Isnin, April 20, 2009

Salahkah aku join event? Adekah aku EVENT-holic??

Post ditujukan buat ahli2 yg menyertai usrah. Selamat membaca~ (yg tak join usrah pn bleh baca)

Assalamualaikum pembaca yang dirahmati Allah sekalian.


Segala puji bagi Allah, Rabb sekalian alam. Salawat dan salam keatas junjungan besar Nabi Muhammad, penghulu segala Nabi dan penyampai risalah kebenaran.


Alhamdulillah di kesempatan ini saya nak share sesuatu utk kita renungkan bersama. Rata-rata mungkin sudah mengetahui dan perasan perkara ini, namun penulisan kali ini berkemungkinan akan memberikan lagi pencerahan dan peringatan kepada kita insyaAllah.


Ape itu event-holic??? Utk pendekkan cerita, ia sama seperti perkataan alchoholic (obses dengan arak) atau workaholic (obses dengan kerja) dan mungkin sekarang ada shopaholic (obses dengan shopping).


Ok.


Kita tukar sikit introduction.


Event di universiti banyak. Tak tahula event di universiti anda 1 sem berapa banyak. Mungkin lebih 30?


So..i conducted a survey among my friends (mungkin anda yg membaca ini salah seorang daripadanya) tentang “kenapa seorang mahasiswa join event?”. 10 orang je. Ini pun mungkin tak represent the whole university tapi ckuplah sekadar utk penulisan kecil macam ni. Soalannya:


Rata2 mahsiswa kenapa suka join event?


- sbb sijil?
- sbb experience
- sbb nak kenal orang
- sbb seronok bervent
- sbb bosan
- sbb lain???


Daripada 10 orang yg ditanya, 8 orang kata nak experience. 7 orang kata nak kenal orang lain. 5 kata seronok join event. 5 kata sbb bosan, so join la event. Only one said sbb sijil. So the thing is, join event bukan sebab sijil sebenarnya. There is more than that. Baguslah tuh. Dah tak berfikiran macam zaman2 sekolah dulu kejar sijil utk masuk Uni ^__^


Setiap perbuatan dalam hidup kita mesti ada niat. Niat ini dalam bahasa inggeris diterjemahkan sebagai intention. Daripada intention itu, akan lahir objektif dalam hidup terhadap segala tindak tanduk yg berlaku. Survey yg dijalankan adalah niat/objektif umum masyarakat di kampus. Niat lain sprt sbb ‘Si Dia’, sbb nak duit, sbb nak ngorat, sbb dengki dgn pihak2 tertentu, sbb boikot event yg ini..jadi join event yg itu. Ini semua tak diambil kira dalam penulisan ini memandangkan niat2 yang disebutkan tadi tak berapa nak murni. Kita pilih yg murni2 je.


Ada juga yg join kerana nak mewujudkan suasana yg solehah atau nak menyebarkan pengaruh baik dikalangan pengendali event. Ini sangatlah baik. Saya sokong dan setuju ini.


Statement saya “Tidak salah join event, tetapi jangan jadi event-holic”.


Mari kita kembali kepada apa yg disebut di awal2 perenggan penulisan ini, apa itu event-holic?? Ia bermakna seorang yg obses dengan event. Habis satu event, join lagi event yg lain dan kitarannya beterusan mungkin sampai final year? Atau worst case scenario, ada 2-3 event dalam 1 masa yg perlu diuruskan. Lantas bila ditanya “apesal sampai camni?”. Jawapannya mungkin “tataula. Takde orang nak tolong kot..aku je yg diaorg tarik. Xsampai hati pulak aku nak tolak”. Atau jawapan2 lainlah.


Sekali lagi, join event bukan satu kesalahan. Sebab saya sendiri pernah join event. Saya pernah join jadi komiti konsert nasyid dua kali, join FnB Minggu Penghayatan Ramadhan, join kelab usahawan dalam department Publisiti n Promotion, join jadi performer nasyid utk event2 di dan lain2 kecil2an. Ini semua sememangnya bukanlah suatu yg besar berbanding yg join Convo Fest atau event2 besar universiti dan sebagainya namun ia sudah memberikan gambaran bagaimana harus memberikan komitmen, bagaimana harus bekerja, membahagikan masa, beurusan dengan universiti dan rakan-rakan sekerja dalam event. Seronok..memang tak dinafikan seronok.


Tapi ada beberapa perkara yg harus kita fikirkan sebelum kita join sesuatu event. Berikut dikongsikan.


1. Adekah niat aku betul nak menyertai event ini?


Niat mesti betul dan penting utk join event. Kalau niat kita tak strong, kita akan gadaikan keutamaan kita. Apa maksudnya? Nanti akan dikupas dalam point ke-2


Niat akan justify reason kita join event. Muhaditheen (pakar2 dan Imam Hadith) bila nak tulis kitab Hadith, diaorg akan letak hadith tentang niat di awal kitab. Bahkan Abdur Rahman bin Mahdi kata kalau dia nak tulis kitab hadith, dia nak letak hadith “sesungguhnya setiap amal itu bermula dengan niat” di setiap bab yg dia nak karang. Ini menunjukkan bahawa niat itu penting utk kita set goals kita. Kata Steven Covey dalam Habit ke-2: Begin With the End in Mind. Maknanya kita dah set dah dalam mind kita, ape di akhir utk dicapai, jadi bila kita BEGIN, we know the END.


2. Adakah event ini bakal mengganggu jadual usrah dan aktiviti tarbiyyah aku?


Sesibuk mana kita dalam event, program-program tarbiyyah tidak boleh diabaikan. Kenapa? Sebab kalau tertinggal 1 usrah, akan rugi flow usrah. Kalau tertinggal 5-6 usrah, ketinggalan banyak benda. Kalau tak tahu kepentingan usrah lagi, kena demand dari naqib utk explain “KENAPA YA AKU PERLU JOIN USRAH?”. To make short, usrah adalah sesi mesyuarat mingguan yg sangat penting utk kita hadir. Seperti jika anda join event, pastilah ade weekly progress meeting yg perlu dibincangkan dan diaturkan supaya semua mendapat maklumat yg sama utk menggerakkan event tersebut.


Saya pernah berpesan kepada adik-adik dalam usrah saya, “Kita sedang meeting project jugak, tapi project kita LEBIH BESAR dari orang lain”. Projek ini dinamakan Projek Fikrah Islam Dominan Alam Kampus. Pastilah projek ini sangat memerlukan perancangan yg rapi, dan ia bermula dari mesyuarat yg dipanggil ‘usrah’. Usrah = ‘meeting projek besar’! Glosari lain: PROJEK BESAR = tarbiyyah & dakwah, chairperson = naqib/naqibah


Kalau ‘meeting projek besar’ pun mula tak datang, apetah lagi program-program pengisian lain seperti daurah, qiamullail, tamrin, dan sebagainya yg sebenarnya akan menampung jadual ‘meeting projek besar’ yg singkat itu. Pergi ‘meeting projek besar’, sanggup dengar 1-2 jam. Mana mungkin boleh mendapat banyak maklumat utk meneruskan PROJEK BESAR ini. Jadi kena ada short courses atau kursus2 tambahan yg dinamakan ‘daurah’ dan ‘katibah’.


Jadi kalau kursus2 ni pun dah tak dapat hadir, tambah dengan weekly ‘meeting projek besar’ lagi tak datang, maka ketinggalan zamanlah seseorang itu dalah proses tarbiyyahnye. Ini sangat banyak berlaku dikalangan kita. Mula2 sibuk dengan event itu dan ini, last2 dah tak dapat join ‘meeting projek besar’, tak dapat join daurah. Lebih sanggup turun meeting event berbanding ‘meeting projek besar’ kita. Lebih sanggup bekorban utk event daripada program2 tarbiyyah. Bahkan dalam jadual mingguan kita, program2 berkaitan event universiti diletakkan dahulu, barulah nak selit2 program tarbiyyah. Disebabkan itu, bila kita rasa FREE je..baru nak datang ‘meeting projek besar’/qiam/riadhah/daurah. Kalau ade event, sorrylah..goodbye tarbiyyah.


Dalam event universiti, kalau kita takleh hadir meeting, mungkin kita boleh ganti dengan assistant or wakil..tapi ini berbeza dengan ‘meeting projek besar’ kita. Sebabnya bila kita tak hadir meeting ini secara direct, kita akan terlepas pahala yg banyak. Baca Quraan tu pahala, dengar bende yg baik pahala, memberikan pandangan yg baik akan diberikan pahala, ingat Allah dapat pahala. Disamping dpt pahala, kita dapat ilmu baru dan refresh ilmu lama. Beza yg paling ketara antara meeting event & ‘meeting projek besar’ adalah content meeting itu & tujuan kita berkawan dengan ahli2 yg hadir meeting.


3. Kalau tak mengganggu jadual tarbiyyah aku, adekah aku mampu berdakwah bila aku join event/kelab ini?


Ini pun harus kita fikirkan bersama. Niat utk join event, dah diterangkan dari awal. Jika niat kita betul, maka Allah akan redha.


Kita harus juga fikirkan, dimanakah ruang utk aku berdakwah dalam event/kelab ini. Adakah aku seorang yg cukup influential di dalam event ini? Ya betul. Tak dinafikan kita semua kena bermula dari bawah utk menjadi seorang yg influential pada masa hadapan. Mana boleh terus masuk2 event jadi orang berpengaruh. Bermakna, dari bawah ini kita kena set goals yg betul. Ada je saya kenal, dah naik sampai ‘PENASIHAT’ kelab/event sekalipun, namun tak berhasil lagi dakwahnya. Ada juga yg baru masuk event/kelab, dah boleh mempengaruhi rakan-rakan menjadi lebih baik, ajak join ‘meeting projek besar’ dan sebagainya. Nak tahu sama ada dakwah itu berhasil atau tidak dalam event, cuba lihat..ada tak yg boleh ditarik utk sama-sama join ‘meeting projek besar’ kita jika ahli dalam event itu belum join? Kita pun nak mereka sama merasai ke'best'an dalam ‘meeting projek besar’ ni. Kalau susah..maka.. rugilah tenaga kita selama ini utk dakwah. Malah islam juga akan rugi!


4. Apesal kalau aku join event, islam yg rugi???


Kalau kita telah relakan diri utk beri komitmen terhadap ‘meeting projek besar’, ia bermakna kita telah mula memberikan komitmen kita kepada islam. Well..it’s for a start but it has to start somewhere. Jika kita tidak mahu memberikan komitmen terhadap islam, buat ape sibuk2 lagi sertai ‘meeting projek besar’ tu kan?


Beginilah kita letakkan;


‘Meeting projek besar’ sepatutnya melahirkan diri kita utk menjadi pemuda pemudi yg BERGERAK. Sebabnya PROJEK BESAR ini tidak boleh diharapkan kepada manusia-manusia yg lesu dan tak proaktif. Di ruang dan medan mana kita nak bergerak?


Baik. Berbalik kepada RUGI tadi. Kenapa islam rugi? Mudah sahaja. Anda pun mungkin sudah sedar jawapannya. Kerana tenaga-tenaga ‘obsesi’ itu sudah tersalur ke tempat lain. Pulun tenaga, masa, pengorbanan dan keringat semata-mata utk menjayakan 1 event ke event yg lain. Maka akhirnya islam tiada human resource yg baik. Department HRM dalam islam tidak mampu bergerak sbb kader2 utk PROJEK BESAR sudah tiada? Sudahla pulak tak mampu nak sebarkan pengaruh yg baik, dan tak mampu pula menarik rakan-rakan menyertai ‘Meeting projek besar’.


Ye betul jangan kita rigidkan islam sampai tak boleh join event langsung. Kan saya dah kata saya tak mengatakan join event itu salah. Tetapi jika anda sedar, masih terlalu banyak lagi yg perlu dilakukan utk PROJEK BESAR ini sehinggakan masa yg ada tidak boleh dibiarkan utk melakukan perkara lain dahulu. Mungkin selepas PROJEK BESAR ini selesai, kita boleh sertai kembali event2 sedia ada.


Ibaratkan jika anda ada projek/assignment yg maha penting utk disiapkan, anda pasti struggle utk siapkan itu dahulu kan berbanding yg lain? Seorang yg sangat bijak mungkin boleh buat multitasking. Kalau ada yg begini, saya akan kagumi insyaAllah.


5. Tapi dalam islam ni ada kerja ke? Macam takde pape je? Nak buat ape?


Hah! Kalau dah sampai tanya begini, maksudnya dah sudah mula berfikir. Banyaaaaaaaaaaaaaaaaaakkk sangat kerja yg kita nak buat utk menjayakan PROJEK BESAR kita ini. ‘Meeting projek besar’ sedia ada ini diibaratkan sebagai meeting2 department kecil dalam sebuah projek yg besar! Dan kita digabungkan dalam 1 keluarga besar islam. Ramai saje di seluruh dunia ini sebenarnya sudah sedar apa yg mereka patut lakukan. Apa kerja nak dibuat utk PROJEK BESAR ini? Ok jom kita senaraikan beberapa daripadanya:


  1. Menyampaikan ape yg kita dapat ini kepada orang lain seramai mungkin. Teori2 je tak guna. Kena amalkan kemudian sampaikan. Ramai lagi kawan-kawan kita tak mendapat kenikmatan bersama dalam membuat kerja utk PROJEK BESAR kita. Masih banyak lagi remaja di luar sana yg tengah rilek2, tidak sedar siapa mereka sebagai seorang anggota komiti dalam PROJEK BESAR ini, dan tak sedar apa tanggungjawab mereka pada Allah. Keje ni perlukan ramaii sangat orang~
  2. Mencari pelapis2 utk PROJEK BESAR kita nih. Macam recruitment utk terlibat dalam ‘meeting projek besar’ ni lah. Cari mata rantai perjuangan utk membantu terus menjayakan misi kita yg terbesar ini. Pun memerlukan banyak tenaga..
  3. Menjana kewangan utk memudahkan menganjurkan kursus2 kita sprt yg disebut tadi. Macam event2 di universiti, ada jual baju, jual souvenir, jual macam2 lagi utk support event kan? Begitulah PROJEK BESAR ini, memerlukan duit. Tanpa duit, kita tak mampu begerak jauh.
  4. Mempromosikan islam dengan kreatif dan up to date. Blogging, buat risalah, buat phamplet, buat kraf-tangan2 islamic, semuanya utk menyebarkan islam melalui dakwah cara ini. Sprt dalam event kita ada publisiti n promotion. Tampal poster sini sana. Buat blog utk event, sebarkan flyers, bukak booth..etc2..

Apabila tiga kerja yg utama di atas ni boleh diselesaikan, maka kita boleh kembangkan projek kita ni kepada department2 besar yg lebih tersusun seperti Dakwah kepada Non Muslim, keluar ke sekolah-sekolah menjadi Fasi, boleh turun ke shopping complex, Ipoh Parade, malam merdeka & new year utk sebarkan risalah, boleh keluar ke masyarakat dan adakan program khidmat masyarakat, gotong royong, bantu orang miskin, boleh menguruskan isu-isu masalah ummat Islam di peringkat antarabangsa sprt Palestin, Afghanistan, Mindanao, Rohingya, Chechnya..etc2.


Jadi sebenarnya kerja kita banyak. Namun mungkin kita tak sedar atau tak disedarkan selama ni.


Nak kongsikan dengan korang, kenapa saya berhenti menyertai event2 semasa tahun ke-3 di universiti.


Saya telah mula nekad utk berhenti semua komitmen saya dengan event dan kelab yg saya sertai. Saya ini bukan jenis seperti multitasking yg disebut kan tadi (sbb tu saya akan kagum dgn orang multitasking). I have to settle what is already known as important...it's not what i feel...it is already KNOWN. Semuanya terpaksa ditolak tepi walaupun kawan2 tetap bertanya dan memanggil. Ikhlasnya saya juga seronok bekerja dan ber-event, bernasyid bersama mereka. Tetapi keazaman saya dikuatkan lagi dengan satu statement dari kawan saya dan saya tambah sikit “orang nak buat kerja dalam event/kelab ramai. Sesiapa sahaja boleh. Sesiapa sahaja boleh dilatih utk jadi project manager, secretary, etc2..tetapi orang nak buat kerja PROJEK BESAR ini..tak ramai yg sanggup. Bukan sebab tak reti, tapi sebab mencabar”.


Jalan yg saya pilih ini memanglah tidak se-seronok dalam event, tak dapat sijil mahal2 pun. Tapi apa yg saya boleh jamin, experience insyaAllah dapat banyak, dan paling penting, ukhuwwah yg sangat kuat. Ukhuwwah ini tidak boleh dijual beli. Juga bukan seperti berkawan dengan committee members sekadar kawan, tetapi ukhuwwah dalam jalan ini diibaratkan seperti keluarga. Tidur bersama (qiam), berjalan bersama (jaulah), makan bersama (iftar) semuanya kerana Allah semata-mata. Malah kita boleh ber-FAMILY DAY dengan meletakkan Allah sebagai reason kenapa kita buat FAMILY DAY. Bukan kerana kelab tertentu atau event tertentu semata-mata.


Bila saya sedar kerja saya banyak dalam PROJEK BESAR ini dan ia perlu difokuskan, maka saya terpaksa gadaikan yang least priority. Saya pernah bercita-cita utk menyebarkan Islam di dalam sebuah department ini, tetapi ia dilihat kurang berjaya sebab ketika itu, hanya saya sorang yg memikirkan begitu. Walaubagaimanapun itu semuanya kehendak Allah juga terhadap saya. Bohong kalau kata saya tak mahu kenal orang, saya tak mahu experience dalam events utk masa depan. Tetapi bila nak buat pilihan, memang kena mengorbankan sesuatu yg kepentingannya utk diri sendiri berbanding kepentingan utk ramai orang. Kenapa ramai orang? Sebab dalam ‘meeting projek besar’ sahaja dah ada 9 orang..jadi kalau saya sibuk dengan event dan kelab, apa akan terjadi dengan 9 orang ini? Bila chairperson pun sibuk benda lain, ape yg nak diharapkan daripada ahli2 dalam ‘meeting projek besar’?


Utk mengakhiri penulisan ini, ingin saya tegaskan kembali, saya bukan berniat utk menghalang sesiapa daripada terlibat dalam mana2 kelab atau event. U are so welcomed to do so. Gain all experience that u can, know all of the people that u could, enjoy what u are doing Lillahi’tala.


Saya juga tidak meminta sesiapa yg mengikuti jejak langkah saya meninggalkan semua kelab dan event yg ada di universiti kerana saya akui, ia juga bermanfaat buat kita. Tetapi perlu ingat:


1. Jangan jadi event-holic! Pilih event/kelab yg menguntungkan kita sebagai seorang Muslim


2. Bincang dengan chairperson/rakan-rakan dalam ‘meeting projek besar’ “ok tak saya join event/kelab ini?”. Perbincangan ataupun syura kecil ini sgt bermanfaat kerana ia mendapat restu dari keluarga kecil / department kecil kita yg bersama dalam PROJEK BESAR ini.
Bayangkan kita meminta izin daripada head department kita utk join event lain, semata-mata sebab kita concern bahawa kalau kita join event lain, mestilah komitmen event pertama kita ini akan sedikit affected.



3. Pastikan niat kita itu betul. Sprt dah disebut banyak kali. NIAT..NIAT!


4. Jaga batas2 dan adab pergaulan silang jantina, akhlak sebagai seorang muslim ketika join mana2 event/kelab/program. Kena ada prinsip yg kuat.


6. Jangan bertindak dahulu sebelum berfikir. Fikirkan segala consequence. Letakkan mana 1 yg kita sepatutnya prioritize dalam hidup. Selagi mana kita tidak merasakan tarbiyyah itu penting, selagi itu kita akan terus mengabaikannya.



5. Mohonlah pada Allah supaya kita diberi kekuatan sentiasa utk tidak skip ‘meeting projek besar’ dan program tarbiyyah dikala kita sesibuk mana pun. Dan mohonlah pada Allah agar kita sentiasa dalam kebaikkan dan lindungan Allah. Once kita diabaikan Allah..there’s nothing left to be said.


Akhir kata, semoga Allah menjadikan kita hamba yg sentiasa taat padaNya dan sentiasa membantu memenangkan agamaNya insyaAllah.


Segala silap dan salah, terkasar tulisan mohon ampun dan maaf.


Terima kasih


May Allah bless


Wassalam


9.23am
20 April 2009


p/s: perkataan2 lain sprt katibah, daurah, qiam dan lain2 dikekalkan. Yang berwarna tertentu, sila baca mengikut glosari

2 komentar:

Raihan Mustafa KamaL 7:52 PTG  

Am I included in this survey? Sebab macam pernah kena tanyalaa kan..huhu =)

Anyway,

Eventholic and Event Management Expert lain tu..Kalau jadi eventholic tapi skill event management kurang, laisa lahu makna. Tapi kalau jadi event management expert tak semestinya kena jadi eventholic.

Macam2 mana pun bizi dgn prog, tarbiyah diri jgn ditinggal. If u miss usrah, backup with something else. Sekiranya mampu, cuba usahakan juga utk dtg usrah walaupun tak dpt join smp habis. At least dtg.Kalau tak dpt jugak, backup with tanya ahli usrah lain apa yg dbuat. Insyallah this will help us drpd termiss something.(Macam wat backup plan dlm program).

Formula yang ana leh ana rumuskan walaupun im not physicians(ada kaitan ka?),

1) Event Management - Tarbiyah = Rugi sebab xde side advantage kepada diri dr segi tarbiyah

2) Event Management + Tarbiyah = Untung sebab 2 2 dapat. Tarbiyah Programmiyyah( Boleh buat buku ye Tuan Presiden).Boleh aplikasikan event management skill dalam usrah dan jugak vise versa.

3) Eventholic - Tarbiyah = Rugi sebab diri takleh contribute to the jamaah. Tenaga yang diperlukan x disalurkan pada tempatnya. Macam maksud zalim, meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya.

4) Eventholic + Tarbiyah = Untung sebab banyak program2 yang dapat diserap nilai tarbiyah secara x langsung.Byk program yg dpt kita buat utk mencapai misi dlm dakwah especially.Tapi kena lihat pada platform yg kita gunakanlah.

dijariza 11:54 PG  

haha, pnh kena tnya soklan ni tp thn lps.. dun think im included in dis 'formal' survey.
dulukan slalu chat psl keje tp tup2 slalu je tersasar bincang psl bab2 len.
hehe, its always pleasant to discuss things dgn adik sorg ni coz u r one person who always think n not afraid to think differently.

Rehan, akk nk tmbh formula no.1 & 3 tu leh?
1) EM - T = PSM - T
2) EM + T = TPSM
3) EH - T = 0
4) EH + T = 1/2(PSM) + T
Uhuuu.. knp EH-T=0?? sbb org yg tiada kesedaran biasanya ikut event secara suke2 dan tiada kesedaran utk meningkatkan diri, yg ni simptom subcom. Cthnya asik2 jd komiti catering, ble tny knp join event? jwbya "sbb ikut kwn, sbb best". cuma dh jd ketagihan aje.
Ada juga yg ikut event tp x ikut tarbiah utk tingkatkan diri dri segi skills, yg ni tergolong dlm formula 1.
Tp, org yg ikut tarbiah dan ade kesedaran knp msk, wlwpun slalu jd subcom tetap akan ade value add, wlwpon sket (formula 4).
Mcm mana pun, formula 2 plg best.. sbb JK TPSM xpyh fenin2 mcm mana nk tingkatkan PSM ahli ni.
Insya-Allah skills yg dpt dri event mgmt blh digunakan utk dakwah di masa hdpn & dpt menyumbang ke arah FIDAK sedikit sebyk melalui event2 yg disertai

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP