Ahad, Mei 21, 2006

Mereka ni memang serabut

Da Vinci Code pecah rekod


ROME: Filem mencetuskan kontroversi di kalangan penganut Kristian, Da Vinci Code memecah rekod kutipan di negara majoriti Roman Katolik iaitu Itali apabila beribu-ribu penduduk tidak menghiraukan gesaan Vatican memulaukannya.


Filem berasaskan novel Dan Brown itu meraih 2 juta euros (RM9.62 juta) pada malam pertama tayangannya, kutipan hampir dua kali ganda daripada filem paling laris sebelum ini iaitu Life is Beautiful arahan Roberto Benigni pada 1997.

Agensi berita Itali melaporkan ramai berbaris di pawagam untuk menonton filem itu yang mencetuskan kemarahan Vatican dengan mendakwa ‘Jesus’ mendapat anak hasil hubungannya dengan Mary Magdalene dan ia disembunyikan pihak gereja.

Berjuta-juta orang di seluruh dunia dijangka menonton filem itu pada minggu pertama tayangannya, meskipun dibantah kumpulan Kristian selain tidak dipuji pengkritik pada pesta filem Cannes minggu ini. – Reuters

______________________________________________________

Nampaknya orang Kristian sendiri tak mempercayai bahawa 'Jesus' itu Tuhan kah? Rasanya kalau orang2 kristian berpegang pada fahaman mereka dengan kuat..tentu sekali tak menyokong filem ini. Tapi nampaknya pecah record?

Tuhan orang krisitian dihina..orang2nya sendiri bagi sambuta. Nabi Muhammad dihina..umat Islam bankit tak puas hati. Ini baru tindakan yg betul.

Walaubagaimanapun, tak dapat nak komen banyak. Tunggulah aku dah baca novelnya (jap lagi nak baca nih) & tonton ceritanya dahulu.

Terima kasih kerana berfikir..

Khamis, Mei 18, 2006

PULAK DAH!!

AF4 pilih pelajar bertudung


KUALA LUMPUR: Seorang pelajar bertudung dijangka menghangatkan lagi program realiti popular, Akademi Fantasia musim keempat (AF4) yang memulakan siarannya, 28 Mei ini.


Nor Salima Habibi (gambar), 18, dari Ipoh, Perak, akan menyertai 19 pelajar lain bagi merebut gelaran juara AF4 yang menawarkan hadiah bernilai lebih RM300,000 kepada juara.

Turut terpilih sebagai pelajar ialah Haider Arif, 21, dari Kota Kinabalu, Sabah yang menyertai AF3 tetapi gagal melayakkan diri sebagai 14 terbaik apabila tersingkir pada Konsert Prelude.

Nor Salima ketika ditemui semalam, berkata pemilihannya tidak perlu dipertikaikan kerana dia sudah bersedia menghadapi cabaran dan disiplin yang diperlukan sepanjang berada di AF4.

“Yang penting saya menjaga maruah serta tatasusila sebagai penyanyi wanita bertudung dan menyerahkan kepada tenaga pengajar untuk membentuk penampilan diri nanti,” katanya.

_______________________________________________________

Hm...baru baca berita hari nih. Pasal AF4 la pulak. Tengok pekataan AF tu takla amik kisah sangat. Tapi bila baca tulisan penuh..ade "bertudung" plak! Ape lagi. Aku KLIK la. Entah nak komen cmana. Tapi...ni lah realitinya.

Pakai tudung (yang..ade style2 Bienda nih - okeyla..tudung la jugak walaupun tidak mengikut format sebenar pemakaian tudung), baru lepas SPM, dari Ipoh Perak la pulak (yg last ni takde la yg herannya..cuma..sebab aku kat UTP nih..Ipoh tu kire dekat la).

Pastu..dilaporkan oleh berita ni plak.."Yang penting saya menjaga maruah serta tatasusila sebagai penyanyi bertudung..." HAIH! Pandai pulak nak cakap camtu? Ni masuk AF nih sebenarnya dah korbankan maruah dah pon. Bukan nak masuk AF ni kene menari ke? Entah..aku ataula diaorg ni pilih cmana...tapi tak silap aku la kene menari? Lepastu pakai tudung la pulak.

Kalau dulu dengan kehadiran Mawi yg pada asalnya seorang Qari' seperti yg kita sedia tahu..kemudian bile masuk "universiti" AF yang boleh grad tuh..maka diterimanya pendidikan menjadi seorang artis..yg pastinya perlu menari..berjoget dengan perempuan..dan..malas la aku nak cakap banyak2. Segalanya jelas seperti mana yg korang tahu. Daripada seorang yang dikenali hampir pada agama..akhirnya boleh korbankan prinsip2 diri untuk menjadi artis.

Kemudian..nak kuar musim baru ni pulak..bawak mai perempuan yg pakai tudung. Sekarang boleh la kata nak jaga maruah la..jaga tataususila la. Esok lepas dah grad AF nanti tengokla cmana maruah yg nak dijaga tuh. BUkannye senang nak jaga maruah dan tatasusila bila dah terlibat dalam dunia hiburan nih. Dunia hiburan nasheed dengan kehadiran artis perempuan pun masih terdapat pihak2 yg mempertikaikan..apetah lagi hiburan yg..tak membawa faedah dan melalaikan nih.

Seolah2 nak dipromosikan bahawa "ala..nanyi sambil tutup aurat...okeyla tu?". Ataupun "ala...artis skarang kena serba boleh..baca Quraan dan bernanyi..kejap ingat Tuhan..kejap lupa Tuhan la". Camtu pulak?!

Ni tak cakap pasal tabarruj pulak nih. Tengok gamba je dah tahu..mekap punye tebal.

Senang cite...masyarakat Islam kita dah semakin konfius.

Aku tahu pemakaian dah tak boleh nak melambangkan peribadi seseorang. Nak ikut..ramai lagi yg bertudung/berkopiah buat perkara tak senonoh...dating..khalwat..disko..entah hape2 lagi. Aku pon dah pening dengan orang camni. Nak suruh tanggal tudung baru buat maksiat..kang menggalak maksiat & menafikan kebaikkan yg dia cuba lakukan.

Kesimpulan yg aku nak cuba korang fikirkan ialah..sememangnya budaya barat sudah berjaya menyelinap masuk ke dalam budaya Islam. Kita dok hepy..nanyi..joget sini sana....lalai..leka..tak ingat akhirat. Yang puak kuffar dok ketawa terbahak2 kat kita sebab dah jatuh dalam perangkap samar diaorg. Diaorg berjuta kali ganda heppy sebab kita dah mula membudayakan budaya hedonisme..daripada budaya Islamik yang sepatutnya kita banggakan. BILA KITA NAK SEDAR NI?!!

P/S: Bacaan tambahan: Aku baru baca tadi. Syampo Islam Hadhari..2x5 jugakla. Dijemput untuk sama2 baca di http://tehranifaisal.blogspot.com/2006/05/syampu-islam-hadhari.html

Ahad, Mei 14, 2006

Hari ibu & masyarakat yang rosak..

Remaja dituduh rogol


LONDON: Seorang remaja lelaki berusia 15 tahun menghadapi dakwaan merogol selepas seorang budak perempuan berumur 11 tahun hamil, kata polis di Scotland.


Budak perempuan itu yang kini berusia 12 tahun bakal melahirkan anaknya beberapa minggu lagi sekali gus menjadikannya ibu paling muda di United Kingdom. Dia memberitahu akhbar, dia ‘amat gembira’ bakal melahirkan anak.

Budak perempuan itu yang mempunyai adik lelaki berusia lapan bulan, berkata: “Saya dimarahi kerana usia saya tetapi saya sukakan kanak-kanak. Tiada masalah bagi saya menjadi ibu.“

Remaja lelaki itu dijadual hadir ke mahkamah sherif Edinburgh pada 10 Julai depan. Berita mengenai kehamilan budak perempuan itu mencetuskan reaksi marah Gereja Katolik, lapor The Independent.

Seorang jurucakapnya berkata: “Selain kehamilan itu, perkara lain adalah salah kerana dia adalah di bawah umur. Kes ini menunjukkan budaya kita yang semakin bebas.

“Sebagai satu masyarakat, Scotland seperti tidak bimbang mengenai kegiatan seks golongan bawah umur dan peri laku seksual remaja.”

Bakal ibu termuda Britain itu juga berjanji tidak akan menghalang bapa bayi dalam kandungannya menemui anak mereka.

Laporan The Sun mendedahkan bagaimana budak perempuan yang kuat merokok itu hamil selepas mengadakan hubungan seks ketika mabuk dengan remaja lelaki terbabit, Ogos tahun lalu.

Remaja itu yang namanya tidak didedahkan, didakwa Februari lalu dan dibebaskan dengan jaminan. Dia dijangka dihadapkan di Mahkamah Tinggi Edinburgh, 10 Julai depan atas tuduhan merogol.

Budak perempuan itu yang hamil lapan bulan, kini di letakkan bawah pengawasan pekerja sosial.

Dia sudah diberitahu kemungkinan tidak dibenarkan membawa bayinya pulang kerana rumahnya terlalu kecil.

“Jika mereka mengambil bayi saya, saya akan mengikutnya. Saya tidak akan tinggalkan bayi saya walau apa pun yang terjadi.

“Saya ingin tinggal di rumah bersama ibu dan adik beradik saya, tetapi jika terpaksa membuat pilihan saya akan pergi bersama bayi saya. Saya juga tahu ibu saya akan berusaha sedaya upaya untuk menjaga saya dan anak saya,” katanya.

“Walaupun masih kecil, saya amat sayangkan kanak-kanak. Ibu saya juga tidak menghalang jika bapa bayi ini mahu melihatnya,” kata budak perempuan itu yang mempunyai adik bongsu berusia lapan bulan.

Dia, bagaimanapun, mengakui takut dengan proses bersalin dan akan membawa patung beruangnya ke hospital.

Ibu budak perempuan itu juga mendakwa ada pihak tertentu menuduh anggota keluarganya terbabit menjual heroin di kediaman mereka di West Lothian.

“Ada pihak yang berniat jahat menuduh saya menagih dadah tetapi itu tidak benar. Anak perempuan saya tidak pernah mengambil dadah dan saya tentu tidak dapat mengawal keadaan jika kehilangannya dan cucu saya kerana diambil agensi sosial.

“Mereka sepatutnya membantu kami pada masa ini,” katanya.

Jurucakap Majlis Perbandaran West Lothian pula mengulas: “Kami bekerjasama dengan keluarga itu bagi membantu budak berkenaan dan anaknya memulakan hidup baru.”

Kes berkenaan turut mendapat perhatian ahli perundangan tempatan yang menggesa program pendidikan seks lebih baik dibentuk.

Awal tahun ini, satu program pendidikan seks bernilai £5 juta (RM34 juta) dilancarkan. – Agensi

________________________________________________

Sempena hari ibu ni aku mengucapkan selamat hari ibu pada semua ibu2 dalam dunia nih..walaupun kalau nak diikutkan..bukanlah hanya hari ibu kita meraikan ibu kita..tapi aku rasa ade 1 hari yg boleh mengingatkan semua supaya kembali mencintai ibu masing2..bagus juga. Sekurang2nya pada hari ini..pada sesapa yg tahu hari ni hari ibu la..akan teringat akan ibunya dikala sibuk. Aahh..malas pulak berbicara pasal hari ibu nih....

Yang aku nak ulas sebenarnya pasal petikan laporan berita hari ni...macam biasa..Berita Harian hari nih la..14 Mei 2006. Heh..aku mmg slalu paste dari situ je ke dalam blog aku. Kalau korang tertanya2 "apesal la dari berita harian je? takde akhbar lain ke?". Heh. Ikut suka aku la kan nak paste dari mana? Sekuran2nya aku membaca akhbar..daripada segelintir manusia yang malas membaca..atau sampai tahap..tanak membaca akhbar..sebab tanak emosi hidup terganggu. Ade jugak manusia camni. Bukan takde.

Anyway, pasal petikan akhbar harini. Seperti yg korang baca sendiri lah. Lihat sahaja bagaimana keadaan, moral dan maruah masyarakat di negara Eropah tersebut. Budak 12 tahun pon boleh rilek jawab macam takde masalah bagi dia. Hamil tu aku memang takde masalah lagi la. Tapi berzina tu..masalah besar! Sampaikan negara mereka kelasifikasikan sebagai kes rogol. Sama la pun kat mana2..kalau bawah umur dikira kes rogol la. Tapi dalam citer kat atas tu pon..walaupun kesnya rogol..tapi pompuan tu merelakan..which means ianya hampir pada istilah zina.

Haih..Hari Ibu sungguh. Bakal ibu termuda di Britain..ibu yang tidak ade ikatan perkahwinan..melahirkan anak diluar nikah. Masyarakat mereka harus bangga ke mampu melahirkan individu2 macam ni? Nak pimpin dunia pada masa akan datang..harapkan masyarakt macam ni ke? Aku tak boleh bayang. Jangan sampai Malaysia jadi camni sudah. Rosak akhlak je. Aku rasa bukan takde berlaku bende2 camni...cuma tak diwar-warkan je. Entahlah. Bila manusia semakin jauh dari sumber yang Rasulullah wasiatkan..memang akan jadi camnila. Ingatlah mati wahai manusia!!

Rabu, Mei 10, 2006

Allah lebih berkuasa..

Blaine gagal cipta rekod dunia

BERITA HARIAN 10 Mei 2006
NEW YORK: Ahli silap mata terkenal, David Blaine, gagal dalam usahanya mencipta rekod dunia berendam di dalam tangki air apabila terpaksa keluar dua minit lebih awal berbanding matlamat asal.

Dia menghabiskan masa seminggu di dalam tangki kaca besar di New York sebelum dirantai dan digari dalam percubaan itu.

Dia merancang melepaskan diri ketika cuba memecahkan rekod dunia selama lapan minit 58 saat.

Disiarkan secara langsung menerusi televisyen dan di depan orang ramai, Blaine, berdiam diri selama hampir lima minit pertama sebelum cuba menanggalkan gari.

Namun apabila dia mula kelihatan sakit dan buih semakin naik ke permukaan, Blaine terpaksa diselamatkan penyelam profesional.

Selepas diberikan oksigen, Blaine memberitahu orang ramai: “Saya amat terharu dengan sokongan setiap warga New York dan semua orang di dunia.

“Ia satu minggu yang amat sukar tetapi anda membuatkan ia berlalu hasil sokongan padu dan tenaga. Terima kasih banyak-banyak, semua orang. Saya sayangkan anda semua.” – Agensi

Pakar perubatan berkata, keadaannya di dalam air membuat Blaine mengalami kerosakan hati, kebas di kaki dan tangan, hilang deria dan ruam di seluruh tubuh.

Ahad lalu, ahli silap mata berusia 33 tahun itu memberitahu AP Television News dia akan ‘memberikan persembahan terbaik’ untuk menamatkan cabaran itu walaupun kulitnya menggelupas, sakit sendiri dan sakit telinga teruk.

Pertunjukan terdahulu Blaine termasuk berdiri di atas pelantar bulat setinggi 56 sentimeter di atas tiang setinggi 30 meter selama 35 jam, ditanam hidup-hidup dalam keranda yang dapat dilihat selama seminggu dan berpuasa selama 44 hari dalam kotak yang digantung di atas Sungai Thames. —Agensi

_____________________________________________

Sesape yang selalu baca akhbar, rasanya ade kuar berita pasal mamat blaine nih nak buat aksi stunt dengan MERANCANG untuk menghabiskan 7 hari dalam sebuah balang kaca berisi air penuh sedalam 2.4 meter. Lepastu dia nak cuba lepaskan diri daripada keadaan tuh tanpa diberikan bantuan pernafasan selama 8 minit 58 saat seperti dalam laporan akhbar kat atas.

Tapi dengan kepercayaan sebagai orang Islam, lihatlah betapa berkuasanya Allah SWT dan ketentuanNya melebihi perancangan manusia. Nak sangat buat bende pelik2..ha..Allah tunjuk la yang si Blaine ni sebenarnya bukanlah sehebat mana sangat nak melawan fitrah manusia. Akhirnya dia kalah jugak dengan ketetapan Allah SWT yang Maha Berkuasa. Si Blaine ni bajet dia ahli silap mata...boleh la nak buat ikut suka dia dan tetapkan sesuatu dengan kehendak dia. Tetapi ternyata tidak! Allah lebih mengkehendaki perancangan aksi stuntnya tidak berjaya sepenuhnya..dan pastinya ade pengajaran yg kita kene amik kat sini.

Ape2 pon..mengenai si Blaine nih..memang dia nih jenis pelik2. Nak sangat melawan fitrah manusia. Aku pernah dengar dari 1 ceramah, bahawa manusia ni kadang2 Allah dah ciptakan dengan sempurna dah...tapi disebabkan nak jadi femes..nak disanjung orang..mula la buat gaya dan aksi yang sepatutnya aksi2 tersebut dimiliki oleh haiwan je sebenarnya. Bayangkan macam si Blaine nih. Nak berendam dalam air lama2..padahal Allah ciptakan manusia ni ade had dia dalam air. Haiwan je yg boleh hidup lama2 dalam air..contohnya Ikan. Si Blaine nih pon penah dok dalam air selama 61 jam. Haiwan je yg boleh tahan dalam keadaan ais nih. Haiwan2 kutub. Manusia nih Allah dah tetapkan dah limit dia. Tapi nak over limit gak. Seterusnya, Si Blaine ni pon penah ditanam hidup2 dalam kubur selama seminggu. Agaknya nak rasa macam mana keadaan dalam tanah tu kot. Tapi sebenarnya haiwan je yg boleh hidup dalam tanah lama2. Manusia nih bile Allah dah tetapkan fitrahnya..saje suke2 nak lawan fitrah..supaya jadi luar biasa. Disanjungi. Dapat nama kat dunia. Herm..tu jelah manusia suka...

Entahlah! Korang fikirkan sendiri..

Selasa, Mei 09, 2006

Lelaki perempuan..boleh ke bersembang?

Hmm..terjumpa dalam Al-Ahkam.net tentang pergaulan lelaki dan perempuan. Rasanya releven lagi dengan situasi semasa masyarakat kita sekarang nih. So..dengan sukacitanya aku paste kan ke dalam blog ini, moga mendapat manfaat bersama.

Kesimpulan fatwa Dr Yusuf Qardawi.

Pertemuam antara laki-laki dengan perempuan tidak haram, melainkan jaiz (boleh). Bahkan, hal itu kadang-kadang dituntut apabila bertujuan untuk kebaikan, seperti dalam urusan ilmu yang bermanfaat, amal saleh, kebajikan, perjuangan, atau lain-lain yang memerlukan banyak tenaga, baik dari laki-laki maupun perempuan.

Namun, kebolehan itu tidak berarti bahwa batas-batas diantara keduanya menjadi lebur dan ikatan-ikatan syar'iyah yang baku dilupakan. Kita tidak perlu menganggap diri kita sebagai malaikat yang suci yang dikhawatirkan melakukan pelanggaran, dan kita pun tidak perlu memindahkan budaya Barat kepada kita. Yang harus kita lakukan ialah bekerja sama dalam kebaikan serta tolong-menolong dalam kebajikan dan takwa, dalam batas-batas hukum yang telah ditetapkan
oleh Islam. Batas-batas hukum tersebut antara lain:

1. Menahan pandangan dari kedua belah pihak. Artinya, tidak boleh melihat aurat, tidak boleh memandang dengan syahwat, tidak berlama-lama memandang tanpa ada keperluan. Allah berfirman:

"Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman,'Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.' Katakanlah kepada wanita yang beriman, 'Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya ..."(an-Nur: 30-31)

2. Pihak wanita harus mengenakan pakaian yang sopan yang dituntunkan syara', yang menutup seluruh tubuh selain muka dan telapak tangan. Jangan yang tipis dan jangan dengan potongan yang menampakkan bentuk tubuh. Allah berfirman:
"... dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya kecuali yang biasa tampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya ..." (an-Nur: 31 )

Diriwayatkan dari beberapa sahabat bahwa perhiasan yang biasa tampak ialah muka dan tangan.

Allah berfirman mengenai sebab diperintahkan-Nya berlaku sopan:

"... Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak diganggu ..." (al-Ahzab:59)

Dengan pakaian tersebut, dapat dibedakan antara wanita yang baik-baik dengan wanita nakal. Terhadap wanita yang baik-baik, tidak ada laki-laki yang suka mengganggunya, sebab pakaian dan kesopanannya mengharuskan setiap orang yang melihatnya untuk menghormatinya.

3. Mematuhi adab-adab wanita muslimah dalam segala hal, terutama dalam pergaulannya dengan laki-laki:

a. Dalam perkataan, harus menghindari perkataan yang merayu dan membangkitkan rangsangan. Allah berfirman:

"... Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dalam hatinya, dan ucapkanlah perkataan yang baik." (al-Ahzab: 32)

b. Dalam berjalan, jangan memancing pandangan orang. Firman Allah:

"... Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan..." (an-Nur: 31)

Hendaklah mencontoh wanita yang diidentifikasikan oleh Allah dengan firman-Nya:

"Kemudian datanglah kepada Musa salah seorang dari kedua wanita itu berjalan kemalu-maluan ..." (al-Qashash: 25)

c. Dalam gerak, jangan berjingkrak atau berlenggak-lenggok,seperti yang disebut dalam hadits:

"(Yaitu) wanita-wanita yang menyimpang dari ketaatan dan menjadikan hati laki-laki cenderung kepada kerusakan(kemaksiatan).8 HR Ahmad dan Muslim)

Jangan sampai ber-tabarruj (menampakkan aurat) sebagaimana yang dilakukan wanita-wanita jahiliah tempo dulu atau pun jahiliah modern

4. Menjauhkan diri dari bau-bauan yang harum dan warna-warna perhiasan yang seharusnya dipakai di rumah, bukan di jalan dan di dalam pertemuan-pertemuan dengan kaum laki-laki.

5. Jangan berduaan (laki-laki dengan perempuan) tanpa disertai mahram. Banyak hadits sahih yang melarang hal ini seraya mengatakan, 'Karena yang ketiga adalah setan.'

Jangan berduaan sekalipun dengan kerabat suami atau istri. Sehubungan dengan ini, terdapat hadits yang berbunyi:

"Jangan kamu masuk ke tempat wanita." Mereka (sahabat)bertanya, "Bagaimana dengan ipar wanita." Beliau menjawab, "Ipar wanita itu membahayakan." (HR Bukhari)

Maksudnya, berduaan dengan kerabat suami atau istri dapat menyebabkan kebinasaan, karena bisa jadi mereka duduk berlama-lama hingga menimbulkan fitnah.

6. Pertemuan itu sebatas keperluan yang dikehendaki untuk bekerja sama, tidak berlebih-lebihan yang dapat mengeluarkan wanita dari naluri kewanitaannya, menimbulkan fitnah, atau melalaikannya dari kewajiban sucinya mengurus rumah tangga dan mendidik anak-anak.

Jawapan di atas ini melingkupi pergaulan dalam apa situasi sekalipun. Tidak kira selepas bertunang mahupun sebelum bertunang. Di dalam fatwanya yang lain, Dr Yusuf Qardawi menjawab persoalan mengenai batas-batas pergaulan bagi mereka yang telah bertunang,

“...Karena itu, yang penting dan harus diperhatikan di sini bahwa wanita yang telah dipinang atau dilamar tetap merupakan orang asing (bukan mahram) bagi si pelamar sehingga terselenggara perkawinan (akad nikah) dengannya. Tidak boleh si wanita diajak hidup serumah (rumah tangga) kecuali setelah dilaksanakan akad nikah yang benar menurut syara', dan rukun asasi dalam akad ini ialah ijab dan kabul. Ijab dan kabul adalah lafal-lafal (ucapan-ucapan) tertentu yang sudah dikenal dalam adat dan syara'.

Selama akad nikah - dengan ijab dan kabul - ini belum terlaksana, maka perkawinan itu belum terwujud dan belum terjadi, baik menurut adat, syara', maupun undang-undang. Wanita tunangannya tetap sebagai orang asing bagi sipeminang (pelamar) yang tidak halal bagi mereka untuk berduaan dan bepergian berduaan tanpa disertai salah seorang mahramnya seperti ayahnya atau saudara laki-lakinya.”

Wassalam

Rujukan
http://media.isnet.org/islam/Qardhawi/Kontemporer/Berduaan.html
http://media.isnet.org/islam/Qardhawi/Kontemporer/Gaul1.html

Rujukan penulis blog: Al-Ahkam.net - http://www.al-ahkam.net/home/index.php?name=MDForum&file=viewtopic&t=10111&highlight=pertemuan+lelaki+perempuan&sid=14c5ace96bd31241c94c684778a7f20e

Lain2 rujukan:
1. http://www.al-ahkam.net/home/index.php?name=MDForum&file=viewtopic&t=28770&highlight=pertemuan+lelaki+perempuan&sid=14c5ace96bd31241c94c684778a7f20e
2. http://www.al-ahkam.net/home/index.php?name=MDForum&file=viewtopic&t=21586&highlight=pertemuan+lelaki+perempuan&sid=14c5ace96bd31241c94c684778a7f20e

Isnin, Mei 08, 2006

ape kes pulak ni??

Remaja liwat biri-biri terbongkar

BERITA HARIAN 08 MEI 2006
KOTA BHARU: Bunyi seekor biri-biri betina mengembek kesakitan dalam sebuah kandang, membongkar perbuatan seorang remaja yang disyaki meliwat haiwan itu, dekat Bachok, di sini, petang kelmarin.

Kejadian di Kampung Pengkalan Chenggal, dekat Tawang itu disedari suri rumah berusia 36 tahun yang mencurigai bunyi kuat biri-birinya yang mengembek kira-kira jam 7.30 malam, sebelum memeriksa kandang haiwan itu.

Ketua Polis Daerah Bachok, Deputi Superintendan Nazely Md Said, berkata suri rumah itu terus memeriksa kandang kambing yang terletak kira-kira 80 meter dari rumahnya dan terkejut apabila seorang remaja terbaring dalam keadaan bogel di sisi seekor biri-biri betina.

“Wanita terbabit menjerit menyebabkan remaja lelaki itu terus melarikan diri dalam keadaan berbogel,” katanya di sini, semalam.

Katanya, sebaik menerima laporan, polis mengenal pasti seorang remaja yang tidak bersekolah dan tinggal di kampung berkenaan disyaki terbabit.

Katanya, sebelum ini, remaja itu pernah ditahan polis kerana kesalahan menagih gam.

_______________________________________________________________

Ni satu lagi kejadian yang aku tatau nak bayangkan. Remaja ni memang dah terdesak dah kot? Alhamdulillah dia tak rogol manusia..kalau tak dah sorang lagi pompuan jadi mangsa rogol. Tapi akhirnya biri-biri pulak jadi mangsa? Aduh. Begitu hinanya manusia. Allah bagi akal untuk berfikir..dan dengan akal tu jugaklah manusia dinaik taraf berbanding haiwan...tapi akhirnya nak jugak bersama haiwan??

Ni lah akibatnya bila tiada bimbingan yang baik. Faktor keluarga maybe. Menagih gam lagi. Ahh! Malas nak komen banyak2. Semakin ramai manusia dah tak reti nak guna akal yang Allah beri. Sayang..sayang.

Selasa, Mei 02, 2006

Coverup your 'aurah!




Ni ade beberapa eklan masa Coverup Campaign arituh. Menarik gak aku tengok poster2 yang dibuat oleh pihak Rakan Masjid UTP. Aku suka poster2 camni. Aku menyokong mereka. Bagus2. Harapnya ade kesan la...walaupun pelajar2 nanti tak semestinya akan terkesan..sekurang2nya ade la gak message yang nak disampaikan. And janganla sekadar tinggal kempen je...malah menjadi pegangan dalam hidup.

Tadi aku gi lecture la. Sedang nak menunggu senior2 aku yang ade kelas sblm kelas aku tuh..sesuatu peristiwa yang berlaku relating kepada kempen nih. Aku tengah duduk atas kerusi aku. Tengah rilek2 nih..aku tengokla senior2 aku nih..bile le korang nak kuar..kelas kitaorg nih dah lambat 10 minit dah nih..(diaorg ade test time tuh..so serabut sket ah nak hantar kertas testla..nak sign attendance la..nak kemas barangla..entah ape2 lagi diaorg buat). Kemudian ade la sorang kakak nih..pakaiannya pon boleh tahanla tak ikut garis panduan Islam. Tapi tudung pakaila.

Dikisahkan..dia terjatuh barang ke lantai. Aku takla perhatikan dia sblm2 nya..tapi waktu aku tertoleh kat dia (tidak sengaja melihat..bukan aku saje2 nak tengok)..bila dia tunduk dan nak amik barang tuh..abis terdedah bahagian belakang badan dia disebabkan bajunya yang ketat dan singkat..tak cukup kainla nak cover badannya. So..abis terangkat..banyak gakla..hampir 1/4 daripada luas permukaan belakang badannya. (ceh..habis explain one by one). Aku terus alihkan pandangan aku dan beristighfar...suatu yg tidak halal utk aku tengok.

Pastu aku fikirla balik.."rilek gile kakak nih?..ape tak terasa malu ke kalau orang ramai tengok? tak terasa malu ke ade bahagian badan terdedah???" Pelik gile. Takkan rasa best kot dedah badan?? Kalau dia tak perasan..okeyla...logik gak. Tapi..yang dia pegi pakai pakaian singkat dan ketat dari awal tu ape kehalnye?? Asal nak sangat pakai baju camtu??

Tudung dah cantik..tapi nak slempang (ke ape orang panggil?) gak bucu2 tudung tuh nak dedah bahagian depan tuh. Dah ade tudung tuh..takyah le nak buat style selempang2. Kang orang laki gak dapat kepuasan cuci mata..yang korang plak dapat saham tiket ke neraka. Tak takut ke? Pompuan nih banyak yang masuk neraka. Ni dalam hadith. Bukan aku memandai cakap sendiri. Tapi takde gak sikap takut. Tahla..aku tatau nak cakap cmana lagi..

Pastu ade plak yang lengan tu kalo boleh nak tarik je sampai ke siku. Konon2 selesa sket la bile tarik lengan tuh. Aku slalu gak perhatikan pompuan2 yg angkat lengan sampai siku nih. Lepastu aku teringat kisah masa aku kat skola dulu..aku penah tegur kelas mate aku. Time tu dia nak cakap ngan aku samting pasal ape tah..aku tak ingat..lepastu dia pegi angkat lengan baju dia sampai ke siku...aku dengan slambernye "er...tu..lengan tuh..turun balik..aurat". Dia..dengan perasaan covernya "err..oo...ok". Heh...ade gak spesis yang kalo boleh tanak pakai lengan terus pon ade budak2 pompuan nih. Aku sendiri nak pakai singlet kuar jalan pon segan.

Anyway..nak diceritakan...kenapalah kita nak sangat dedah aurat nih? Aku pon tak paham kenapa budak2 laki tak reti nak tutup lutut time main bola? Nak sangat tunjuk lutut korang yang bersinar2 tu ke? Atau dah terikut sangat trend bola sepak barat sampai nak sangat dedah aurat? TAK RETI BAHASA KE?! Lutut tu AURAT. Nak kata tak mengaji agama..mengaji jugak. Lumrah Allah ciptakan pompuan memang suka nak berhias..nak tunjuk kecantikkan diaorg...suka bende2 yg dinamakan mekap (secara umumla..bukan semua pompuan) . Tapi dalam masa yang sama..Allah nak uji antara pompuan tuh...sape yg boleh ikut perintah Allah untuk halang diri dari menunjukkan perhiasan tuh pada orang yang bukan muhrim. Wahai kaum perempuan..ingatlah..perhiasan korang hanya untuk suami korang. Takyah la nak berhias sekarang nih. Takde faedahnya!!

Kadang2 aku ade gak dapat alasan pelik2..aku nak sebut kat sini pon jadi segan. Tapi antara alasan yg aku terima yang aku tak segan nak sebut ialah "entahlah..aku dah lama pakai camni..susah nak berubah". Ni alasan memang takleh pakai. Sampai bile2 tak berubah la kalo ade pemikiran camni. Takkan nak jadi kisah macam firaun tuh..dah nyawa nak kene cabut baru nak taubat. Abis tu takkan nak tunggu nyawa kita nak kene tarik..baru nak insaf pakai tutup aurat?? Lepastu ade yg alasan "dah trend camnila.." Ni lagi aku malas nak komen la. Tahlah. Aku rasa budak2 yang bukak aurat nih tahu je Islam tak bagi nak bukak aurat..tapi...kalau dah degil dan tak reti bahasa tuh..memang nak gak bukak la.

Bile la diaorg ni nak berfikir dengan panduan AlQuraan dan AsSunnah??!!

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP