Jumaat, Mac 24, 2006

Dia lebih hebat dari aku...

Salah satu fenomena normal manusia yang dicipta Allah ini ialah terasa iri hati terhadap manusia lain atas kelebihan yg orang lain ada.

Dia lebih hensem dari aku...dia lebih cantik dan putih dari aku..dia lebih kaya dari aku..dia lebih pandai dari aku...dia lebih cekap bermain dari aku...dia lebih handal dari aku..dia dapat isteri yg lebih cantik...dia dapat layanan yg lebih istimewa..dia ada kereta yg lebih besar dari aku..dia disenangi orang lain dari aku...dia lebih segala2nya dari aku...

Therefore..renungkanlah sebuah ayat dari alQuraan. Surah An-Nisa' ayat 32.

Dan janganlah kamu iri hati terhadap apa yang
dikaruniakan Allah kepada sebahagian

kamu lebih banya dari sebahagian yang lain.
(Kerana) bagi orang lelaki ada bahagian

dari pada apa yang mereka usahakan,
dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa yg mereka usahakan,
dan mohonlah kepada Allah sebagian dari karunia-Nya.

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.

Jelas nyata suruhan Allah utk tidak iri hati pada sesapa jela yang dikurniakan rezeki dan kelebihan yang lebih dari. Yang cantiknya, Allah sememangnya dah tahu bahawa manusia nih sifatnya mudah iri hati pada orang lain bile nampak orang tuh lebih dari dia. Skarang pon kalo kita tengok cerita2 dalam TV ke..atau maybe tengok masyarakat disekeliling kita nih, memang terang2 nampak bahawa iri hati tu boleh timbul disebabkan kelebihan yg orang lain ade..takde pada diri kita. Bahkan kadang2 sampaikan didoa supaya rezeki (cth: kekayaan) hilang pada orang yg kaya tuh..baru terasa puas hati.

Atau lebih jelas lagi dalam masyarakat kita dalam permasalahan kahwin ni..kadang2 bila masyarakat ni dah takde keje lain..mula la pasang sihir dari bomoh2 sebab dengki dan busuk hati terhadap kecantikkan isteri orang lain..atau sebagainya..korang pon tahulah semua nih.

The point is..lupakan jelah semua kelebihan dan iri hati terhadap kelebihan yg ade pada orang lain tuh. Kena ingat..bahawa Allah tak bagi kelebihan2 tuh pada orang tuh dengan sia2. Mesti ade sebabnya. Kalau orang tersebut lebih kaya dari kita..kekayaannya bukanlah semata2 utk diri dia...tapi dia kene tahu hak dia pada orang lain....tanggungjawabnya pada Islam (kalau dia orang Islam la...)...tanggungjawabnya pada masyarakat yg susah. Bukan simple2 camtu je. Lagipun bila kaya nih..banyak yg kene consider..terutama zakat..cukai pendapatan dan semua tuhla. So..bukanlah mudah nak jadi kaya seperti yg disangka. Memanglah ade yg akan kata "duit ni elemen penting utk meneruskan survival"..tak dinafikan jugak..tapi kita usahalah nak dapat duit tersebut..bukan dengan cara iri hati pada orang lain dan mendoakan supaya orang kaya tu jadi miskin.

Kalau orang tersebut lebih cantik/hensem..kene ingat kecantikkan dan kehensemannya tu bukanlah sewenang2nya boleh ditayangkan pada orang ramai...bahkan orang2 tersebut takleh nak riak dan bangga dengan rupa mereka. Mereka pon kene pelihara rupa yg Allah bagi tu..supaya tak menjadi maksiat dan terjerumus pada dosa.

Kalau orang tersebut lebih pandai...kene ingat tanggungjawabnya sebagai orang lebih pandai. Lebih pandai bukanlah digunakan pada diri sendiri..tapi tugasnya menyebarkan ilmu tu. Kalau kita menjadi orang yg kurang pandai...takyah la nak iri hati pada orang pandai secara negatif..iri hatilah secara positif dengan mencontohi sikap orang pandai tersebut. Banyak kita dengar ni pada ceramah2 motivasi..supaya jelous dengan sikap positif. Tak susah kan?

Banyak lagi yg kita boleh aplikasikan...cuma terpulang pada kita untuk interpretasi je. Hidup ini bagaikan circulation. Saling lengkap melengkapi. Ade keseimbangan. Yang kaya ade. Yang miskin pon ada. Yang kaya bantu yg miskin. Allah Maha Adil dan ketetapanNya pastilah adil.

Talking about justice ni..kalau refer ayat tuh balik..ade disebutkan tentang laki dapat ape yg patut..dan perempuan dapat ape yg patut. Ni fenomena terkini..dimana kuar isu pasal perempuan yg inginkan kesama rataan dengan lelaki. Memang sesuatu yg mustahil. Bagaimana perempuan boleh mendapatkan semuaaa hak dan perkara itu sama rata dengan lelaki? Bahkan secara biologi pon dah berbeza.

Kebelakangan ni pulak kuar statement Islam ni mendiskriminasikan wanita la..Islam tidak memberi keadilan pada wanita. Kalau laki boleh kawin 4..kenapa wanita takleh kawin 4? Astaghfirullah. Kenapa la manusia boleh persoalkan apa yg ditetapkan dalam Islam yg perpandukan AlQuraan dan As-Sunnah yang mana kedua2nya merupakan khazanah peninggalan Nabi supaya kita tidak sesat. Islam dah cukup cantik dah mengangkat martabat wanita. Dengan kedatangan Islam lah wanita dizaman jahiliyyah tidak dilayan seperti sampah masyarakat..tidak dilayan seperti barang dagangan. Kalau dulu wanita boleh dibunuh, dinodai, dilayan dengan sesuka hati..tetapi setelah kedatangan Islam..semua tersebut diharamkan.

Kalau nak dikaji, agama2 lain dan budaya selain budaya Islam lebih kejam lagi terhadap hak wanita berbanding Islam. Terlalu byk faktanya..tak dapat nak listkan semua. Kalau nak..mintakla. Tapi nak kata..bahawa dakwaan2 wanita Islam didiskriminasi tidak benar sama sekali.

Keadilan antara lelaki dan wanita sudah jelas nyata. Keadilan dari segi martabat manusia. Itu sudah cukup menjadi suatu keadilan. Lelaki dilayan seperti manusia..wanita juga dihormati seperti seorang manusia. Kedua2nya dapat menjalani kehidupan seperti manusia biasa mengikut norma masing2. Itu sudah cukup adil.

Kemudian, refer balik ayat di atas, Allah menyuruh kita memohon padaNya untuk mendapatkan kurniaaNya. Takyah la nak iri hati pada orang..semua rezeki tuh..dari Allah jugak. So..kalau nak jugak kelebihan2 yg ada pada orang lain..berusahalah..dan bertawakkal lah pada Allah.

Last sekali..dengan cantiknya, ayat tersebut menunjukkan bahawa segala sesuatu adalah dalam pengetahuan Allah. Kalau Allah nak bagi kita kaya..Dia akan bagi. Kalau Dia tak bagi..maksudnya adalah ketetapanNya yang tertentu kenapa Dia tanak bagi tuh. Begitu juga kelebihan2 yg lain. Semoga kita mengambil iktibar...

Always look on the bright side~!

0 komentar:

  © Blogger template 'Isolation' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP