dihadapi oleh anak2 yg tidak berayah yg sehingga tahap boleh melakukan sesuatu perbuatan di luar logik akal dan akhirnya doktor menyimpulkan anak ini tidak mendapat belaian kasih sayang dari seorang bapa.

Sekian.

Saya harap penulisan ini tidak dijadikan motif untuk mengapa-apakan saya (maklumla..jadi blogger pun boleh kena dakwa dan ditahan ^__^) kerana saya menulis atas dasar ingin menjelaskan perkara yg benar. Sekiranya ada yg lebih benar dari ini, saya bersedia untuk menerimanya.

SAya juga hairan kenapa modus operandi untuk menyuraikan himpunan2 yg kerajaan tidak setuju ini tidak digunakan utk menyuraikan perhimpunan2 mat rempit dan lain2 yg jelas melakukan jenayah??


Haritu saya ke Penang, tengok pasukan mat rempit beratus yang tak dikawal oleh polis. Mana semua trak2 FRU dan senjata2 polis utk mereka ini??

Saya boleh bahagikan rakyat Malaysia ni kepada 4 kelompok mungkin

1. Tak setuju ISA, setuju demo dan turun berdemo
2. Tak setuju ISA, tak setuju demo..ade la sebab2. TAk berani atau tak nak ambil risiko atau tak berapa selesa dengan demo2 ni
3. Setuju ISA. Ni ada 2 kelompok la..1 yg suke nak turun demo gak sbb konon2 boleh tnjuk diaorg pn ade supporter. Ade yg setuju tapi mengatakan takyah turun jela
4. Kelompok tak peduli ape berlaku..buat ape nak serabutkan otak.

Anda mana 1?

Wassalam

Credits gambar dari: Malaysiakini & Blog Bebaskan Tahanan ISA

Bacaan tambahan:
Why Malaysian march? (antara sebab mengapa turun berdemo)
Blog Cikgu Laila (memaparkan perjuangan isteri seorang tahanan ISA)
Catatan Seorang Anak Tahanan ISA (luahan hati seorang anak tahanan ISA)
Laporan Merdekareview (rentetan peristiwa semasa demo)
Salahkah Berhimpun? (Rencana dalam mStar Online)
Soalan-Soalan Lazim berkenaan ISA (nak tahu tentang ISA..klik sini)

Sabtu, Ogos 01, 2009

UTP ditutup seminggu

UTP is officially closed for a week. Hem. Ada yang suka. Ada yang tak.

Yang tak suka tu sebab banyak keje tepaksa ditangguhkan, event yg telah lama dirancang pun terpaksa ditangguhkan dan segala apa lagi perancangan utk minggu akan datang ini pastilah menerima kesan.

Yang suka tu..tataulah. Boleh tambah cuti kot.

As for me..keje banyak..cuti ke tak cuti ke..sama je banyaknya.

Oh well..semoga UTP akan sihat daripada H1N1. Mungkin doktor2 kene bagi UTP ubat2an sebelum pelajar kembali.

Sekian..

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP