Ahad, Mac 30, 2008

Pernahkah kita?

Pernah tak kita sakit, kemudian bile kita makan ubat, kita kata dalam hati "Allah yg sembuhkan aku..bukan ubat nih". Bukan disebabkan ubt yg bagus atau mahal atau banyaknye ubat yg kita makan Pernah tak?

Pernah tak kita faham sesuatu subjek tu, kemudian kita kata "Allah yang bagi aku kefahaman & kepandaian ini". Bukan disebabkan kita pandai kerana otak kita berfungsi dengan baik. Pernah tak? Pernah tak?

Pernah tak kita skor dalam exam dan berkata "Allah yg bagi aku skor tinggi dalam exam". Bukan sebab kita stay up habis2an, bukan semata-mata sbb kita study pulun2 sampai berbuku2, banyak buat latihan. Pernah tak?

Pernah tak kita lalu di tempat yg cantik sprt taman2 bunga, bukit bukau yg indah, laut yang mendamaikan, lalu kita mengatakan "Sungguh indah ciptaan Allah" dan bukan "wow..cantiknye!". "cutenyee~". Pernah tak?

Pernah tak kita terjatuh/cedera lalu kita kata "Allah mengkehendaki aku jatuh ni mungkin ade sebabnya. Nak bagi aku sedar sesuatu atau nk kafarah dosa ke..atau nak kita ingat kat Dia kot?". Bukan "c***ka/****/**** pnye dinding/meja/longkang/tiang !!". Pernah tak? (yg bintang2 tu sensored la kan? hehe)

Pernah tak kita terfikir bahawa urusan kerje kita (rezeki) tu di tangan Allah SWT dan bukan sebanyak mana kita kumpul sijil kita utk promote diri yg kita bagus dalam pengurusan. Pernah tak?

Pernah tak kita terfikir bahawa urusan pasangan kita..atau pendek kata 'jodoh' itu di tangan Allah SWT. Maka kita akan berkata "takpelah..biar Allah carikan utk aku siapa yg terbaik sbb dalam surah An-Nur, Allah dh janjikan laki yg baik utk perempuan yg baik". Pernah tak?

Pernah tak kita sedar hakikat tujuan hidup kita di muka bumi ni hanya ade 2 je yg utama?
1. Jadi hamba Allah yg taat (51:56)
2. Jadi khalifah kat muke bumi (2:30)
Pernah tak?

Tapi kadang2 perbuatan kita tak mencerminkan tujuan Allah ciptakan kita tuh. Maka akhirnye kita rasa hidup kita kosong, hidup tak bermakna, hidup tak senang, selalu resah, selalu mengejar dunia, selalu mengejar sesuautu yg tak pasti, mengambil sikap tak peduli dan berjela2 lagi kot..tak dapat disebut.

Usaha adalah 1 perkara yg sangat penting. Berusaha makan ubat, berusaha study, berusaha skor exam, berusaha mencari rezeki yg baik, berusaha cari pasangan yg baik.

Tetapi ape yg lagi penting adalah berusaha memahami siapa kita dan ape kedudukan kita disisi Allah sbb bile faham yg ni, maka kesihatan, study, exam, rezeki dan pasangan kita smuanya akan mudah kita terima dan berusaha. Coz we will know Allah is there for us.

Let's reflect ourselves jom~

0 komentar:

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP