Ahad, Mei 21, 2006

Mereka ni memang serabut

Da Vinci Code pecah rekod


ROME: Filem mencetuskan kontroversi di kalangan penganut Kristian, Da Vinci Code memecah rekod kutipan di negara majoriti Roman Katolik iaitu Itali apabila beribu-ribu penduduk tidak menghiraukan gesaan Vatican memulaukannya.


Filem berasaskan novel Dan Brown itu meraih 2 juta euros (RM9.62 juta) pada malam pertama tayangannya, kutipan hampir dua kali ganda daripada filem paling laris sebelum ini iaitu Life is Beautiful arahan Roberto Benigni pada 1997.

Agensi berita Itali melaporkan ramai berbaris di pawagam untuk menonton filem itu yang mencetuskan kemarahan Vatican dengan mendakwa ‘Jesus’ mendapat anak hasil hubungannya dengan Mary Magdalene dan ia disembunyikan pihak gereja.

Berjuta-juta orang di seluruh dunia dijangka menonton filem itu pada minggu pertama tayangannya, meskipun dibantah kumpulan Kristian selain tidak dipuji pengkritik pada pesta filem Cannes minggu ini. – Reuters

______________________________________________________

Nampaknya orang Kristian sendiri tak mempercayai bahawa 'Jesus' itu Tuhan kah? Rasanya kalau orang2 kristian berpegang pada fahaman mereka dengan kuat..tentu sekali tak menyokong filem ini. Tapi nampaknya pecah record?

Tuhan orang krisitian dihina..orang2nya sendiri bagi sambuta. Nabi Muhammad dihina..umat Islam bankit tak puas hati. Ini baru tindakan yg betul.

Walaubagaimanapun, tak dapat nak komen banyak. Tunggulah aku dah baca novelnya (jap lagi nak baca nih) & tonton ceritanya dahulu.

Terima kasih kerana berfikir..

2 komentar:

Tanpa Nama 10:43 PG  

ada sesuatu di sebalik cerita ini. ada misteri yang perlu kita faham. walau bagaimanapun, jangan lupa, Apa yang kita percaya..Mariam ialah ibu Nabi Isa. apa2 perkara yang diselewengkan (walaupun menggunakan bukti karya lukisan Da Vinci, The Last Supper),harap kita faham kenapa.

selepas membacanya, tontonlah ceritanya..anda akan lebih faham.

Tanpa Nama 11:08 PG  

Salam!!

The controversy surrounding The Da Vinci COde is that nobody can separate fact from fiction! HAHA!

However, EVERY self-respecting MUSLIM should know that the PROPHET Jesus a.s was human, so that part of the mystery is resolved...

Another point is that the Church DOES deviate from the teachings of Jesus a.s, and that the contents of the Bible WERE debated upon and only four of the many "Gospels" that were written at the time were deemed 'true'.

Hmm...so a council of mere mortals convene, decades (centuries?) after Jesus' crucifiction' to determine which one of 'God's Words' are 'true'....

That makes you think, doesn't it?

Well...nothing can be accepted without evidence, so i'll try a bit of research...we should all do...

Try elighten our misguided brothers and sisters out there...

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP