Jumaat, Mac 24, 2006

selamba je kata..

Tudung not compulsory in schools

KUALA LUMPUR: It's final. The wearing of the tudung in schools is not compulsory and the issue should no longer arise, Deputy Education Minister Datuk Noh Omar said.

He said the ministry would not defend any school or teacher who implemented rules that went against ministry circulars.

"Schools could implement rules but they should ensure that these are consistent with ministry circulars.

"Any teacher found contravening ministry circulars will not be defended by the ministry if any problem arises," he told a press conference at the Parliament lobby yesterday.

He was responding to a question on the implementation of rules regarding the wearing of the tudung by students.

The issue was raised by Datuk Wan Adnan Wan Mamat (BN – Indera Mahkota) who claimed that his daughter, a student in Sekolah Kebangsaan Perempuan Methodist in Kuantan, suffered discrimination because she did not wear a tudung.

Wan Adnan also claimed that she was also transferred out from her class because of this.

In another incident in Penang last month, the principal of SMK Abdullah Munshi withdrew her school's Under-15 and Under-18 netball teams from the Penang Schools Sports Council tournament because some players had removed their tudung during the competition.

"The issue over the wearing of the tudung should no longer arise. The ministry has issued circulars stating that Muslim students are encouraged, not compelled, to wear the tudung," Noh said.

"It is not a breach of discipline if a Muslim student does not wear a tudung."

Noh added that the ministry had also issued a circular on how a tudung should be worn.

"It states very clearly the type of tudung which should be worn and teachers cannot make rules to change the type of tudung, including changing the current 'V-shaped' tudung to a 'tudung labuh (long headscarf) '," he said.

On Wan Adnan's case, Noh said he would investigate the matter.

THE STAR, Thursday March 23, 2006

_______________________________________________________________

Lihatlah bagaimana dengan slumbernya seorang menteri boleh putar belit hukum yang Allah tetapkan dalam AlQuraan. Muslim students are encouraged? Not compelled?! Masalahnya memakai tudung ni bukan satu galakkan mahupun paksaan..ia adalah suruhan dari Pencipta seluruh alam. Suruhan dari Allah.

Ini lah bahayanya bila nak bersikap toleransi..sampaikan terlebih toleransi..boleh nafikan ketetapan hukum. Disebabkan seorang menteri membangkitkan isu bahawa anaknya didiskriminasikan di sekolah kerana tidak memakai tudung..okeyla..memangla dianggap diskriminasi..tapi anak dia tu seorang muslimah ke tidak? Salah ke cikgu tu tunaikan tanggungjawab dia sebagai seorang muslimah gak??

Sebuah komentar yang suka aku nak paste dalam nih:

Assalamualaikum,
Akhbar The Star tak tersilap tulis statement tu and memang Deputy Education Minister, Datuk Noh Omar ada kata begitu semasa dalam sesi soal jawab di parlimen tempoh hari. Clip perbincangan dalam parlimen tu ada disiarkan dalam berita TV3. Malangnya sekarang guru-guru especially yang mengajar di sekolah menengah di mana mostly pelajar-pelajar perempuannya dah baligh and wajib tutup aurat tak boleh nak tegur pelajar-pelajar perempuannya yang tak tutup aurat supaya tutup aurat. Bukan tu saja, that Deputy Education minister dah bagi lebih ruang untuk student ni menjawab balik pada guru-guru mereka yang cuba menasihatkan mereka supaya tutup aurat dengan jawapan yang pasti menyakitkan hati, "Ikut suka kitalah cikgu. Menteri pun tak paksa, cikgu pulak yang nak memandai-mandai. Nanti kita suruh mak kita buat report kat kementerian."
Aduh.... Pedihnya kan! Tapi percayalah. senario ni pasti berlaku. Dan guru-guru yang dah terguris hatinya kan pasti susah nak meredhakan pengajaran terhadap anak-anak murid yang sebegini. Dan anak-anak murid ni yang sudah semestinya majority MELAYU, sudah semestinya akan mudah tercicir dalam pelajaran atau bertambah buruk akhlaknya. Now, sekarang sape yang susah? Orang MELAYU jugak yang susah dan yang BODOH! Susah kalau menteri tak fikir panjang.
Cuma, jalan yang terakhir yang ada ialah bagi ibubapa atau penjaga tu sendiri untuk mengambil langkah inisiatif untuk memastikan anak-anak perempuannya diajar dan dapat pendidikan dan kesedaran Islam yang mantap dan sentiasa memantau pergerakan mereka. Malah anak-anak lelaki juga mesti dilibatkan dalam mejaga perilaku dan pergaulan kakak-kakak dan adik perempuan mereka d mana jua mereka berada.

Ingat cikgu2 tu saja suke2 nak marah pelajar2 yg tak pakai tudung ni ke? Dah tu kalau Allah marah takpe plak?? Tak heboh plak dalam parlimen. Tapi bile cikgu bagi "pengajaran" sikit je..mula heboh 1 parlimen pasal isu tudung nih. Yang pakcik2 menteri ni pon..sebelum nak cakap ape2...baik bukak AlQuraan yang dijadikan hiasan kat rumah tu dulu..baru cakap kat parlimen. Ajar anak2 dengan didikan AlQuraan..bukan didikan ala2 gaya hidup menteri.

Kalau malas nak bukak...aku bagi kat sini jelah..

"Katakanlah kepada wanita yang beriman: ""Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertobatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung."
AN-NUR : 31.


Tatau baca..aku tatau nak kata apela...penat pikir bila orang tak reti nak ikut manual book yang Allah bagi nih.

0 komentar:

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP